ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
دکتر سیدکاظم اکرمی، وزیر اسبق آموزش و پرورش:

دانش‌آموزان را منتقد بار بیاورید

شهروندان:
«حفظ روحیه دموکراتیک، آزادی و دموکراسی را معلمان باید تضمین کنند. چه فانی بیاید و چه نیاید، معلمان باید تلاش کنند و این کار شروع شود. معلمان باید دانش‌آموزان را منتقد بار بیاورند، حرف بزنند و نترسند. باید به بچه‌ها جرات داد».

دکتر سیدکاظم اکرمیاین جملات وزیر اسبق آموزش و پرورش به معلمان کنونی در دولت تدبیر و امید است روز گذشته جمعی از اعضای سازمان معلمان ایران و فرهنگیان با دکتر سیدکاظم اکرمی، وزیر اسبق آموزش و پرورش و مشاور عالی دکتر فانی دیدار کردند و به بیان نظراتشان پرداختند. در ابتدای جلسه، علی پورسلیمان با ابراز خشنودی از هماهنگی لازم برای برگزاری نشست نمایندگان تشکل‌های معلمان با دکتر فانی گفت: مردم در ۲۴‌خرداد پیام روشن و صریحی به مسئولان دادند و آن رای به «تغییر» بود.

پس از پیروزی آقای دکتر روحانی، انتظار مردم این بوده است که گفتمان «تغییر» در ادبیات مسئولان مشاهده شود. انتخاب آقای دکتر نجفی به‌عنوان گزینه دولت تدبیر و امید نشان از توجه و اهمیت دادن به آموزش و پرورش از سوی آقای روحانی بود که متاسفانه، نتیجه رای مجلس، آموزش و پرورش را از یک  فرصت تاریخی محروم کرد.

این فعال صنفی، با اشاره به اینکه تشکل‌های معلمان راه «قهر و انزوا» را  اختیار نکردند و به سراغ گزینه‌های دیگری رفتند، اظهار کرد: تشکل‌های معلمان، گزینه‌هایی را برای وزارت پیشنهاد کردند که پس از آقای دکتر نجفی، آقای دکتر عبادی و آقای دکتر فانی جزء این انتخاب‌ها بودند. درنهایت آقای فانی به‌عنوان سرپرست از سوی آقای روحانی برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شد.

پورسلیمان با اشاره به جلسه نمایندگان تشکل‌های معلمان که با فانی برگزار شد، تاکید کرد: چند محور یا پیشنهاد مطرح شد که یکی انتخاب نماینده تشکل‌ها به‌عنوان «رابط» در وزارت آموزش و پرورش بود. با اینکه حدود یک ماه از آن جلسه می‌گذرد، تا آنجایی که می‌دانیم از ۳ نفر مطرح شده از سوی تشکل‌ها تاکنون کسی انتخاب نشده است! آقای فانی قول داده است پرونده آن عده از فعالان صنفی و تشکل‌ها را که در هیات‌های  تخلفات  و نیز محاکم قضایی هستند از مجاری قانونی مورد بررسی و پیگیری قرار دهد.

او تاکید کرد: با اینکه نشست نمایندگان تشکل‌های معلمان انعکاس وسیعی در روزنامه و رسانه‌ها داشت؛ اما پورتال وزارت آموزش و پرورش که قاعدتا باید صدای رسای فرهنگیان و معلمان تحول‌خواه باشد حتی در حد یک خبر کوتاه هم در آن انعکاس نیافت و این باعث تعجب ما و معلمان شده است! پورسلیمان با اشاره به اینکه در جلسه‌ای که با آقای فانی داشتیم در یک نامه کتبی، هفت پیشنهاد به وی ارائه کردم، تاکید کرد: اولین محور این بود که آقای دکتر روحانی در اولین نشست مطبوعاتی خود عنوان کرد که «مدیران اتوبوسی» را به‌جای اول خود باز می‌گرداند. پس ازگذشت تقریبا یک ماه از سرپرستی آقای فانی، قرائن و شواهدی که سخن رئیس‌جمهور محترم را در این مورد به جز چند مورد خاص  تائید کند مشاهده نکرده‌ایم!

او افزود: دوم، مساله صندوق ذخیره فرهنگیان بود. آقای فانی در آن جلسه اعلام کرد که می‌خواهد یک معاونت اقتصادی در آموزش و پرورش تشکیل دهد. صندوق ذخیره فرهنگیان می‌تواند به‌عنوان یکی از منابع در این قضیه مطرح باشد. باید به این واقعیت اعتراف کرد که بسیاری از معلمان از عملکرد این صندوق راضی نیستند! آقای فانی می‌تواند با اقداماتی نظیر تغییر اساسنامه جهت مشارکت بیشتر سهامداران و یا نظرسنجی از فرهنگیان برای شیوه اداره بهتر آن، به فرآیند اعتمادسازی کمک کنند. در زمان وزارت آقای حاجی، آقای جدایی به‌عنوان مدیر روابط عمومی وزارت، ارتباط خوب و منطقی با تشکل‌ها داشتند و حتی مطالب فعالان آنها در این نشریه منعکس می‌شد. با آمدن آقایان فرشیدی، علی‌احمدی و حاجی‌بابایی به‌عنوان وزیران آقای احمدی‌نژاد، این ارتباط کمرنگ شد.

در ادامه این نشست، علیرضا هاشمی، دبیرکل سازمان معلمان ایران با اشاره به اینکه سازمان معلمان ایران از نتایج دوم خرداد است، اظهار کرد: فعالیت خود را به طورقانونی از سال ۷۹ شروع کردیم. اما در این چند سال گذشته، برخورد چندان منصفانه‌ای با مجموعه دوستان ما نشد! چهار تشکل سازمان معلمان ایران، کانون صنفی معلمان، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و انجمن اسلامی معلمان درمورد وزارت آموزش و پرورش روی ۵ نفر توافق کردند که آقای دکتر فانی یکی از آنها بود. من با آقای فانی، سه سال در کردستان کار کرده‌ام. اما دغدغه‌ای داشتیم و آن اینکه آقای فانی ممکن است به‌دلیل نوع نگاهشان مجبور به کارهایی شوند که بدنه آموزش و پرورش و معلمان آن را نمی‌پذیرند! او با اعلام اینکه بیم داریم همان اشتباهی را که اصلاح‌طلبان در دوره اول ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی مرتکب شدند این دفعه نیز تکرار کنند، اظهار کرد: نظر من این است که فضا درحال حاضر برای آقای فانی درحد انتظار مطلوب نیست.

شروع اصلاحات از مدارس

فراهانی از اعضای سازمان معلمان منطقه ۹ نیز در این نشست اعلام کرد که اصلاحات باید از مدارس و مناطق شروع شود. حرف من این است که چون شما انسان فهیمی هستید، حرف‌های ما را به گوش وی برسانید. رضایی از اعضای دیگر سازمان معلمان منطقه ۹ گفت: «من کارشناس ارشد در علوم باستانی هستم. کتیبه‌هایی که از ۵‌هزار سال پیش کشف شده نشان می‌دهد که در جایی پژوهشکده‌ای بوده که نظرات را جمع‌آوری می‌کردند و نظر معلمان در اولویت بود. یکی از کارهای خوب در وزارت آموزش و پرورش می‌تواند ایجاد یک پژوهشکده برای طرح‌های معلمان باشد. شجری از فرهنگیان منطقه ۹ نیز با اعلام اینکه بحث «بومی‌سازی باید از مناطق شروع شود، گفت: تشکل‌های معلمان باید با هم هماهنگ باشد و البته دولت آقای روحانی را تحت فشار نگذارند. معلمان و فرهنگیان باید از دولت آقای روحانی حمایت کنند.»

اتوبوسی آمده‌ها دنبال بازگشت هستند

در پایان این نشست اکرمی در پاسخ به نظرات معلمان گفت: قول‌هایی که داده شده باید عمل شود. درمورد صندوق ذخیره فرهنگیان موارد شما را بررسی می‌کنم. اینهایی که ۸ سال گذشته در مسند کار بودند و به قول معروف «اتوبوسی» آمده بودند؛ دوباره به دنبال بازگشت هستند، چون منافعشان ایجاب می‌کند. باید دورهم جمع باشیم. معلمان باید متحد باشند. ! ما معلمان چه نقشی در این میان داریم؟ این نکات را به معلمان منتقل کنید. چه فانی بیاید و چه نیاید، معلمان باید تلاش کنند و این کار شروع شود. معلمان باید دانش‌آموزان را منتقد بار بیاورند، حرف بزنند و نترسند. باید به بچه‌ها جرات داد. به آقای فانی می‌گویم که به قول‌های خود عمل کند.

برچسب‌ها : ,