ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
آیا اراده‌ای برای حذف بخاری نفتی از مدارس وجود دارد؟

فاجعه شین‌آباد در مدار تکرار

شهروندان:
۸ دانش آموز شین آبادی مهر امسال به جای حضور در کلاس درس در لیست انتظار بیمارستان ساسان برای حضور در اتاق عمل هستند که اینبار خبر می‌رسد همتی برای تحقق اعتبار ۲۰۰ میلیاردی مجلس به منظور نوسازی سیستم گرمایشی مدارس وجود ندارد.

بخاری نفتیبه گزارش تسنیم، هنوز حادثه سوختن دانش‌آموزان شین آباد از خاطره‌ها پاک نشده است و همزمان با شروع سال تحصیلی جدید هنوز ۸ دانش‌آموز شین‌آبادی درگیر جراحی‌های ترمیمی خود هستند و به جای حضور در کلاس درس در بیمارستان ساسان انتظار حضور در اتاق عمل را می‌کشند که این بار خبر می‌رسد اعتبار ۲۰۰ میلیاردی مجلس برای نوسازی سیستم گرمایشی مدارس محقق نشد!

۱۵ آذر ۹۱ بود که ۲۸ دانش‌آموز دبستان دخترانه ندای انقلاب پیرانشهر در شعله‌های بخاری نفتی غیراستاندارد کلاس درس گرفتار شده و سوختند که ۸ نفر از این دانش‌آموزان دچار سوختگی بالای ۵۰ درصد بوده و هنوز خود و خانواده‌هایشان درگیر عوارض پس از سوختگی هستند اما همچنان شاهد هستیم که با گذشت ۱۰ ماه از این حادثه اقدام تاثیرگذاری برای جمع آوری بخاری نفتی مدارس صورت نگرفته است.

تنها اقدامی که بارقه‌هایی از امید را در دل‌ها ایجاد کرد و می‌توانست نوید بخش حذف بخشی از بخاری‌های نفتی غیراستاندارد کلاس‌های درس باشد اقدام نمایندگان مجلس برای تصویب بودجه ۲۰۰ میلیاردی نوسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس بود اما این مصوبه نیز بر روی کاغذ باقی ماند و با وجود آغاز سال تحصیلی هنوز یک ریال از آن محقق نشده است.

اگر چه نمایندگان مجلس در لایحه بودجه امسال اعتبار ۲۰۰ میلیاردی را برای نوسازی سیستم گرمایشی مدارس مصوب کردند و مقرر شد تا این بودجه از طریق بخشی از عوارض گاز مشترکین تامین شود اما طبق گفته‌های مرتضی رئیسی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هنوز حتی یک ریال از این اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی محقق نشده است.

در وضعیتی که ۱۵۰ هزار کلاس درس آن هم عمدتا در مناطق محروم و سردسیر کشور با بخاری نفتی گرم می‌شوند هر لحظه امکان تکرار حوادثی همچون حادثه شین آباد سلامت دانش‌آموز را تهدید می‌کند، تحصیل در محیط امن یکی از ابتدایی ترین بایدهایی است که مسئولان موظف به تامین آن هستند اما متاسفانه شعله‌های بخاری نفتی غیراستاندارد هر لحظه جان دانش‌آموزان مناطق محروم و روستایی را تهدید می‌کند.

طبق گفته‌های رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اگر اعتبار مصوب مجلس محقق شود برای سال تحصیلی جدید می‌توان سیستم گرمایشی یک پنجم از مدارس کشور را استاندارد کرد.

از آنجایی که همواره باید پیش از حادثه به فکر راه علاج بود بنابراین برای پیشگیری از تکرار حوادثی همچون ماجرای شین آباد نیاز است تا اعتبار ۲۰۰ میلیاردی مصوب مجلس هر چه سریع‌تر محقق شود اما آنگونه که پیداست همتی برای تحقق این اعتبار وجود ندارد و همچنان در زمستان امسال نیز باید شاهد آن باشیم که کلاس‌های درس با بخاری نفتی غیراستاندارد گرم شوند اما چه کسی پاسخگوی این سوال دانش‌آموزان شین آبادی و خانواده‌های آنهاست” آیا بهای تحصیل به تاراج رفتن زیبایی است”؟