ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
بررسي مشكلات مسكن مهر شهر مشهد

هزینه گزافی که ثمر نداد

شهروندان:
طرح مسکن مهر با هدف حل مشکلات افراد نیازمند به عنوان راهکارى براى پاسخگویى به نیاز مسکن اقشار کم‌ درآمد مطرح و اجرا شد، اما متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات، عدم تامین زیرساخت‌ها علی‌رغم وعده‌های بسیار مسئولان در بسیاری از شهرهای کشور افتتاح نشده است و همچنین در برخی از شهرهایی که این پروژه تکمیل شده به دلیل جانمایی اشتباه مالکان آنها حاضر به استقرار در این خانه‌ها نیستند.

مسکن مهر مشهدپس از روی کار آمدن دولت جدید، سیاست‌های مسکن تغییرات عمده‌ای کرده است. این سیاست‌ها در درجه اول مبتنی برثبات‌بخشی به بازار مسکن، پایان دادن به دخالت دولت دربخش مسکن به ویژه مسکن مهر و تقویت بخش خصوصی است. بازار مسکن مشهد همانند دیگر شهرها دوران رکود را سپری می‌کند، این رکود باعث افزایش غیرمنطقی و حباب‌گونه بازار مسکن این شهر شده است.

سیاست مردم محور در بخش مسکن

کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با ما با اشاره به سیاست مردم محور دولت در حوزه مسکن می‌گوید: هدف دولت درحوزه مسکن این است که دولت محوری را کنار بگذارد و فقط هدایت کننده باشد. این اقدام در راستای قانون برنامه پنجم مبنی برکاهش تصدی گری دولت است. براین اساس اگرچه اتمام پرو‍‍‌ژه مسکن مهر برای دولت سخت وهزینه‌براست، اما برای کنترل تورم بسیار مفید است.

مسکن مهر جذابیتی برای مردم ندارد

هومن افشار درباره مشکلات مسکن مهر می‌گوید: اغلب پروژه‌های مسکن مهر در مناطقی خارج از شهرها احداث شده‌اند. از سوی دیگر به دلیل اینکه زیرساخت‌ها و سرانه‌ها در آن تامین نشده است وتجهیزات وتکنولوژی مناسب شهری برای اسکان صاحبان مسکن در نظر گرفته نشده جذابیتی ایجاد نمی‌کند و حتی بر اساس آمار دولت، برخی از صاحبان مسکن مهر درکلانشهرها مکان دیگری را برای زندگی برگزیدند. وی ادامه می‌دهد: با طرح آزادسازی مبادلات مسکن مهر از سوداگری‌ها در این بازار جلوگیری می‌شود. چراکه مبادلاتی که تاکنون در مسکن مهر به صورت غیررسمی انجام می‌شد و شاهد سوء‌استفاده‌هایی در این بخش بوده‌ایم.

شکست انحصار بانکی در مسکن مهر

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به ضعف عمده پروژه مسکن مهر تصریح می‌کند: بانک مسکن ۳ برابر ظرفیت خود به مسکن مهر تسهیلات پرداخت کرده که تجدید ساختار مالی وافزایش سرمایه آن اجتناب‌ناپذیر است. مسکن مهر طرحی تورم‌زا بود. چراکه از تمام منابع بانک مرکزی استفاده ودولت در آن نقش اجرایی داشت در صورتی که وظیفه دولت ساخت مسکن نبود.

وی درباره طرح مالیات بر اجاره، خانه‌های خالی می‌گوید: یکی از دلایل افزایش اجاره بها، کمبود عرضه مسکن و تقاضای فراوان در این حوزه است. طرح مالیات براجاره، خانه‌های خالی موجب افزایش عرضه مسکن اجاره‌ای است.

این کارشناس حوزه مسکن شکست انحصار بانک مسکن درحوزه تسهیلات مسکن را یک اقدام مفید وموثر می‌داند و ادامه می‌دهد: وقتی مسکن یک نیاز عمومی است اینکه یک بانک منحصرا تسهیلات مسکن را دراختیار بگیرد باتوجه به نیاز عمومی جامعه سازگار نیست. شکست انحصار بانک مسکن می‌تواند یک گام اساسی برای پرداخت تسهیلات مسکن ارزان و آسان تلقی گردد. تسهیلات جدید دولت، موجب جذب نقدینگی مردم و کاهش رشد تورم می‌شود.

  • عدم مداخله دولت در ساخت و ساز مسکن مهر

افشار با اشاره به طرح وزیر راه وشهرسازی برای خانه‌دار کردن مردم خاطرنشان می‌کند: عدم مداخله در ساخت وساز توسط دولت و حمایت از اقشار کم درآمد جامعه با پرداخت تسهیلات بلند مدت حداکثر ۳۰ ساله به همراه مبالغ منطقی، متناسب با قیمت مسکن است. این طرح بازار مصرفی مسکن را هدف قرارمی‌دهد و با اجرای آن زوج‌های جوان به راحتی صاحب خانه خواهند شد ومتعاقبا قیمت اجاره بها به دلیل کاهش تقاضا سیر نزولی خواهد گرفت.

این کارشناس حوزه مسکن یادآور می‌شود: بی‌شک اجرای این طرح رونق را به بازار مسکن برمی‌گرداند و از طرفی دیگر دولت می‌تواند نقش حمایت و نظارتی خود را دنبال کند و بخش خصوصی هم نقش سرمایه گذار و سازنده را ایفا کند. البته به شرط اینکه بانک‌ها دراجرای وظیفه خود موفق عمل کنند و نقدینگی ایجاد شده تنها صرف بازار مسکن گردد.

  • سهم ناچیز تجارت الکترونیک در اقتصاد

افشار با اشاره به اینکه فضای مجازی نقش ویژه‌ای دررونق بازار مسکن دارد، می‌گوید: افزایش سرعت درمبادلات کشور وهمچنین دسترسی سریع به هزاران ملک ثبت شده در استان‌ها، شهرهای مختلف و حذف واسطه‌گری غیرعلمی از امتیازات گسترش تجارت الکترونیک درحوزه بازار مسکن است.

وی می‌گوید: درفضای مجازی ارتباطی موثر میان مالکان؛ مشاوران املاک و خریداران برقرار می‌گردد. گرچه این ارتباط ویژگی یک ملاقات حضوری را ندارد ولی از طریق مشاهده تصاویر امکانات، مشخصات ملک وهمچنین با برقراری ارتباط الکترونیکی تعامل بیشتری را نصیب طرفین خواهد کرد. این ارتباط موثر قدرت تصمیم گیری خریدار را افزایش و به تبع آن سرعت نقل و انتقالات را بیشتر می‌کند.

افشار عنوان می‌کند: برای گسترش مبادلات در فضای مجازی نیاز به یک برنامه بلند مدت داریم. چراکه تجارت الکترونیک سهم ناچیز در اقتصاد ما دارد.

این کارشناس حوزه مسکن می‌افزاید: رکود بازار مسکن در مشهد با شکل گیری برنامه‌های دولت در آینده از حالت انتظار خارج شده و رونق می‌گیرد.

هدررفت سرمایه به دلیل جانمایی نامناسب در مسکن مهر مشهد

همچنین در ادامه رئیس اتحادیه املاک مشهد در گفت‌وگو با ما با اشاره به پروژه های مسکن مهر می‌گوید: پروژه مسکن مهر به دلیل ضعف زیربنایی و جانمایی نامناسب تنها موجب هدررفت سرمایه‌ها شده است.

صادق عابدزاده می‌افزاید: این پروژه در مشهد تنها هزینه‌بر بوده و به افزایش تورم دامن می‌زند، ساخت و ساز مسکن نباید در انحصار دولت باشد و باید بخش خصوصی در این حوزه مشارکت کند.

وی تصریح میکند: دولت نباید به صورت مستقیم در مقوله ساخت مسکن ورود پیدا کند. چراکه تجربه نشان داده، این کار تنها موجب هدررفت سرمایه و وقت می‌شود.

وی با اشاره به آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر می‌گوید: این امر بازار مسکن مشهد را متحول نکرده و نمی‌تواند به کاهش قیمت مسکن کمک کند. این طرح در سایر شهرهایی که مسکن مهر در آن به شکل مناسبی جانمایی شده موجب رونق بازار مسکن می‌شود اما متاسفانه این امر در مشهد تحولی ایجاد نمی‌کند.

 سهیلا قاسم‌زاده رهباردار

قانون