ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

زندگی زیر سقف‌های لرزان در روستاهای خراسان

شهروندان:
بیشتر خانه‌های روستایی خراسان رضوی با ضعف ساخت و ساز روبه رو بوده و از استحکام لازم برخوردار نیست و اگرچه طی سال های اخیر اقدامات گسترده ای از سوی بنیاد مسکن خراسان رضوی به منظور مقاوم سازی مسکن روستایی انجام شده، اما همواره به دلیل استقبال نکردن روستاییان، این طرح نتایج مطلوبی را به دنبال نداشته است.

روستاهامدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در این باره به مهر می گوید: ۶۵ درصد از مساحت خراسان رضوی در خطر زلزله قرار دارد، بنابراین باید فرهنگ مقاوم سازی خانه های کم دوام و بی دوام روستایی و ساخت واحدهای مسکونی مستحکم در دستور کار جدی مسئولان استانی قرار بگیرد.

حجت علی شایانی فر می افزاید: هم اکنون فقط ۲۵ درصد از خانه های روستایی این خطه در برابر زلزله شش ریشتری مقاوم است که این مساله می تواند در صورت بروز زلزله فاجعه ایجاد کند. وی با بیان این که مقاوم سازی خانه های روستایی موجب می شود پدیده مهاجرت به شهر معکوس شود، تصریح می کند: پیشگیری، مقاوم سازی و ایمن سازی ساختمان ها باید از اولویت های جدی بنیاد مسکن استان برای مقابله با خطرات احتمالی زلزله باشد.

مدیر کل بنیاد مسکن خراسان رضوی نیز از وجود ۳۹۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی در استان خبر می دهد و یادآور می شود: از این میزان واحد مسکونی، ۱۷۱ هزار و ۵۰۰ واحد کم دوام، ۱۹۰ هزار واحد نیمه دوام و ۳۰ هزار واحد بادوام است که البته ۷۵ هزار واحد کم دوام مقاوم سازی شده است.

رضا موسوی نیا با اشاره به این که یکی از اهداف مقاوم سازی، تلاش برای بهینه سازی مصرف انرژی در مسکن روستایی است، می گوید: تسهیلات طرح مقاوم سازی مسکن روستایی با بازپرداخت ۱۲ ساله و سود ۴ درصد است.

وی با بیان این که در ساخت واحدهای مسکونی روستایی، آورده اولیه با کارمزد ۵ درصد و بازپرداخت ۱۲ سال است، می افزاید: از سال گذشته تاکنون تسهیلات مقاوم سازی از سقف ده میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان افزایش یافته است.

بیشترین خسارات متوجه روستاییان است

موسوی نیا تاکید می کند: هنگام وقوع زلزله بیشترین خسارات متوجه روستاییان می شود، چراکه در روستاها بیشتر خانه ها خشتی است و با کوچک ترین لرزشی فرو می ریزد، بنابراین یکی از خدمات و تسهیلات بنیاد مسکن مقاوم سازی خانه های روستایی است.

وی با بیان این که در سال گذشته، مقاوم سازی ۳۵۰ خانه روستای در دستور کار قرار گرفت، می گوید: احداث سرپناهی مقاوم و افزایش قابلیت و سرعت اجرای طرح های عمرانی از دیگر اهداف مقاوم سازی مسکن روستایی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز با بیان به این که بانک های عامل باید فرآیند پرداخت تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط را سرعت دهند، یادآور می شود: خراسان رضوی یکی از استان های مستعد وقوع حوادث غیرمترقبه است.

محمدحسن واحدی با بیان این که به منظور مقاوم سازی مسکن روستایی و تعهدات ایجادشده اعتبار مورد نیاز از سوی بانک عامل تامین شده است، عنوان می کند: تسریع در روند اعطای تسهیلات به انجام هر چه بهتر مقاوم سازی خانه های روستایی کمک خواهد کرد.

 منبع: روزنامه جام جم