ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

ایجاد نخستین منطقه ویژه اقتصادی برای تولید داروی بیماران صعب‌العلاج

شهروندان:
مدیر امور مناطق ویژه شورای عالی مناطق آزاد از تصویب نخستین منطقه ویژه اقتصادی برای تولید داروی بیماران صعب‌العلاج به ویژه بیماران سرطانی در اطراف تهران خبر داد و گفت: با ایجاد این منطقه موانع گمرکی و دریافت عوارض برای ورود مواد اولیه و ماشین‌آلات برداشته می‌شود.

داروفارس نوشت: به تازگی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی برای تولید داروهای های تک با فناوری بالا برای بیماری‌های صعب‌العلاج از جمله سرطان با عنوان «برکت» در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید که باید برای تصویب نهایی به مجلس برود.

وی با اشاره به مشکلات کشور طی دو سه سال اخیر برای تامین داروهای های‌تک به ویژه برای بیماران صعب‌العلاج خاطرنشان کرد: علی‌رغم آنکه بخش عمده‌ای از داروهای مصرفی در داخل تولید می‌شود اما برای بخش اندکی از داروهای هایتک مقدار زیادی ارز از کشور خارج می‌شود و شاید بتوان گفت ۸۰ درصد ارز دارو به چند قلم داروی هایتک اختصاص می‌یابد.

به گفته این مسئول در شورای عالی مناطق آزاد با استفاده از ظرفیت بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) که تجربه خوبی در تولید دارو دارد، شهرک دارویی به مساحت ۲۰۵ هکتار در ساوجبلاغ تهران مجوزهای لازم را از وزارت صنعت دریافت کرده است.

وی ادامه داد: با بررسی‌ که در شورای عالی مناطق آزاد انجام شد، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی برای تسهیل در واردات ماشین‌آلات لازم به مواد اولیه دارویی و سایر تجهیزات بدون تشریفات گمرکی و پرداخت عوارض واردات تصویب شد.

آهنگران با تاکید بر اینکه منطقه ویژه اقتصادی جزو قلمرو گمرکی کشور محسوب نمی‌شود و مقررات صادرات و واردات بر آن حاکم نیست، تصریح کرد: با این کار سرعت کار دوچندان شده و قیمت تمام شده برای تولید دارو در داخل کشور تا حد زیادی پایین می‌آید، مضاف بر آنکه کالایی با ارزش افزوده بالا تولید می‌شود.

آهنگران اظهار امیدواری کرد، تا در صورت تصویب شدن این منطقه در مجلس شورای اسلامی زمینه اشتغالزایی برای ۷ هزار نفر در رشته های مختلف دارویی‌،تجهیزات پزشکی و پزشکی فراهم شود که به دلیل نزدیکی این منطقه به تهران از ظرفیت متخصصان به راحتی می‌توان استفاده کرد.

برچسب‌ها : ,