ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

پیش‌بینی خشکسالی در حوضه دریاچه ارومیه امکان‌پذیر می‌شود

شهروندان:
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: با جمع بندی اطلاعات سیستم مدیریت ریسک خشکسالی در حوضه ارومیه، امکان پیش بینی خشکسالی در این حوضه امکان پذیر می شود.

 دریاچه ارومیه محسن سلیمانی روزبهانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: فرایند راه اندازی برنامه مدیریت ریسک خشکسالی دریاچه ارومیه از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و در اواخر سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای منطقه ای حوضه دریاچه ارومیه رسید.

وی افزود: اکنون این سیستم در حال فعالیت است و اولین داده ها و اطلاعات جمع آوری شده در آن تا دو ماه آینده در دسترس مدیران ذیربط و عموم قرار می گیرد.

سلیمانی ادامه داد: با استفاده از داده ها و اطلاعات این سیستم از هواشناسی و کشاورزی منطقه، امکان پیش بینی خشکسالی در ابتدای هر سال امکان پذیر می شود و بر این اساس می توان الگوی کشت و نحوه آبیاری متناسب با وضعیت خشکسالی را به مدیران ذیربط و کشاورزان ارایه داد.

وی گفت: با جمع این اطلاعات و اجرای الگوهای صحیح کشت و آبیاری به سمت نجات دریاچه ارومیه پیش می رویم .

سلیمانی افزود: دبیرخانه شورای منطقه ای متولی این سیستم است و اعضای کارگروه کشاورزی حوضه آب دریاچه ارومیه که شامل آب منطقه ای، هواشناسی، جهاد کشاورزی، ادارات کل محیط زیست و استانداری سه استان آذربایجان غربی، شرقی و کردستان هستند، وظیفه جمع آوری اطلاعات را بر عهده دارند.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: اطلاعاتی در مورد هواشناسی، دمای روزانه، ماهانه، سالانه و حجم آب ورودی و خروجی به حوضه جمع آوری و مورد بررسی قرار می گیرد.

سلیمانی با بیان اینکه این داده ها با همکاری دانشگاه تربیت مدرس بر روی سیستم آنلاین می شود اظهار داشت: سیستم مدیریت ریسک خشکسالی خاص دریاچه ارومیه طراحی شده است اما امکان توسعه و استفاده در دیگر حوضه های آبی و تالابی را دارد.

دریاچه ارومیه، بزرگ ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است که متاسفانه بیش از ۸۵ درصد آن خشک شده است از این رو برای نجات این حوضه آبی اقداماتی انجام شده است، از جمله تشکیل کارگروه ملی که راهکارهای متعددی را ارایه دادند از این رو برای سرعت بخشیدن به روند نجات دریاچه ارومیه مقرر شد ۱۹ راهکار دارای اولویت اجرایی شود.ایجاد سیستم مدیریت ریسک خشکسالی در حوضه ارومیه یکی از آنها بوده که اکنون در حال اجرا است.