ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مشاور رییس سازمان محیط زیست:

وضعیت محیط‌بانان دنا رسیدگی می‌شود

شهروندان:
مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آخرین وضعیت محیط بانان دنا بررسی می شود و به همین منظور چهارشنبه این هفته به یاسوج سفر می کنم.

محیط‌باناسعد تقی زاده ، غلامسحین خادلی و ماشالله محنایی سه محیط بان استان کهگیلویه و بویراحمد هستند که به دلیل شلیک به شکارچیان و کشته شدن آنها اکنون در زندان به سر می برند.

اسماعیل کهرم در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست با نزدیک شدن به زمان عید نوروز، تلاش می کند محیط بانان دربند دنا را از میله های زندان رهایی بخشد.

وی افزود: تاکنون اقدامات زیادی برای نجات این افراد انجام شده و سازمان محیط زیست تمام تلاش خود برای رهایی آنها به کار می بندد اما تمام امیدها به بخشش خانواده های داغ دیده است.

کهرم تاکید کرد: این محیط بانان که با تیراندازی منجر به مرگ برخی افراد شده اند ؛ اگر قوانین استفاده از سلاح را رعایت می کردند گرفتار زندان نمی شدند.

وی اظهار داشت: آموزش بحث مهمی در زمینه استفاده از اسلحه است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد البته سازمان محیط زیست دوره های آموزشی برای محیط بانان برگزار می کند.

کهرم یادآور شد : این سومین باری است که با هدف تغییر وضعیت محیط بانان دنا به یاسوج سفر می کنم. در دفعات قبل به عنوان یکی از اعضای سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه محیط زیست به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کردم اما این بار به عنوان مشاور و نماینده رییس سازمان حفاظت میحط زیست و با اختیارات تام خواهم رفت که امیدوارم نتیجه خوبی به همراه داشته باشد.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تمام تلاش خود را به کار خواهم بست تا محیط بانان شب عید در منازل خود باشند ما درعین حال به بخشش خانواده های مقتول برای رسیدن به این هدف امید بسته ایم.

وی اظهار داشت: از ۵ تا ۶ سال گذشته تاکنون هفت محیط بان به علت تیراندازی به شکل غیرقانونی و عدم رعایت اصول شلیک به شکارچیان ، موجب مرگ آنها شدند که اکنون در زندان به سر می برند.

اسعد تقی زاده یکی از محیط بانان دنا است که به صورت قراردادی در استخدام سازمان حفاظت محیط زیست بوده است .وی در مرداد سال ۱۳۸۶ در پاسگاه حفاظتی خاریدون در منطقه ای کوهستانی مشرف به رشته کوه دنا که در منطقه حفاظت شده دنا واقع است، خدمت می کرد.

این منطقه به علت تنوع زیستی قابل توجه از سوی سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی سازمان ملل ( یونسکو ) به عنوان ذخیره گاه زیستکره ثبت شده است.

بر اساس گزارش های اولیه گفته می شود او به اتفاق دو همکارش در گشت با پنج نفر از شکارچیان مواجه شدند. شکارچیان به سمت آنها تیراندازی کردند و تقی زاده آتش آنها را با گلوله ای پاسخ داد که یکی از آنان را از ناحیه شکم مجروح کرد و فرد براثر این جراحت جان باخت.

صدور حکم اعدام برای تقی زاده و تایید آن توسط دیوان عالی کشور در مهرماه ۱۳۹۰ توجه مردم را به شرایط محیط بانان که از زحمتکش ترین قشر خادمان مردم هستند جلب کرد.

اسعد تقی زاده در زندان یاسوج به سر می برد.

غلامحسین خالدی محیط بان منطقه حفاظت شده دنا به اتهام قتل یک شکارچی به اعدام محکوم شد. او بعد از ˈ اسعد تقی زادهˈ، دومین محیط بان منطقه دنا است که در زندان به انتظار مرگ نشسته است.

۲۴ تیرماه ۸۹ غلامحسین خالدی به همراه همکارش در حال گشت زنی در محدوده حفاظت شده تحت پوشش خود ( ۵۰۰ متر مانده به قله قدویس در چهار هزار و ۴۰۰ متری دنا ) در تنگه ˈ شملیه دانˈ میمند بودکه متوجه صدای گلوله شد و بعد چهار شکارچی را دید که لاشه یک راس کل را به همراه دارند.

در سراشیبی یک تپه، شکارچی ها بعد از ایست ماموران به سمت آنها حمله می کنند. درگیری آغاز می شود و تیر هوایی شلیک می شود. غلامحسین خالدی با دو شکارچی که به روی او چاقو کشیده بودند درگیر می شود. دو شکارچی دیگر با تفنگ برنو این حادثه را نظاره می کردند. او به همراه همکارانش با شکارچیان گلاویز شد و در گیرو دار این جدال، ۱۲ گلوله از پنج اسلحه کلاشینکف شلیک می شود و ناگهان یکی از شکارچیان به نام محمد پایه گذار با چاقویی از غلاف درآمده در دستش، نقش بر زمین شد.

خالدی اکنون در زندان و به امید بخشش به سر می برد.

ماشالله محنایی دیگر محیط بان زندانی است . وی متولد ۱۳۵۲ سومین محیط بان منطقه دنا است که به اعدام محکوم شده است. محنایی اول فروردین ماه ۱۳۸۹ در حال گشت زنی در منطقه تحت پوشش خود در کوه خایز شهرستان کهگیلویه از توابع این استان با ۶ شکارچی برخورد می کند که بین آنها درگیری ایجاد شد که بعد از آن تیر رها شده از تفنگ محنایی موجب مرگ حسین فردیان یکی از شکارچیان شد.این محیط بان نیز هم اکنون در زندان به سر می برد.