ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
یک استاد دانشگاه:

استاندارد مشخصی در عملکرد صداوسیما تعریف نشده است

شهروندان:
یک استاد رشته‌ی ارتباطات درباره‌ی مسائل حاشیه‌ای پیش آمده در گفت‌وگوی رییس‌جمهور با صداوسیما،‌ اظهار کرد: صداوسیما شاید حق داشته باشد استقلال نسبی خود را حفظ کند، اما رییس قوه‌ی مجریه هم به همان نسبت حق دارد که بخواهد مجری مورد نظرش را انتخاب کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانیوحید عقیلی در گفت‌و‌گو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که دلیل وقوع چنین اتفاق و اختلاف نظری چیست؟ گفت: یکی از دلایل وقوع این اتفاق، سابقه‌ی مناظره‌ها و مصاحبه‌های تلویزیونی است؛ متأسفانه ما در مناظره‌ها، مصاحبه‌ها و مسائلی که مربوط به رسانه، گزارشگران و مجریان آن است یک استاندارد و یک رویه‌ی مشخص و بجا نداریم. در طول سال‌های گذشته نیز این اتفاق چندبار مشکل‌ساز شده است.

او ادامه داد: ما تا کنون شاهد نبوده‌ایم که مجری‌ها بتوانند پرسش‌هایی را که دغدغه‌ی مردم هستند از مسوولان بپرسند. اصولا مجری‌ها در نقش اشخاصی ظاهر می‌شوند که یک سوال کلی را مطرح می‌کنند و مسوولان نیز به‌صورت کلی پاسخ آن سوال را می‌دهند.

عقیلی با اشاره به این‌که یک استاندارد مشخص در روند مصاحبه‌های تلویزیونی وجود ندارد، اظهار کرد: گفت‌وگوهای تلویزیونی کمتر حالت مصاحبه دارند و بیشتر شبیه یک سخنرانی و ارائه‌ی گزارش کار هستند‌. در صورتی که مصاحبه یک فرآیند دوجانبه است که باید در آن هم مصاحبه‌شونده و هم مصاحبه‌کننده نقش داشته باشند؛ اما متأسفانه آن چیزی که ما شاهدش هستیم بیشتر یک سخنرانی است.

این استاد رشته‌ی ارتباطات در پاسخ به این پرسش که آیا صداوسیما به‌دلیل این‌که پسوند «ملی» دارد می‌تواند تمام حقوق یک رسانه‌ی آزاد و خصوصی را برای خود قائل باشد؟ بیان کرد: صداوسیما اگر حرفه‌ای و مطابق استانداردها عمل کند، عملکردش قابل دفاع باشد و مردم هم رویه‌ی آن را تأیید کنند، می‌توانیم چنین حقوقی را به هر رسانه‌ای بدهیم، اما مشکل اینجاست که یک رویه و استاندارد مشخص در عملکرد صداوسیما تعریف نشده، بنابراین انتظار ما این است که رویه‌ای مشخص در عملکرد صداوسیما تعریف شود.

عقیلی درباره‌ی اینکه در دوره‌های قبلی شاهد بودیم برنامه‌های خبری رییس دولت به خواست و سلیقه‌ی او ترتیب داده می‌شد، آیا نمی‌توان با توجه به این موضوع، برای رییس دولت فعلی نیز چنین حقی را قائل شد؟ تأکید کرد: قطعا همین‌طور است؛ ماجرایی که چهارشنبه‌ شب اتفاق افتاد، پیش‌زمینه‌اش به برنامه‌های قبلی صداوسیما برمی‌گردد؛ در دولت‌ قبل یک مجری پرسش‌هایی را مطرح می‌کرد که دغدغه‌ی مردم نبودند و رییس دولت نیز پاسخ‌هایی را می‌داد که شاید اصلا به ماجرا ارتباطی نداشتند. بنابراین فکر می‌کنم اگر استقلال همراه با رعایت معیارها و حفظ بی‌طرفی در همه‌ی دوره‌ها اعمال شود قطعا دیگر شاهد چنین اتفاق‌هایی نخواهیم بود.

او با اشاره به تأثیر این اتفاق در ذهنیت مخاطبان، افزود: این اتفاق به هر نحوی که افتاده باشد، موجب سلب اعتماد مردم شده است. این موضوع باید قبل از علنی شدن حل می‌شد تا اعتماد مخاطب از دست نمی‌رفت. این امکان وجود داشت که با خردورزی و منطق حرفه‌ای، چنین موضوعی حل شود و موجب نشود این پرسش برای مردم به‌وجود آید که چرا چنین مشکلاتی وجود دارد.

آخرین گفت‌وگوی زنده رییس‌جمهور با مردم که چهارشنبه (۱۶ بهمن‌ماه) روی آنتن تلویزیون رفت، با تأخیر بیش از یک ساعت همراه بود و اجرای آن را سونیا پوریامین و محمد کاظم روحانی‌نژاد عهده‌دار بودند. حسن روحانی در این گفت‌وگو به‌خاطر تأخیر پیش‌آمده از مخاطبان عذرخواهی کرد.