ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

افزایش توقعات کاهش درخواست ازدواج را در پی دارد

شهروندان – امیر حسین قاضی زاده:
موضوع ازدواج جوانان یک موضوع فرهنگی و همین طور اقتصادی و اجتماعی است. بعد فرهنگی آن هم مربوط به سطح زندگی است یعنی نوع نگاه ما به تشکیل خانواده است و اینکه کدامین اولویت مهم است و کدام یک در کدامین درجه اهمیت قرار می گیرد که خود بسیار مهم است.

 امیر حسین قاضی زادهدر قدیم وقتی جوان وارد یک گروه فکری می شد و خود یک زیربنای فکری پیدا می کرد خانواده ها به اصطلاح زیر بال و پر وی را می گرفتند و آن جوان هم امکان ازدواج پیدا می کرد و ازدواج می کرد و توانایی اقتصادی به نوبه خود در درجه بالای اهمیت نبود و از طرفی هم مشکل مسکن حل شده بود چون خودشان مجبور بودند تا سکان را در دست بگیرند. همچنین موقعیت هایی مثل تحصیلات و تحصیلات عالیه و ازدواج و مسکن اینها آمد و جای مسائل ذکر شده قبلی را گرفت و خب این شرایط نحوه زندگی کردن را تغییر داد. یعنی پاسخ نیاز دادن به سایر آمال و آرزو ها به نوعی اولویت بالاتری برای ازدواج پیدا کرد. در این موضع سطح زندگی جدید و طرز تفکر و حمایت های جامعه از یکدیگر است و به نوعی می توان گفت خانواده گسترده تر شده است. نکته دیگری که می توان به آن اشاره کرد آن است که به علت بزرگ شدن جامعه و عدم آشنایی ها به اینکه همه جوانان می خواهند آرزوهایشان را در قالب ازدواج پاسخ دهند و عدم شناخت کافی بین دختر و پسر طبیعتا همراه با افزایش سن و افزایش تحصیلات سطح طلاق در جامعه هم رشد قابل توجهی پیدا کرد.

این مشکلات طلاق به علاوه یکسری مشکلات دیگر که گفتم باعث شد یک ترس از ازدواج شکل بگیرد و ترس از ازدواج به آسانی هم شکل گرفت. البته اگر تمام این موارد را کنار هم بگذاریم موارد اقتصادی هم اهمیت خاص خود را دارد و البته تغییر ذایقه جامعه هم اهمیت خاص خود را پیدا کرده است و بعد از آن شاهد انواع تهدیدات اجتماعی هستیم که شکل گرفته است که به علت روابط خارج از عرفی است که به وجود آمده است و بنیان خانواده تا حدودی سست شده است و باعث شده تا نیاز به ازدواج هم کاهش پیدا کند. البته برنامه های مختلف تلویزیونی و همین طور برای مثال ماهواره ها هم بی تاثیر نبوده است.

تمام این مشکلات ذکر شده صرفا با وام ازدواج حل نمی شود و اگر بخواهیم سطح ازدواج را در حد مناسب قرار دهیم باید جایگاه ازدواج در متن اجتماع ما رشد کند و خانواده ها تا حدی سخت نگیرند یا به عبارتی خانواده آسان شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی*