ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
گزارشي از بخش محروم کاکاوند

مشکلاتی که روستاها را خالی می‌کند

شهروندان:
بخش محروم کاکاوند در شهرستان دلفان را می توان پارادوکسی تلخ در زمینه داشته ها و نداشته ها دانست، بخشی که به لحاظ کشاورزی، گردشگری، منابع طبیعی، معادن و باغات از قابلیت های کم نظیری برخوردار است ولی همچنان از محرومیتی عمیق رنج می برد.

 بخش محروم کاکاونددر حالی بسیاری از ساکنان روستاهای بخش کاکاوند از ابتدایی ترین امکانات زندگی محرومند و هنوز مشکل آب آشامیدنی، راه دسترسی و برق دارند که از این بخش می توان به عنوان دیار قابلیتهای مغفول یاد کرد.

نبود راه ارتباطی مناسب، مسکن های فرسوده، آب شرب، گازرسانی، نبود امکانات فرهنگی، تفریحی و ورزشی از مهمترین مشکلات مردم کاکاوند است که برنامه ریزی مناسب برای تخصیص اعتبارات و اجرای پروژه های عمرانی و زیربنایی در این منطقه و رفع محرومیت در آن ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

مهمترین مشکل مردم این بخش به وی‍ژه جوانان آن بیکاری است و نبود فرصت های شغلی در منطقه زمینه مهاجرت بسیاری از ساکنان را به شهرهای اطراف را فراهم کرده است.

نبود امکانات فرهنگی و تفریحی و ورزشی از مشکلات نوجوانان و جوانان روستاهای کاکاوند است که نیازمند تدبیر و چاره اندیشی مسئولان است.

شغل مهم مردم بخش کاکاوند کشاورزی و دامداری است که از ظرفیت های مهم توسعه منطقه محسوب می شود اما دیم بودن اراضی کشاورزی، سنتی بودن فعالیت های کشاورزی و عدم مهار روان آب ها موجب شده است که از این ظرفیت به نحو مطلوب برای توسعه یافتگی کاکاوند استفاده نشود.

در این بخش رودخانه دائمی “گیزه رود” وجود دارد که مهار این روان آب و احداث سد بر روی آن می تواند آب مورد نیاز بخش اعظم کشاورزی این بخش را تامین کند. اجرای این طرح نقش مهمی در رفاه اقتصادی و ایجاد اشتغال دارد.

این بخش دارای ۶۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده که از این میزان اراضی ۵۳ هزار و ۷۰۰ هکتار به صورت دیم و شش هزار و ۵۰۰ هکتار دیگر نیز به صورت آبی زیر کشت می رود، همچنین این بخش دارای ۸۰۰ هکتار باغات است.

بخش کاکاوند دارای ۴۰ هزار هکتار جنگل و مرتع، ۱۵ هزار راس دام سنگین و ۱۹۰ هزار راس دام سبک بوده که تولید سالانه گوشت قرمز آن دو هزار تن و شیر ۱۰۰ تن است و در این زمینه نیز شش هزار بهره بردار فعالیت دارند.

بخشدار کاکاوند در این بار به خبرنگار مهر می گوید: این بخش در شهرستان دلفان با هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت یکی از بخشهای استان لرستان است که با داشتن ۲۳۰ روستا و چهار دهستان و ۲۳ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان لرستان واقع شده است.

آزاد سلیمی آب آشامیدنی سالم و بهداشتی را یکی از مهمترین مشکلات بخش کاکاوند دانست و ادامه داد: از ۲۳۰ روستای این بخش تنها ۱۰۰ روستای آن از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند هستند.

به گفته وی ۱۰۲ روستای بخش کاکاوند آب شرب ندارند و ساکنان ۲۰ روستا نیز آب آشامیدنی آنان از طریق تانکرهای آبرسان تامین می شود.

بخشدار کاکاوند با اشاره به اینکه از ۲۳۰ روستای این بخش ۱۵ روستا از نعمت برق محروم هستند ادامه داد: از ۲۳۰ روستای بخش کاکاوند تنها شهر هفت چشمه مرکز بخش کاکاوند از نعمت گاز لوله کشی بهره مند هستند.

بخشدار کاکاوند از راه به عنوان زیر ساخت توسعه یاد کرد و گفت: یکی از دلایل مهم توسعه نیافتگی این بخش در گذشته نبود راه ارتباطی مناسب بود به طوریکه نبود راه های ارتباطی موجب شده که این بخش همچنان در محرومیت باقی بمانند.

وی گفت: از ۵۶۰ کیلومتر راه روستایی این بخش ۲۰۰ کیلومتر به صورت جاده آسفالته، ۱۹۰ کیلومتر راه شوسه و ۱۷۰ کیلومتر همچنان به صورت خاکی است.

بنابر این گزارش وضعیت محرومیت بخش کاکاوند در حالیست که امامزادگان مختلف و چشمه آب معدنی گرمابه در این بخش وجود دارد که پتانسیل مهمی برای توسعه بخش گردشگری در این بخش را فراهم کرده است.

همچنین بخش کاکاوند دارای ظرفیت و پتانسیل های بالقوه در حوزه معادن دارد که در صورت برنامه ریزی و توجه بیشتر مسئولان می تواند با جذب سرمایه گذار به یکی از قطب های تولید سنگهای معدنی در استان تبدیل شود.

به هر روی کم توجهی مسئولان در عمران و آبادانی روستاها موجب تبعات و مشکلات زیادی می شود که مهاجرت روستائیان به شهر و مشکلات حاشیه نشینی، شغل های کاذب و بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله این مسائل است.

مصطفی معظمی گودرزی – مهر