ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

نقض حقوق بشر با تحریم

شهروندان – وحید محمودی:
در مقدمه و ماده 1 اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است، حقوق بشر ادعایی است برای بهره مندی از یک نفع بنیادین که حصول آن باید به صورت جهانشمول و برای همه افراد جهان بر مبنای برابری و عدم تبعیض صورت گیرد.

وحید محمودیشناسایی کرامت ذاتی و حقوق برابر و تفکیک ناپذیر همه اعضای خانواده بشری و بنیان آزادی، عدالت و صلح در جهان را تشکیل می دهد. همه انسان ها آزاد زاده شده و به لحاظ کرامت برابر هستند.

آنها از نیروی خرد و وجدان برخوردار بوده و باید نسبت به یکدیگر با روحیه برادری رفتار کنند. حقوق بشری که در عرصه بین المللی به رسمیت شناخته شده شامل حقوق سیاسی و مدنی و نیز حقوق فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

این حقوق شامل بهره مندی از منافع و مزایای بنیادین از قبیل خوراک، بهداشت، مسکن، سطح زندگی مناسب، تحصیلات، حمایت از کانون خانواده، دموکراسی، مشارکت، حاکمیت قانون و حمایت در مقابل بردگی، شکنجه یا هرگونه رفتار یا مجازات تحقیرآمیز غیرانسانی یا بی رحمانه می شود.

همچنین در همین راستا در تفسیر عمومی شماره ۳ کمیته حقوق فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل آمده است، هرگونه وضعیتی که در آن تعداد قابل ملاحظه یی از افراد از دسترسی به منابع اساسی خوراکی، مراقبت های بهداشتی پایه، سرپناه و مسکن اصلی و نظایر آن محروم شده باشند دلایلی محکمه پسند را تشکیل می دهند مبنی بر اینکه یک دولت عضو تعهدات خود به موجب این میثاق را برآورده نکرده است.

تحریم ناعادلانه امریکا و همپیمانان علیه ایران مصداق روشنی از نقض حقوق بشر است، چرا که در نتیجه این تحریم ملت ایران دچار محدودیت ها و محرومیت های فراوانی شده اند. همه شوون و وجوه زندگی مردم در نتیجه این تحریم دچار آسیب جدی شده است.عدم دسترسی تولیدکنندگان داخلی به تکنولوژی و منابع بین المللی، عدم دسترسی بیماران به دارو و تجهیزات پزشکی، کمبود دسترسی اصحاب علم به منابع روز علمی و مجموعه عدیده محرومیت های دیگر صدمات جدی بر اقتصاد ایران و بالطبع مردم ایران وارد کرده است.

فارغ از اینکه چقدر تدبیر وقوف به قاعده بازی بین الملل و پرهیز از ماجراجویی برخی دولتمردان ایرانی در تحقق این وضعیت یا عدم تحقق آن می توانست موثر باشد، اما اینها دلایل محکمه پسندی برای نقض حقوق بشر و محروم کردن ملت ایران از حقوق پایه و اساسی شان نیست و بر وجدان های بیدار و عدالت خواه جهان فرض است که علیه این تحریم های ناعادلانه و مکرر اعتراض کرده و خواهان پایان بخشیدن به آن باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران*

برچسب‌ها : ,