ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
تجمع اعتراض‌آميز به روند درماني دانش‌آموزان مصدوم

سوختگان شین‌آباد سرگردان بین بیمارستان‌ها‌

شهروندان:
دخترهای مدرسه شین‌آباد که به‌خاطر نبود امکانات و آتش‌گرفتن بخاری غیراستاندارد مدرسه چهره کودکانه خود را از دست داده‌اند حالا مدت‌هاست که در آینه تنها زخم‌های صورت سوخته‌شان را می‌بینند.

دانش‌آموز شین‌آبادیعلاوه بر چهره، از دست رفتن انگشتان دست، شنوایی گوش و …، عواقبی است که به غیر از داغ ۲ همکلاسی جان‌باخته، به‌خاطر یک بخاری غیراستاندارد، بر جان دخترهای مدرسه شین‌آباد و خانواده‌هایشان نشسته است. این خانواده‌ها حالا در یک‌سالگی این حادثه، مسائل دیگری هم برای تن و روی سوخته دختران‌شان دارند، سوختگی‌هایی که شاید هرگز به‌صورت اول برنگردند.

به‌علت سنگین بودن هزینه‌های درمان ۱۰نفر از دانش‌آموزان مصدوم دبستان امید انقلاب روستای شین‌آباد پیرانشهر باید برای ادامه درمان از بیمارستان ساسان به بیمارستان محب منتقل شوند و همین امر موجب تجمع خانواده برخی از این دانش‌آموزان مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش شد.

خانواده ۸ نفر از دانش‌آموزان شین‌آبادی که دچار سوختگی بیشتری شده‌اند در اعتراض به آنچه کندی در روند درمانی فرزندان خود می‌خواندند و مخالفت با انتقال فرزندان خود به بیمارستان دیگری مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند که پس از دیدار و گفت وگو با علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش به تجمع خود پایان دادند.

پدر نادیا صالح، که دخترش در حادثه آتش‌سوزی دبستان روستای شین‌آباد دچار ۶۰درصد سوختگی شده است، در این‌باره به همشهری گفت: مسئولان وزارت آموزش و پرورش چندی پیش به خانواده‌های دانش‌آموزانی که در آتش‌سوزی دبستان روستای شین‌آباد دچار سوختگی شدیدی شده‌اند و برای ادامه درمان در بیمارستان ساسان تهران بستری شده‌اند اعلام کردند باید فرزندان‌مان را برای ادامه معالجه به بیمارستان محب تهران منتقل کنیم. صالح اظهار کرد:‌

مسئولان وزارت آموزش و پرورش علت این جابه‌جایی را سنگین بودن هزینه‌های درمان در بیمارستان ساسان بیان کرده‌اند که ما با این موضوع مخالفت کرده‌ایم و حاضر به انتقال فرزندان‌مان نیستیم.وی با بیان اینکه فرزندم بر اثر آتش‌سوزی شنوایی یک گوش خود را از دست داده و به‌دلیل میزان بالای سوختگی پزشکان معالج ۳ انگشت دست او را قطع کرده‌اند، افزود: این درخواست در حالی مطرح می‌شود که مسئولان وعده داده‌اند که همه هزینه‌های مربوط به درمان و معالجه فرزندان ما را پرداخت خواهند کرد و درصورت نیاز به ادامه درمان آنها را به خارج از کشور اعزام می‌کنند.

پدر آمنه راک که در مجموع دچار ۸۵ درصد سوختگی شده است نیز در این‌باره گفت: نمایندگان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت با حضور در بیمارستان ساسان اعلام کردند چون دولت نمی‌تواند هزینه‌های درمان فرزندان شما را در بیمارستان ساسان بپردازد آنها را برای ادامه معالجه به بیمارستان محب منتقل می‌کنیم. وی با اظهار نگرانی از این موضوع اظهار کرد:

سال گذشته هیأت دولت مصوبه‌ای برای جلوگیری از بروز وقفه در درمان فرزندان ما در دولت‌ بعدی داشت که اکنون این موضوع نادیده گرفته شده و این در حالی است که روی دختر من ۲عمل انجام شده است و به‌گفته پزشکان نیاز به ۱۴عمل دیگر دارد. پدران این دو دانش‌آموز پیش از این برای پیگیری روند درمانی فرزندان خود و جلوگیری از انتقال فرزندان مصدومشان به وزارت آموزش و پرورش مراجعه و با مسئولان مربوطه دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

هزینه درمان برعهده آموزش و پرورش

حادثه آتش‌سوزی دبستان انقلاب اسلامی شین‌آباد پیرانشهر حواشی زیاد داشت و در نهایت پروتکلی نیز در این‌باره در معاون پارلمانی و حقوقی وزارت آموزش و پرورش تدوین شده که برای ضمانت اجرایی آن، در هیأت وزیران مصوب شد تا دولت بعدی هم ملزم به اجرای آن باشد.

وزیر آموزش و پرورش شهریور ماه درباره ادامه درمان دانش‌آموزان شین‌آبادی اعلام کرد: در رسیدگی و درمان دانش‌آموزان شین‌آبادی از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کنیم و وظیفه خود می‌دانیم و آموزش و پرورش موظف است تمام هزینه‌های درمان دانش‌آموزان را پرداخت کند. حتی علی‌اصغر فانی، با تعیین یک فرد به‌عنوان مسئول پیگیری امور درمانی دانش‌آموزان حادثه‌دیده شین‌آبادی گفت:

این حادثه یک ضایعه تأسف‌انگیز برای کشور بود و باید با جدیت دنبال شود. با وجود سخنان وزیر آموزش و پرورش مسئولان مصر هستند که دانش‌آموزان به‌علت هزینه سنگین درمان و ناتوانی دولت از پرداخت آن، از بیمارستان ساسان به یک بیمارستان دیگر منتقل شوند. از طرفی مسئول تعیین شده برای پیگیری وضعیت درمان این دانش‌آموزان معرفی نشده است و مسئولان هم از پاسخگویی به پرسش‌های خبرنگاران در این‌باره طفره می‌روند. یکی از اعضای عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چندی پیش گفت:

موضوع رسیدگی به سلامت و مشکلات پیش‌روی بچه‌های شین‌آبادی مسئله‌ای نیست که با تغییر وزیر خاتمه یابد. عابد فتاحی افزود: طی پروتکلی که با وزیر پیشین آموزش و پرورش به امضا رسید، تمامی مخارج درمان بچه‌های شین‌آبادی را باید آموزش و پرورش متحمل شود، حتی استخدام این عزیزان حادثه‌دیده در آموزش و پرورش را نیز به تصویب رسانده‌ایم.

نماینده مردم ارومیه در خانه ملت، با اعلام اینکه به ۶ نفر از حادثه‌دیدگان از لحاظ ظاهری آسیب‌های جدی وارد شده است، تصریح کرد: در این رابطه برای هریک از این عزیزان بیش از ۱۰عمل جراحی نیاز است، ۶ نفر از دانش‌آموزان حادثه‌دیده در قسمت‌های صورت و دست‌ها واقعا دچار آسیب‌های جدی شده‌اند که باید مشکلات این عزیزان هرچه سریع‌تر برطرف شود.

وی با تأکید بر اینکه تمامی تلاش خود را برای بهبودی دانش‌آموزان شین‌آبادی به‌کار خواهیم برد، گفت: طی پروتکل به امضا رسیده، دانش‌آموزان شین‌آبادی در مراحل تکمیلی درمان خود به خارج از کشور منتقل خواهند شد؛ بر اثر آتش‌سوزی ناشی از بخاری نفتی کلاس چهارم دبستان انقلاب اسلامی روستای شین‌آباد در ۱۵آذر‌ سال گذشته ۲۷دانش‌آموزان دختر کلاس چهارم این دبستان به همراه ۲معلم و مستخدم مجروح شدند. ساریا رسول‌زاده و سیران یگانه ۲دانش‌آموز این دبستان بر اثر شدت جراحات وارده جان به جان‌آفرین تسلیم کردند. ۸دانش‌آموز نیز دچار سوختگی بالای ۴۰درصد هستند که با وجود گذشت حدود یک‌سال هنوز معالجه آنها ادامه دارد و نیاز به چند عمل جراحی و زیبایی دارند.

 علی‌اصغر محمدی – همشهری