ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مشاور سازمان محیط زیست:

مسوولان اطلاعات شفاف درباره دریاچه ارومیه به شهروندان ارائه کنند

شهروندان:
مشاور امور بانوان و خانواده رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: مسوولان باید اطلاعات شفاف و واحدی در مورد دریاچه ارومیه و کارهای انجام شده برای نجات آن در اختیار کشاورزان و مردم قرار دهند.

شهربانو امانیشهربانو امانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با ارائه اطلاعات کامل و شفاف به مردم و جوامع محلی، می توان در جلب مشارکت آنان برای احیای دریاچه ارومیه و نیز کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه گامهای مهمی برداشت.

وی اظهار کرد: بقای زندگی جامعه هم اکنون به بقاء و حفاظت از محیط زیست وابسته بوده و باید این موضوع برای مردم حوضه دریاچه ارومیه به خوبی تبیین شود.

امانی گفت: بیشترین آسیب ناشی از خشکی دریاچه ارومیه به ۳۵ درصد از جمعیت آذربایجان غربی که بهره بردار حوزه کشاورزی هستند وارد می آید و این امر اهمیت آموزش و آگاهی رسانی به جوامع محلی و استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد (سمن ها ) را در این زمینه دو چندان می کند.

وی ادامه داد: آذربایجان غربی دارای ظرفیت های توسعه ای فراوان در بخش های دیگر اقتصادی از صنعت و معدن و تجارت است که در صورت شکوفایی این بخش ها می توان معیشتی خوب و جایگزین برای کشاورزان و بهره برداران این حوزه ایجاد کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون استفاده از آبهای زیر زمینی در دنیا سه برابر رشد یافته و این در حالی است که این موضوع در ایران به بیش از ۲۰ برابر رسیده است.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان هم اکنون بعد از گذشت حدود دو دهه از آغاز بحران کم آبی در آن، در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.

بر اساس اعلام مسوولان هم اکنون چیزی کمتر از ۱۰ درصد از آب این دریاچه باقی مانده که موجب نگرانی مردم در استان های ساحلی حوضه دریاچه ارومیه شده است.

میزان تراز آب دریاچه ارومیه هم اکنون حدود ۱۲۷۰ متر از سطح آبهای آزاد است و با تشدید روند بحران در آن به عنوان یکی از مهمترین کانون های کویرزایی و طوفان های نمکی در کشور و منطقه مطرح است.

بر اساس اعلام کارشناسان محیط زیست در صورت عدم خروج دریاچه ارومیه از وضعیت بحرانی بیش از چهار میلیون نفر از مردم روستاهای اطراف دریاچه و ۱۴ میلیون نفر از مردم منطقه و حتی پایتخت از مضرات طوفان های نمکی آسیب می بینند.

شیوع انواع بیماریهای پوستی و تنفسی نیز از بیماریهایی است که در صورت عدم احیای دریاچه ارومیه گریبان گیر مردم ساکن اطراف آن و شاید سایر استانها نیز بشود.

روند خشک شدن دریاچه ارومیه از ۱۷ سال پیش آغاز شده و در حال حاضر به بدترین وضعیت ممکن یعنی از بین رفتن ۹۰ درصد وسعت آبی دریاچه و نکمزار شدن این وسعت رسیده است.