ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

مشکلات مسکن مهر در شمال کشور

شهروندان:
طرح مسکن مهر چند وقتی است که موجب مشکلاتی برای مردم گیلان شده چرا که آنان از چند سال قبل برای صاحبخانه شدن به وعدههای مسئولان امیدوار شده بودند.

مسکن مهرمحمدعلی نجفی، استاندار گیلان در خصوص طرح مسکن مهر اظهار داشت: هرچند این طرح از سیاستهای دولت گذشته است اما خود را موظف میدانیم که برای حل مشکلات مردم در این خصوص گام برداریم.

 افتتاح ۷ هزار و ۳۳۶ واحد مسکن مهر

وی با بیان این که با تدبیر و انجام کار کارشناسی، این طرح را تا پایان سال ۹۳ جمعبندی خواهیم کرد، گفت: تلاش میکنیم تا مشکلات اعتباری مسکن مهر در بخشهای خدماتی نظیر آب، گاز، مخابرات، مدرسه و مسجد را فراهم کنیم.

نجفی از افتتاح ۷ هزار و ۳۳۶ واحد مسکن مهر این استان در دهه فجر خبر داد و خاطرنشان کرد: ازاین تعداد ۲۳۵ واحد مربوط به کمیته امداد امام خمینی(ره) بود و در مجموع نیز برای این واحدها ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

 تعداد قراردادهای مسکن مهر

حجت شعبانپور، مدیرکل راه و شهرسازی گیلان نیز گفت: کل قراردادهای مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، ۵۳ هزار و ۲۵۰ واحد است که از این تعداد ۱۴ هزار و ۸۸۵ مورد تعاونی ۹۹ ساله، ۲۸۵ مورد اجاره ۵ساله، ۱۲ هزار و۲۰۱ مورد تفاهمنامه سه جانبه و ۲۵هزار و۸۷۹ مورد نیز خود مالک است.

وی، تعداد طرحهای افتتاحی و قابل افتتاح استان را ۲۶ هزار و ۸۵۵ واحد اعلام کرد و افزود: تأمین اعتبار برای ساخت ۳ مدرسه در رشت و یک مدرسه در انزلی، تأمین اعتبار و ساخت ۹مسجد در سایت مسکن مهر رشت، فومن، صومعهسرا، لنگرود، رودبار، منجیل و تالش، تأمین اعتبار و ساخت ۳۶ واحد تجاری و یک باب کلانتری در سایت مسکن مهر رشت از جمله خدمات روبنایی مسکن مهر گیلان است.

وی اظهارداشت: قراردادهای مسکن مهر در زمینه تعاونی و تفاهمنامههای سهجانبه در شهرهای بالای ۲۵هزار نفر، ۲۷ هزار و ۸۶ واحد است که از این تعداد یک هزار و۶۲۰ واحد شامل یک هزار و ۴۰۰ واحد در رشت و ۲۲۰ واحد در لاهیجان در مرحله ساخت فونداسیون متوقف شده که در مرحله تعیین تکلیف قرار دارد.

شعبانپور، واحدهای مشمول وام ۳۰۰ میلیون ریالی در این استان را ۱۸ هزار و ۹۶۶ واحدعنوان کرد و در مورد مهمترین مباحث قابل بررسی در خصوص طرح مسکن مهر گیلان، گفت: ضرورت تسریع در انجام خدمات زیربنایی همگام با اتمام عملیات ساختمانی، تأمین نقدینگی اعضا و ضرورت تلاش برای اتمام طرحها امسال و همچنین بار مالی ناشی از اعمال بیمه، مالیات و مالیات بر ارزش افزوده در طرحهای تعاونی و چارهاندیشی قانونی برای این مسائل از جمله مهمترین مباحث قابل بررسی در خصوص مسکن مهر گیلان است.

برقرسانی به مسکن مهر

جمشید طالبی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان نیز اعلام کرد: پیشبینی زمان اتمام طرح در بخش ساخت شبکه برق و توزیع آن در صورت تأمین منابع مالی از سوی استانداری، پایان سال ۹۳ خواهد بود.

برای طرحهای مسکن مهر تا پایان دوره، ۱۴۰میلیارد ریال هزینه شده در حالی که برای اتمام طرحهای باقی مانده در حوزه عملیاتی ۳۵۰میلیارد ریال مورد نیاز است.

اتمام بخش آب و فاضلاب منوط به تزریق اعتبارات

حمید روشن روان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان هم زمان اتمام بخش زیرساختهای آب و فاضلاب مسکن مهر این استان را منوط به تزریق اعتبارات دانست و گفت: تاکنون در مورد بخش آب و فاضلاب در ۲۰ شهر این استان لولهگذاری انجام و ۵هزار و ۳۷۴ انشعاب آب و ۴هزار و ۲۷۴ انشعاب فاضلاب در گیلان نصب شده است.

وی با اشاره به ساخت ۱۵ هزار و ۲۵۰ مترمکعب مخزن ذخیره آب، نصب و راهاندازی یک هزار و ۶۲۰ مترمکعب پکیج تصفیه فاضلاب و ساخت ۴ واحد ایستگاه پمپاژ و حفر و تجهیز یک حلقه چاه افزود: برای اجرای این طرحها ۳۱۵ میلیارد و ۱۳۱ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۹۲۹ ریال هزینه شده در حالی که اعتبار مورد نیاز برای کل طرحها ۶۰۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال است که تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر رشت نیازمند ۵۵ درصد این اعتبار است.

روشن روان خاطرنشان کرد: اعتبار هزینه شده در طرح بزرگ مسکن مهر رشت ۱۹۵میلیارد ریال و اعتبار مورد نیاز ۴۷۶ میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال و همچنین اعتبار هزینه شده در انزلی ۱۰میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال و نیز اعتبار مورد نیاز ۱۰میلیارد ریال با فهرست بهای سال ۹۲ است.

 گازرسانی به طرح مسکن مهر همه شهرها

سید جلال نور موسوی، مدیرعامل شرکت گاز گیلان هم گفت: شبکههای گازرسانی در همه شهرهایی که طرح مسکن مهر این استان در حال اجراست، ایجاد شده و در بیشتر شهرها از جمله رشت، گاز در شبکه تزریق شده است.علاوه بر نصب انشعاب گاز، به نصب کنتور در ساختمانهای آماده شده نیز اقدام کردهایم که این تعداد در رشت به ۱۰۰ واحد میرسد. همچنین متراژ شبکه به همراه نصب انشعاب (علمک) در انزلی به ۱۶ مورد رسیده است.

نورموسوی ادامه داد: ۲۵ هزار کنتور باید در طرح مسکن مهر این استان واگذار شود اما با توجه به تعداد ساختمانهای آماده، تاکنون یک هزار و۴۵۵ مورد انجام شده است. وی خاطرنشان کرد: شرکت گاز موظف است فقط یک سوم هزینههای اجرای گاز را پرداخت کند و دو سوم باقیمانده باید از محل اعتبارات ملی و استانی تأمین میشد اما تأمین نشدن آن موجب شده در طرحهای دیگر با مشکل مواجه شویم.

به نظر میرسد، با توجه به گفتههای مدیران سازمانهایی که بهطور مستقیم با طرح مسکن مهر این استان در ارتباط هستند، مهمترین نکته این طرح بزرگ که شاید بسیاری از کارشناسان چه در زمان آغاز به کار و چه هماکنون آن را کارشناسی نشده دانستند، تزریق اعتبارات است که امیدواریم با حل این مشکل، دغدغه گیلانیها در خصوص صاحبخانه شدن رفع شود.

رشت- مجتبی عابدینی بیبالانی

ایران

برچسب‌ها : , ,