ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
خرس قهوه‌ای آه کشید

باغ‌وحش بابلسر تعطیل شد

شهروندان:
آه خرس بیچاره، دامن مدیران باغ‌وحش بابلسر را گرفت و با حکم دادگاه قرار است این باغ‌وحش به‌زودی تعطیل شود. در دو هفته گذشته، عکس یک خرس قهوه‌ای که درون قفس باغ‌وحش، قلاده‌ای آهنین به گردن داشت در فضای مجازی آنقدر دست‌به‌دست شد تا مسوولان سازمان محیط‌زیست را وادار کرد نسبت به رفتارهای خصمانه مدیران این باغ‌وحش با حیواناتشان وارد عمل شوند.

باغ وحش بابلسرباغ‌وحش بابلسر برای اهالی محیط‌زیست یک باغ‌وحش گمنام نیست؛ رفتار بد مسوولان این مرکز با حیواناتشان از یک‌سو و مکان غیربهداشتی این باغ از سوی دیگر، بارها و بارها، مسوولان محیط‌زیست را تا پای تشکیل پرونده قضایی کشانده بود اما حتی وقتی دو سال پیش فاش شد که این باغ‌وحش دو توله شیر را فروخته است باز هم اتفاقی برای مدیران آن نیفتاد، اما انگار این‌بار آه خرس بیچاره کار باغ‌وحش بابلسر را یکسره کرده.

رییس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام می‌کند که بر اساس رای دادگاه، این باغ‌وحش به‌زودی بسته خواهد شد و حیواناتش تا تعیین تکلیف، در اختیار اداره محیط‌زیست شهرستان بابلسر قرار خواهند گرفت. امیرحسین داداشی با اشاره به اینکه بارها و بارها از سوی اداره کل استان مازندران، شکایت‌هایی درباره این باغ‌وحش مطرح شده، می‌گوید: «برخلاف همیشه که پیگیری‌های قضایی برای تعطیلی این باغ‌وحش راه به جایی نبرده بود این بار انتشار عکس خرس قهوه‌ای و وضعیت اسف‌بارش باعث شد که دادستانی بابلسر، دستور تعطیلی این باغ‌وحش را صادر کند.

او تاکید می‌کند که اداره محیط‌زیست بابلسر از این باغ‌وحش، بر اساس ماده ۸ بهسازی محیط‌زیست، ماده ۷ قانون شکار و صید، بند ج ماده ۱۰ همین قانون، بند «ه» ماده ۱۱ همین قانون و آیین‌نامه اجرایی شکار و صید و ضوابط، شکایت کرده و رای صادر‌شده از سوی دادستانی این شهرستان در همین راستاست. شاید بازگشت به سازمان محیط‌زیست، پایان‌بندی خوبی برای این خرس قهوه‌ای نباشد اما بی‌شک بهتر از گذشته‌ای است که پشت‌سر گذاشته.

خرس قهوه‌ای باغ‌وحش بابلسر آبان‌ماه چهارسال پیش وقتی که شکارچیان غیرمجاز، قصد فروختنش را داشتند کشف و ضبط شد و برای نگهداری به باغ پرندگان رشت منتقل شد. اما آنجا روی خوش به خود ندید و وضعیت اسفبار نگهداری‌اش باعث شد که حیوان را به باغ‌وحش بابلسر منتقل کنند؛ باغ‌وحشی که از آن به‌عنوان اسارتگاه حیوانات یاد می‌شد.

این اسباب‌کشی اجباری وضع بد خرس را بغرنج‌تر کرد تا جایی که اندکی بعد معلوم شد خرس درون قفس باید هرلحظه و هرجا، قلاده سنگینی را تحمل کند. حالا اما گویی پایانی بر داستان تلخ خرس قهوه‌ای رقم خورده و اگر حتی برای نجات او دیگر دیر شده باشد، آه این زبان‌بسته، درهای باغ‌وحش بابلسر را برای همیشه خواهد بست.

 سعید برآبادی

شرق

برچسب‌ها : ,