ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
بسته نه گانه يي كه هشت ماه به طول انجاميد

مشکل اقتصادی همچون سدی در برابر ازدواج

شهروندان – مصطفی تجملی:

ازدواجدر هفته یی که گذشت باز هم مسوولان بعد از گذشت کمتر از یک سال به فکر مسائل مهم و حیاتی جوانان افتادند. مساله یی که می تواند شاهرگ حیاتی ادامه زندگی پر فراز و فرود جوانان در جامعه باشد.

در آبان ماه سال گذشته بسته یی از سوی وزارت ورزش و جوانان تقدیم مجلس شد که در آن ۹ ماده از مهم ترین مسائلی که ممکن است بر سر راه جوانان قرار گیرد مطرح شده بود که از آن به عنوان بسته نه گانه ازدواج یاد می شود.

بسته یی که اکنون پس از گذشت حدودا هشت ماه همچنان بدون هیچ گونه تغییر و تحولی یا حتی تصمیم گیری جدی بر سر آن همچنان در راهرو های مجلس و اتاق های وزارت ورزش و جوانان در حال تردد است.

اکنون نیز پس از گذشت این مدت زمان طولانی در هفته جاری بسته نه گانه وزارت ورزش و جوانان با عنوان اصلاح و الحاق مواردی به آیین نامه اجرایی ساماندهی امور جوانان که آبان ماه گذشته در هفته ازدواج با امضای وزیر ورزش و جوانان برای بررسی و تصویب تقدیم دولت شده بود، پس از هشت ماه و بی نتیجه ماندن بررسی این طرح، هفته پیش مجددا با امضای وزیر ورزش و جوانان به هیات وزیران جهت تسریع در بررسی و تصویب به دولت ارائه شد.

اگر چه تمامی مواردی که در ذیل ذکر خواهد شد در جهت آسان کردن امر ازدواج مورد توجه قرار گرفته است، اما هنوز پس از گذشت ۸ ماه هیچ نهادی نتوانسته این طرح را به یک گام رو به جلو ببرد چه برسد به اینکه بتواند مساله یی به نام ازدواج جوانان را آسان تر کند.

ارائه واحد های ۵۰ متری با اجاره بهای مناسب

یکی از مهم ترین مسائل ازدواج و شروع زندگی جدید مباحث مربوط به مسکن یا اصطلاحا محل زندگی است. با توجه به ماده ۳ قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب سال ۱۳۸۴ وزارت راه و شهرسازی مکلف است با استفاده از ظرفیت های عمرانی بودجه یی شهرداری و اوقاف به عنوان نهادهای عمومی غیردولتی از طریق مسکن مهر نسبت به احداث واحدهای مسکونی کوچک حداقل ۵۰ متری و واگذاری آنها به زوج های جوان به مدت سه سال و با دریافت اجاره بهای مناسب اقدام کنند.

بر اساس این ماده اگر جوانان بتوانند پس از فایق آمدن بر مشکلات بسیار، زندگی خود را شروع کنند باید توجه کرد که زندگی در واحد های مسکونی ۵۰ متری تا چه حد آسان خواهد بود. آیا صرفا شروع کردن زندگی مشترکی که هر دو جوان با امید وآرزو بسیار همراه است خواهد توانست رنگ و بوی بهتری در واحد های ۵۰ متری، آن هم با پرداخت اجاره به خود بگیرد یا نه؟

اختصاص مبلغ ۱۰ میلیارد ریال اعتبار درباره ازدواج جوانان و پرداخت تسهیلات اجاره مسکن به زوج های کم درآمد

در ماده دوم این بسته نه گانه که به اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار به ازدواج جوانان اختصاص دارد که این مصوبه باید توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استان ها مورد توجه قرار گیرد درآن به ارائه تسهیلات نیز اشاره شده است که تا امروز هیچ گونه عکس العملی به این ماده نشان داده نشده است. همچنین در پیشنهاد دیگر وزارت ورزش و جوانان معاونت نظارت و راهبردی رییس جمهور نیز موظف شده است تا با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی پرداخت تسهیلات ودیعه اجاره مسکن برای زوج های کم درآمد را طی دستورالعملی اجرایی کند.

افزایش مبلغ هدیه ازدواج کارکنان تا سقف ۵۰ میلیون ریال در پیشنهاد چهارم وزارتخانه کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری با همکاری معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور باید از محل صرفه جویی در اعتبارات مقرر نسبت به افزایش مبلغ هدیه کارکنان و فرزندان آنها تا سقف

۵۰ میلیون ریال اقدام کنند. البته اگرچه این گام می تواند گام موثری در بهبود فضای اولیه زندگی جوانان باشد اما با افزایش تورم و بالارفتن قیمت کالاهای اساسی این هدیه بی شک فقط می تواند یک گره کور از هزاران گره کور دوران اولیه زندگی مشترک را باز کند و در آینده نخواهد توانست راه حلی مناسب و درمانگر و قطعی باشد.

تدوین لایحه مشاوره قبل و بعد از ازدواج

طبق این پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان با همکاری وزارت دادگستری و مراکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری باید نسبت به تدوین لایحه مشاوره قبل و بعد از ازدواج و قبل از طلاق جهت تصویب در مجلس شورای اسلامی حداکثر تا ظرف شش ماه پس از تصویب نهایی این بسته پیشنهادی اقدام کند.

این بسته پیشنهادی هم همانند بسته هایی که تاکنون ارائه شده فقط خواهد توانست مرهمی کوتاه مدت بر این زخم عمیق باشد. مشاوره های قبل از ازدواج اگرچه می توانند نگاهی واقع بینانه تر به زوجین بدهند و فضایی آرمانی را ترسیم کنند اما باید دید که فضای موجود تا چه میزان با فضای آرمانی ترسیم شده هماهنگی خواهد داشت.

اولویت استخدام جوانان متاهل و بیمه حمایت از متاهلین

در ماده ششم از این بسته ۹ گانه به اولویت بندی میان جوانان متاهل و غیرمتاهل پرداخته شده است که در این اصلاحیه جوانان متاهل برای استخدام در سازمان های دولتی از بخت و اقبال بیشتری برخوردار هستند، همچنین در طرحی دیگر اجرای بیمه حمایت از متاهلین به مثابه پوشش بیمه یی زنان سرپرست خانوار که همسرشان از کار افتاده است، نیز مطرح شده است.

حذف ضامن وام ازدواج و تسهیلات ویژه زوجین جوان دستگاه ها

در بسته پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان بانک مرکزی موظف شده است تا در اجرای مصوبه حذف ضامن از وام ازدواج زوجین (یارانه به عنوان ضمانت) تسریع و نسبت به افزایش وام ازدواج با شاخص تورم سالانه اقدام کند، طبق پیشنهاد آخر و نهم وزارتخانه دستگاه ها موظف شده اند تسهیلات ویژه به زوجین جوان دستگاه ها و فرزندان مزدوج کارکنان با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان اعطا کنند.

با توجه به تمام نکاتی که در بالاذکر شد باید توجه داشت که بخش اعظمی از مشکلات اوایل زندگی مشترک را، مشکلات اقتصادی تشکیل می دهد. مشکلاتی که حل شدن آن به آسانی ممکن نخواهد بود و حل آن اگر چه نیازمند زمانی طولانی آن هم با توجه به شرایط فعلی است اما در صورتی که این مشکل اصلی یعنی مشکل اقتصادی جوانان حل نشود بی شک جوانان قدمی برای انجام این سنت پسندیده برنخواهند داشت و ترجیح خواهند داد تا با مجرد ماندن و عدم تمایل به ازدواج مشکلاتی به مشکلات قبلی خود اضافه نکنند. البته نباید مشکلات و محدودیت های مربوط یه مسکن را هم فراموش کرد که با بهبود شرایط اقتصادی این مشکل تا سر حد بالایی حل خواهد شد.

برچسب‌ها : , ,