ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
نماینده مجلس:

انتقال آب از خزر موثرترین راه برای نجات دریاچه ارومیه است

شهروندان:
رییس کمیته انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال آب از دریای خزر موثرترین راهکار برای نجات دریاچه ارومیه است.

دریاچه ارومیهˈموید حسینی صدرˈ روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: درکنار اجرای طرح های انتقال آب از منابع مختلف آبی آذربایجان غربی، انتقال آب خزر ازطریق فاینانس از طرح هایی است که نقش موثر در نجات دریاچه ارومیه دارد.

وی اظهار کرد: تاکنون هیچ یک از راهکارهای ارائه شده برای احیای دریاچه ارومیه نتیجه بخش نبوده و برای نجات این دریاچه اقدام سریع ضروری است.

رییس کمیته انرژی مجلس شورای اسلامی به برگزاری اجلاس های بین المللی در زمینه دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: برگزاری این اجلاس ها راهکاری سازنده برای نجات دریاچه ارومیه است.

حسینی صدر افزود: حضور سازمان های محیط زیست جهانی و سازمان هایی که در زمینه دریاچه ارومیه مطالعه کرده اند در این اجلاس ها موجب تبادل اطلاعات شده و روش های نوینی برای احیای دریاچه ارومیه دراین نشست ها ارائه می شود که می تواند این پهنه آبی را از مرگ نجات دهند.

وی گفت: احداث چاههای غیرمجاز در اطراف دریاچه، استفاده بی رویه از منابع آب و عدم مهار آب های سطحی از عمده عوامل موثر در خشک شدن دریاچه ارومیه است.

نماینده خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر برای نجات دریاچه ارومیه برنامه منسجم طراحی و از حفر چاههای غیرمجاز جلوگیری می شد امروز شاهد مرگ دریاچه نبودیم.

براساس اعلام مسوولان آذربایجان غربی دریاچه ارومیه اکنون ۹۰ درصد آب خود را از دست داده و تبدیل به نمکزار شده است.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تاکید رییس جمهوری، ستاد نجات دریاچه ارومیه زیر نظر معاون اول رییس جمهوری تشکیل و ۱۹ طرح برای نجات دریاچه در این ستاد طراحی شده است.