ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست تهران اعلام کرد

شهروندان تهران امسال فقط ۳ روز هوای پاک را تجربه کردند

شهروندان:
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان این‌که آلاینده اصلی هوای تهران در روزهای گذشته، ذرات معلق با قطر ۵/۲ میکرون، بوده است، گفت: از ابتدای سال تا روز ۲۶ بهمن امسال، ۳ روز هوای پاک داشته‌ایم.

آلودگی هوابه گزارش تسنیم، محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، در کارگاه آموزشی بررسی کیفیت هوای تهران در ۱۰ سال گذشته، اقدامات و چالش‌های پیش رو، گفت: از ابتدای سال تا روز ۲۶ بهمن ماه امسال، ۳ روز هوای پاک، ۱۸۶ روز هوای سالم و ۱۴۳ روز هوای ناسالم داشته‌ایم و خوشبختانه روزهای بسیار ناسالم و خطرناک وجود نداشته است.

وی ادامه داد: این میزان روزهای پاک، سالم و ناسالم، نشان‌دهنده این امر است که در ۵۷ درصد از روزها هوای تهران وطلوب و در ۴۳ درصد آن‌ها نامطلوب بوده است.

رستگاری با اعلام این مساله که آلاینده اصلی هوای تهران در روزهای گذشته، ذرات معلق بوده است، گفت: از ابتدای سال تا کنون، ذرات معلق با قطر ۵/۲ میکرون، باعث آلودگی هوای تهران شده‌اند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در این کارگاه آموزشی به مقایسه وضعیت آلودگی هوا از سال ۹۰ تا ۹۲ پرداخت و گفت: مقایسه وضعیت هوای تهران در طی سال گذشته در همین مدت، نشان دهنده این است که در سال ۹۰، ۶۳ درصد روزها نامطلوب و تنها ۳۷ درصد روزها مطلوب بوده است و همچنین، در سال ۹۱ این میزان ۶۰ درصد سالم و ۴۰ درصد ناسالم بوده است.

دستاوردهای نخستین برنامه مدیریت آلودگی هوا

رستگاری در پاسخ به این سوال که تاکنون چند برنامه برای کاهش آلودگی هوا ایجاد شده، گفت: نخستین برنامه مدون در خصوص مدیریت آلودگی هوای شهر تهران در سال ۱۳۷۹ مصوب شد و اجرای این برنامه موفقیت های مهمی داشت که باعث کاهش آلاینده‌های گازی در هوای شهر تهران شد و در واقع برخی از مهم‌ترین دستاوردهای این برنامه شامل حذف سرب از بنزین مصرفی کشور، استقرار و ارتقای استانداردهای زیست محیطی در خودروهای سواری تولید داخل کشور، ارتقای سطح تکنولوژی ساخت و تولید خودروها (انژکتوری شدن و استفاده از کاتالیست)، احداث شش مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سواری توسط شهرداری وایجاد مراکز معاینه فنی در شهرستان‌های استان تهران است.

وی با اشاره به دیگر دستاوردهای نخستین برنامه مدون مدیریت آلودگی هوای تهران گفت: گازسوز شدن حجم عظیمی از اتوبوس‌های حمل و نقل شهری و گسترش استفاده از گاز در آن‌ها، توجه کافی به سیستم حمل و نقل عمومی به خصوص مترو و راه اندازی و گسترش آن، افزایش اطلاع رسانی و آموزش‌های همگانی و اجرای برنامه‌های مرتبط از جمله روز هوای پاک، مدیریت ترافیک از جمله سیستم نظارت مرکزی ترافیک ، چراغ‌های هوشمند، پارک حاشیه ای، اصلاح کیفیت سوخت برای ارتقای سیستم تولید و ساخت خودروهای داخلی و توزیع گازوئیل کم گوگرد برای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و کرج از دیگر دستاوردهای این طرح زیست محیطی بود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران تأکید کرد: رسوب زدایی اجزای درونی موتور و بهینه سازی سیستم چرخه تعدادی از خود رو های مستعمل و در حال کار شهر تهران، خروج تعدادی خودرو فرسوده از ناوگان شهری و در نهایت، ارتقای سطح فعالیت‌های راهنمایی و رانندگی و برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا دیگر دستاوردهای نخستین برنامه مدیریت آلودگی هوای تهران است.

برنامه‌های کنونی برای کاهش آلودگی هوا

رستگاری در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد، گفت: مهم‌ترین سیاست نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست، اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا در هشت شهر برزگ کشور است که موضوع موصوبه شماره ۲۱۲۳۲۶/ ۴۶۳۲۰ مورخ ۱۶ اسفند سال ۹۰ هیئت وزیران است.

وی در ادامه گفت: براساس این برنامه، سوخت و خودرو باید استانداردهای خود را ارتقا و با کیفیت یورو ۴ ارائه شود و در صورت تحقق این مهم، آلودگی ناشی از این خودروها به نصف کاهش خواهد یافت.

در پایان، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران تأکید کرد: سایر سرفصل‌های برنامه نیز اهمیت بسیاری دارد که باید ضمن آسیب‌شناسی، زمینه اجرایی شدن هر چه سریع‌تر آن را فراهم کرد.