ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

مسئولان چاره اندیشی کنند؛ شنهای روان روستای چم هندی را بلعید

شهروندان:
در سلسه سفرنامه های خبرگزاری مهر در استان ایلام به روستای دشت عباس واقع در شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام رفتیم تا وضعیت این روستاها را مورد ارزیابی قرار دهیم.

روستای چم هندیچندین سال است که گرد و غبار بیشتر شهر های کشور ما را بر می گیرد و استانهای جنوب و غرب کشور استانهایی هستند که بیشتر درگیر این گرد و غبار هستند و هر روز و هرشب از طریق صداو سیما و رسانه ها …. به دلیل آلودگی هوا به شهروندان این استانها هشدار می دهند.

در بعضی مواقع حتی به علت شدت گرد و غبار به ناچار ادارات، مدارس و… تعطیل می شوند اما در این بین هستند کسانی که در کانون گرد و غبار زندگی می کنند نه کسی از آنها خبری می گیرد نه حالی از آنها جویا می شود و نه تعطیلی دارند و بدون توجه مسئولان امر، در کانون ریزگردها زندگی خود را پیش می برند.

همین موضوع باعث شد سفری به دوردست ترین روستاهای شهرستان دهلران درست در نزدیکی مرز ایران و عراق که شاید ابتدایی ترین امکانات در این روستاها یافت نمی شود داشته باشیم.

روستاهایی که در کانون گرد و غبار و شن های روان زندگی می کنند و گرمای سوزان این روستاها باعث شده نخل ها هم توان سرسبزی نداشته باشند و خشک و بی ثمر در جای خود بمیرند ما را بر این داشت تا سسله گزارش هایی را از این روستاها تهیه کنیم.

به اتفاق یکی از دوستان خبرنگار و به همراه راننده که اداره منابع طبیعی شهرستان در اختیار ما گذاشته بود به سمت دهستان دشت عباس که حدود ۸۰ کیلومتر تا مرکز شهرستان فاصله دارد رفتیم و بعد از رسیدن به دشت عباس به دوردست ترین روستاهای این دهستان که در نزدیکی مزر مشترک ایران و عراق هستند حرکت کردیم تا از نزدیک نوع زندگی روستاییان ساکن در این نقاط را ببینیم.

دشت عباس یا بهتر است بگویم “صلواتی” که برای همه بچه های دوران دفاع مقدس آشناست چراکه این محل کانون عملیات فتح المبین بود و به سرزمین تانکها معروف است، قدمگاه شهدایی همچون سردار شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری است.

حال سالها از دوران جنگ تحمیلی می گذرد اما نقطه به نقطه دشت عباس یادآور رشادت های رزمندگان و دلیرمردان است که جانانه از کیان ایران اسلامی دفاع کردند.

حدود ساعت شش صبح بود که به سمت دشت عباس حرکت کردیم و در بین راه با رئیس شورای بخش موسیان که راهنمای بومی سفر ما بود تماس گرفتیم و قرار شد در ایستگاه دشت عباس وی به ما ملحق شود که چنین هم شد. در ابتدا و بعد از سوارشدن به وجود چهار روستا اشاره کرد و گفت مسیر دسترسی به بعضی از روستاها مناسب نیست اما ما بر تصمیم خود مبنی بر بازدید از هر ۴ روستا مصمم بودیم.

حدود ۱۰ کیلومتر از سمت دشت عباس به سمت اولین روستا حرکت کردیم ساعت حدود ۹ صبح بود به اولین روستا که روستای “چم هندی” بود رسیدیم در طول مسیر این روستا باید از کنار تاسیسات عظیم نفتی و مجتمع های رفاهی کارکنان شرکت نفت چشمه خوش عبور می کردیم بعداز گذر از مجتمع رفاهی کارکنان شرکت نفت به روستا رسیدیم.

روستایی با ۴۰ خانوار و حدود ۱۷۰ نفر جمعیت که بیشتر آنها دامدار و کشاورز هستند و در بدو ورود به داخل روستا احساس کردیم چهار چرخ ماشین پنچر شده که رهنما گفت چرخها مشکل ندارند وجود شن های روان در روستا باعث شده که ماشین به این حالت در بیاید بعد از پیاده شدن از ماشین تازه متوجه شدیم که راه رفتن در روستا نیز آسان نیست چرا که شن های روان تمام روستا را محاصره کرده بودند به طوری که بیشتر دیوارهای منازل نیز در زیر خروارها شن روان پوشیده شده بودند.

آرام آرام اهالی روستا به خصوص کودکان دور ما حلقه می زنند و در این میان با تیموری از ساکنان روستا همکلام می شویم. وی می گوید در این روستا ۴۰ خانوار زندگی می کنند.

روستایی که در روز تنها ۳ساعت آب دارد

این جوان روستای چم هندی می گوید: هنوز خیابان های روستا گذر بندی نشده اند و از طرفی دیگر آب شرب روستا بسیار بد است چرا که روزانه روستا بین ۲ تا ۳ساعت آب دارد و ممکن است در هفته چند روز آب شرب نداشته باشیم و کمبود آب شرب در روستا بسیار اذیت کننده است و بارها برای حل مشکل آب شرب با مسئولین آب روستایی در این خصوص صحبت کردیم ولی تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

وی گفت: در چم هندی مدرسه دو کلاسه بسیار کوچکی وجود دارد که بچه های روستا از پایه اول تا پایه پنجم در این دو کلاس با تدرس دومعلم درس یاد می گیرند که متاسفانه مدرسه روستا از حیاط وسرویس بهداشتی مناسبی برخوردار نیست.

وی گفت: وضعیت خانه بهداشت این روستا بسیار ضعیف است و هجوم شن های روان باعث شده که حیاط و اطرف خانه بهداشت مملو از شن های روان باشد به طوری که دیوارهای آن پوشیده از شن شده اند.

ضعف شدید ولتاژ برق

تیموری در خصوص وضعیت برق روستا گفت: متاسفانه چندین سال است ولتاژ برق روستا ضعیف است و بارها به مسئولین اداره برق مراجعه کردیم و هر بار قول بررسی دادند که تاکنون عملی نشده است.

انتظار از دولت جدید

وی گفت: ما از مسئولین به خصوص دولت جدید می خواهیم به وضعیت روستاهای منطقه که تنها راه امرار معاش آنها دامداری و کشاورزی است توجه ویژه ای داشته باشد چرا که در چندکیلومتری روستای چم هندی روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت استخراج می شود ولی ما هنوز از ابتدایی ترین امکانان زندگی محروم هستیم.

روستا در محاصره شن های روان

وی عنوان کرد: خشکسالی های اخیر منطقه باعث شده شن های روان به سمت روستا بیایند و روستا را در محاصره خود قرار بدهند و در حال حاضر وجود تپه های شن روان در روستا روز به روز در حال افزایش هستند هرچند مسئولان منابع طبیعی اقدام به کاشت درخت کرده ولی حل کردن مشکل شن های روان عزم و تلاش ملی می خواهد چرا که مسئولان در شهرستان در حد توان اعتبارات خود تلاش می کنند.

روستایی که هنوز مسجد ندارد

وی گفت: در روستا مسجد نیمه کاره ای داریم که چندین سال است به حال خودش رها شده و چندین بار مسئولان شهرستان به روستا آمدند و قول پیگیری و تامین اعتبار برای تکمیل مسجد دادند ولی هنوز برای ساخت مسجد کمکی نشده است و مردم روستا هم در حد توان خود برای ساخت مسجد هزینه کرده اند.

مهاجرت از روستا

مجید حمیدی یکی دیگر از روستایان چم هندی گفت: وضعیت روستای چم هندی روز به روز در حال بدتر شدن است چرا که شن های روان تمام روستا را در برگرفته اند و زندگی برای ما سخت و سخت تر می شود و تاکنون چندین خانوار از روستا به استان خوزستان مهاجرت کرده اند. روستای چم هندی

درمانگاهی که شب ها تعطیل است

وی گفت: اگر شب یکی از اهالی روستا مریض شود کاری از دست هیچ کس بر نمی آید چون درمانگاه دشت عباس فقط روز به مردم خدمات پزشکی ارائه می دهد و شبها تعطیل است.

وی گفت: با توجه به اینکه در دشت عباس روستاهای زیادی وجود دارد می طلبد مسئولان بهداشتی برای شبانه روزی کردن این درمانگاه تلاش کنند چرا که باتوجه به بعد مسافت تا مرکز شهرستان و از طرفی نبود وسیله ایاب و ذهاب در شب، مشکلات فراوانی برای مردم روستاها به وجود بیاید.

ضعف ولتاژ برق در کنار پست برق

وی گفت: متاسفانه وضعیت برق روستا بسیار نامناسب است چرا که در اوج گرما تمام کولرهای روستا به خاطر پایین بودن ولتاژ برق زیر بار نمی روند و خانواده های ما مجبورند ظهر را در گرما بگذرانند.

این در حالی است که در کنار روستا یک پست برق برای شرکت نفت احداث شود در حالی که ما با کمبود ولتاژ مواجه هستیم.

ارتقای دهستان دشت عباس به بخش

محسن روئین رئیس شورای بخش موسیان در خصوص وضعیت روستاهای دشت عباس گفت: در دشت عباس ۲۵ روستا با جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار نفر وجود دارد.

وی گفت: دهستان دشت عباس با توجه به وجود پتانسیل های آب، خاک، کشاورزی، دامداری و از همه مهمتر وجود شرکت های نفتی عظیم، توانسته به قطبی مهم در شهرستان تبدیل شود.

عضو شورای شهرستان دهلران گفت: باتوجه به اینکه شورا رابط بین مردم و مسئولین است در این مدت، ما به عنوان نماینده مردم در جلسات شورای شهرستان یا دیدارهایی که با مسئولان داشته ایم مشکلات و موانع مردم را به آنها انتقال داده ایم که خوشبختانه مسئولین هم در راستای حل مشکلات روستاهای دشت عباس اقدمات خوبی انجام داده اند.

روئین اظهار داشت: ما برای مشکلات دشت عباس اولویت بندی هایی داشتیم که از ۱۰۰ درصد، ۸۰ درصد آنها به اهداف خود رسیده اند.

وی مهمترین خواسته روستاییان دهستان دشت عباس را ارتقای دهستان دشت عباس به بخش با توجه به بعد مسافت تا مرکز شهرستان و جمعیت بالای آن، شبانه روزی کردن درمانگاه دهستان دشت عباس و حل کردن آب کانال های ۳و ۴ که برای کشاورزی منطقه احداث شده اند عنوان کرد و گفت ما به نوع خود پیگیر حل این مسائل و مشکلات هستیم و رفع سریع تر آن همراهی و تلاش مسئولان شهرستان و استان را می طلبد.

مجتبی کاور – مهر