ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
نگاهي به چالش‌هاي رييس‌جمهور جديد با صدا و سيما

روحانی، مردی که تلویزیون را فهمید

شهروندان:
از زمان اعلام آمادگی کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کمتر کسی تصور می‌کرد که دکتر حسن روحانی بر صندلی ریاست دولت یازدهم خواهد نشست.

حسن روحانیمی‌گویند شخصیت‌های سیاسی همیشه باید به دنبال بهانه‌یی برای «در دید مردم ماندن» باشند تا مردم آنها را فراموش نکنند و همواره به یاد داشته باشند اما حسن روحانی در هشت سال گذشته کمترین حضور رسانه‌یی را داشت اما زمانی که در قالب تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری فرصت یافت تا با دیگر کاندیداها از فرصت برابری که تلویزیون در اختیار او قرار داده بود استفاده کند؛ با استفاده‌یی مناسب از این رسانه توانست کم‌کم جای خود را در دل بخش عمده‌یی از مردم جامعه و به خصوص اقشار خاموش باز کرده و به چهره‌یی محبوب تبدیل شود.

ششم خرداد ۱۳۹۲ نخستین بار بود که روحانی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما نسبت به تبعیض و بی‌عدالتی در فضای رسانه‌یی انتقاد کرد. روحانی در نخستین حضور تلویزیونی خود شمرده و آرام سخن گفت، به دوربین نگاه مستقیم نکرد و با لحنی یکنواخت و آرام، سخنان خود را بیان کرد و در مواقع لزوم لبخندی بر لب آورد تا بگوید قواعد این رسانه را می‌شناسد. البته فضای میان روابط رییس‌جمهور و صدا و سیما فضای چندان دوستانه‌یی نبود.

با ابطال مصوبه دولت قبلی در خصوص واگذاری زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما، اختلافات میان دولت و رسانه ملی رسما کلید خورد. زمینی ‌‌به مساحت حدود ۸۵۰۰۰۰ مترمربع در شمال تهران که برای سال‌های طولانی محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تهران بوده حالا دیگر به این رسانه تعلق نداشت و مدیرانی که برای ۱۲۰۰۰۰ متر‌مربع فضای سر‌پوشیده، ۳۵۰۰۰ متر مربع فضای باز نمایشگاهی، ۳۲ هکتار فضای سبز است و ۲۱ هکتار راه‌های دسترسی برنامه‌ریزی کرده بودند، مجبور به چشم‌پوشی از این ثروت رویایی شدند. رییس‌جمهور در صدمین روز از شروع به کار دولت جدید، در برنامه‌یی تلویزیونی حضور یافت تا درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های خود به مردم گزارش بدهد.

سه مجری تلویزیونی به انتخاب سیما مقابل رییس‌جمهور نشستند که از میان آنها تنها مجری زن برنامه بود که عملکردی قابل قبول داشت. حجم بالایی از انتقادها روانه صدا و سیما شد و در برنامه دوم، زمانی که اصرار دفتر ریاست‌جمهوری بر انتخاب مجری ادامه یافت، برنامه با تاخیر پخش شد و در نهایت نیز کار به شورای نظارت بر صدا و سیما کشید؛ شورایی که شش عضو آن منتخب سه قوه هستند و دو عضو آن از سوی رییس‌جمهور انتخاب می‌شود. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها میان رییس‌جمهور جدید و صدا و سیما مساله بودجه است. مساله‌یی که در ماه‌های پایانی سال گذشته بارها از زبان مسوولان سیما نیز عنوان شد و حتی کار به نامه‌نگاری برنامه‌سازان سیما برای رییس‌جمهور و درخواست بودجه کشید.

موضوعی که «حسام الدین آشنا» درخصوص آن گفت: «رییس سازمان صداوسیما از رییس‌جمهور علاوه بر بودجه رسمی این سازمان بوده است که با توجه به آنکه مبلغ مذکور معادل بودجه یک سال صداوسیما و علاوه بر آن بوده و برای تامین آن فرصتی دوماهه به دولت داده شده است، رییس‌جمهور این درخواست را برای بررسی به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و شورای نظارت بر صداوسیما ارجاع داده است».

آنچه از بررسی نحوه انعکاس برنامه‌های مربوط به دولت در شش ماهه گذشته از صدا و سیما برمی‌آید این است که رسانه ملی متعهدانه‌تر از گذشته به وظیفه خود عمل می‌کند. رویکرد صدا و سیما به‌خصوص در بخش‌های خبری تغییر کرده و حالا در قالب برنامه‌های مختلف همچون مناظره، جنبه‌های مختلف فعالیت دولت بررسی و تحلیل می‌شود. در ایام نوروز ۹۳، حجم فراوانی زیرنویس با موضوع انصراف شهروندان از دریافت یارانه از صدا و سیما پخش شد.

موضوعی که گفته می‌شود در پی توافق صدا و سیما با دولت صورت گرفته تا در قبال تلاش‌های رسانه‌یی برای منصرف کردن مردم از دریافت یارانه، دولت سهم بیشتری از بودجه عمومی به صدا و سیما اختصاص دهد. به نظر می‌رسد رییس‌جمهور جدید نیز مانند اغلب مسوولان کشور از قدرت رسانه‌یی تلویزیون آگاه است و در ماه‌های پیش رو که آخرین ماه‌های حضور عزت‌الله ضرغامی در سازمان صدا و سیما و زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هااست، فضای متشنج فعلی را بیش از این ناآرام نخواهد کرد.

 مرتضی فتحی

اعتماد

برچسب‌ها : , ,