ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
در برنامه مناظره تلویزیونی؛

برای نجات حیات وحش ایران تفنگ را به دوربین عکاسی تبدیل کنیم

شهروندان:
بخش دو نفره مناظره شبکه یک سیما بین فعال گردشگری شکار و رییس انجمن دیده بان حقوق حیوانات شکل گرفت و به این سوال اساسی رسید که حرس طبیعت وظیفه پلنگ است یا شکارچیان تفنگ به دست؟

حیات وحش ایرانبه گزارش ایرنا، اسرافیل شفیع زاده فعال ˈگردشگری شکار با شهرام امیری شریفی رییس انجمن دیده بان حقوق حیوانات در بخش انتهایی مناظره روز جمعه با موضوع حفاظت از حیات وحش، با یکدیگر گفت و گو کردند.

شفیع زاده با انتقاد از واژه هایی که برای گردشگری شکار همچون عناوین مافیا به کار می رود، گفت: ما در مسیری کاملا قانونی مبادرت به ورود گردشگر شکار به داخل کشور می کنیم.

وی با بیان این که، این حرفه ۱۶ سال سابقه دارد، ادامه داد: اطلاق مافیای شکار که متاسفانه توسط معاون سابق سازمان محیط زیست باب شده به دنبال آسیب زدن به یک فعالیت پایدار جهت کسب درآمد مستمر برای کشور هستند.

این فعال توریسم شکار سوال دیگری هم مطرح کرد و گفت: ویژه خواری که مطرح می شود، چیست؟ ما مبلّغ شکار قانونمدارانه هستیم و از چارچوب اصول و مقررات عدول نمی کنیم.

شفیع زاده با تاکید بر این که، اهل زد و بند نیستیم، افزود: ما در دنیا بازاریابی کردیم، ایران را دارنده گونه های مهم در دنیا مطرح کرده ایم. به شکلی که سه گونه ماهی لارستانی در آمریکا به میزان ۱۰۰ هزار دلار فروخته شده است. این منبع درآمدی بیکران، فرصت های اشتغال برای جامعه ایجاد می کند.

عضو جامعه تورگردانان ایران با تاکید بر این که، ما به درآمدهای ارزی نیاز داریم و نباید به منابع نفت و گاز اکتفا کنیم، اظهار داشت: ما گردشگر متکی به شکار قانون مدار را توسعه می دهیم و معتقدیم که منابع درآمدی و کمک های داوطلبانه باید در اختیار مناطق شکار گسترش داده شود.

شفیع زاده تعداد مجوزهای صادر شده شکار برای ایرانی و خارجی را ۳۵۷ عدد برشمرد و گفت: بر عملکرد ما سازمان های امنیتی و نظارتی، نظارت کامل دارند. ما ارز خارجی را وارد می کنیم، ما با هواپیمای خصوصی گردشگر وارد کشور می کنیم و به آن ها سرویس می دهیم. ما مافیا نیستیم و به این خدمت افتخار می کنیم و پرچم جمهوری اسلامی ایران را در دست داریم.

شفیع زاده با بیان این که، باید از فرصت های اقتصادی در دنیا بهره بگیریم، ادامه داد: فرصت های مربوط به نقل و انتقال ارز را باید در نظر بگیریم، ما باید به دنبال استفاده از فرصت ها در جهان باشیم.

وی با متفاوت دانستن شکارچی متخلف با شکارچی با مجوز عنوان کرد: سود فعالیت ما به خزانه دولت واریز می شود.

شفیع زاده از رییس سازمان محیط زیست هم این درخواست را داشت که به معتمدین اصلی که محیط بانان هستند، گوش دهند و کمیته مشورتی برای حفاظت از حیات وحش تشکیل دهند.

دوربین تفنگ را به دوربین عکاسی تبدیل کنیم

شهرام امیری شریفی هم که نفر دیگر این مناظره بود و شفیع زاده فرصت صحبت کردن به او نمی داد، اما در حداقل هایی که فرصت می یافت، گفت: در گردشگری شکار بحث منفعت طلبی کامل وجود دارد.

وی با بیان این که، برای گرفتن مجوز شکار ابتدا باید مجوز حمل اسلحه داشت، افزود: ما هم برای آن شکار سهم داریم، ما هم با ضوابط فعلی فعالیت می کنیم، اما مسلما اقدام فعالان گردشگر شکار جای ما را تنگ می کند.

رییس انجمن دیده بان حقوق حیوانات خطاب به شفیع زاده گفت: آن جایی شما جای ما را تنگ کردید که رفتید و گردشگر شکار آوردید و این گونه سهم ما را گرفتید. رفتارها مشخص می کند که ما کی هستیم و شما کی هستید، مجوزهایی که شما می خواهید برای شکار بگیرد ما هم می خواهیم؛ مردم حق دارند که از این سهم استفاده کنند.

وی با اشتباه دانستن اطلاعات شفیع زاده، اظهار داشت: دوربین تفنگ را به دوربین عکاسی تبدیل کنید، جامعه محلی ما مثل بقیه جامعه از خونریزی بدشان می آید. شما چرا خودتان را به عنوان سند طبیعت گردی به مردم تحمیل می کنید؟

رییس انجمن دیده بان حقوق حیوانات تصریح کرد: هرگز پرچم ایران را جایی بالا نبرده ایم که جنازه حیوانی در زیر آن باشد. ما مجوز می گیریم و به جای کشتار حیوانات گردشگر می آوریم تا حیوانات را ببینند، از آنها عکس بگیرند و دیدن آنها لذت ببرند.

وی با بیان این که، در هشت سال گذشته انجمن دیده بان حقوق حیوانات جایی در سازمان حفاظت از محیط زیست نداشت و ما را ممنوع الورود کرده بودند گفت: فعالان گردشگری شکار گروه گروه می رفتند و میتینگ می گذاشتند که چگونه می توانیم گردشگر شکار بیاوریم و هر کار که خواستند در این هشت سال کردند.

رییس انجمن دیده بان حقوق حیوانات با ابراز خرسندی از تصمیم رییس فعلی سازمان حفاظت از محیط زیست در پذیرش این انجمن، ابراز امیدواری کرد که این راه همچنان باز بماند.

وی تصریح کرد: بدون شکار به راحتی می توان گردشگر آورد، ما آدم های احساساتی که پلنگ صورتی زیاد می بینیم به جای جای ایران سفر می کنیم، عکس آن را می گیریم و درآمد این اقدام هم به حساب جامعه می رود. ما با این کار سرمان را به عنوان یک ایرانی صلح طلب بالا نگه می داریم.

این فعال حقوق حیوانات با بیان این که، شکار را کوچک جلوه می دهیم و تخریب زیستگاه را بزرگ، گفت: ما شکار را به عنوان یکی از عوامل مخل طبیعت می دانیم.

امیری شریفی با تاکید بر این که ژن یک حیوان از پشت دوربین اسلحه شکاری قابل تشخیص نیست، تاکید کرد: اگر حرسی در طبیعت باید انجام شود، وظیفه پلنگ است، نه افراد تفنگ به دست.