ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

صدای داریوش مهرجویی را بشنویم

شهروندان:
معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار یادداشتی در وبلاگ خود خطاب به داریوش مهرجویی، کارگردان سینمای ایران، که از دست رفتن خواهرش، ژیلامهرجویی را به آلودگی هوا و کم کاری مسوولان محیط زیست کشور مربوط دانسته، اعلام کرده: اینکه شرایطی فراهم آمده که جامعه مدنی ایران به ویژه هنرمندان می توانند با شجاعت، مسوولان کشور را خطاب قرار داده و از آنها در حوزه مسوولیت هایشان بازخواست کنند، شاکر هستم.

معصومه ابتکارابتکار در نامه اش خطاب به مهرجویی، ضمن ابراز تسلیت و همدردی، با بررسی روند برنامه اجرانشده هشت سال گذشته اعلام کرد که در اجرای برنامه مقابله با آلودگی هوا هشت سال عقب هستیم. وی در بخشی از این نامه گفته است: «اگرچه در ۸۴ روز گذشته و با ورود به سازمان پیگیری های متعددی صورت گرفته که در همین نامه قید خواهد شد اما واقعیت این است که در روند مقابله با آلودگی هوا هشت سال عقب هستیم.

سابقه اقدامات اجرایی در این زمینه به تشکیل کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا در سال ۷۹ باز می گردد که دولت هفتم آن را به پشتوانه چندین مطالعه داخلی و بین المللی براساس هفت محور خودروهای نو، خودروهای مستعمل، حمل و نقل همگانی، سوخت، معاینه فنی خودروها، مدیریت ترافیک و آموزش و اطلاع رسانی آغاز کرد. هفت شهر بزرگ کشور از جمله اهواز و اراک نیز به طور اختصاصی صاحب برنامه کاهش آلودگی هوا شدند تا طی دوره یی ۱۰ تا ۱۵ ساله کیفیت هوای این شهرها به سطح استانداردهای سازمان بهداشت جهانی برسد.»

وی همچنین با برشمردن اقداماتی که تا سال ۸۴ انجام شده بود، ادامه داد: «اهم اقدامات این کمیته با بیش از ۱۰۰ جلسه تا سال ۱۳۸۴، تعیین استانداردهای آلایندگی خودروهای تولیدی و خودروهای در حال کار با همکاری وزارت صنایع و خودروسازان کشور در تمامی خطوط تولید و اعمال آنها، حذف پیکان، حذف کاربراتور و جایگزینی انژکتور و کاتالیست با کاهش ۸۰ درصد آلودگی، ایجاد مراکز معاینه فنی خودروها و اجباری کردن این اقدام به طور سالانه، تامین اعتبار و آغاز اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، حذف سرب از بنزین و پذیرش وزارت نفت برای در اختیار قرار دادن گازوییل با میزان گوگرد کمتر به شهرداری بود. در اقدامی دیگر، اتوبوس گازسوز در کشور تولید شد و به ناوگان عمومی حمل و نقل شهرها پیوست. برای تداوم این امر، دولت عدم شماره گذاری اتوبوس های دیزلی را در شهرهای بزرگ به تصویب رساند و مقرر شد طی برنامه یی زمان بندی شده به تدریج فقط اتوبوس های گازسوز تردد کنند.»

ابتکار در جایی دیگر به پیگیری هایش در شورای شهر تهران اشاره می کند، پیگیری هایی که با ایجاد کمیته محیط زیست در دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران از سال ۸۶ آغاز شد و مصوباتی چون مصوبه پیگیری اقدامات اجرایی برای معاینه فنی خودروهای شهر تهران، ساماندهی فعالیت های اقتصادی- صنایع، مشاغل واصناف- شهر تهران، الزام شهرداری به اجرای نظام مدیریت محیط زیست، الزام شهرداری به توجیه فنی، اقتصادی و محیط زیستی کلیه طرح ها و پروژه های زیر بنایی، توسعه یی، عمرانی. به گفته ابتکار، این پیگیری ها تا آنجا ادامه یافت که منجر به رد صلاحیت وی برای کاندیداتوری انتخابات دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران شد.

وی گفت: «با وجود توصیه های سکوت، به اقداماتی مانند عرضه بنزین بی کیفیت و بیماری زا اعتراض کردم و تمام توان خویش را در کمیته محیط زیست برای قطع عرضه آن انجام دادم. همچنین تلاش هایی که برای مقابله با واردات لاستیک های چینی اتومبیل ها حاوی آزبست شد و ده ها تلاش و اعتراض دیگر. اما اینک که بار دیگر قرعه به نام اینجانب برای مقابله با آلودگی ها افتاده، ضمن تاکید مجدد به وظیفه پاسخگویی اعلام می کنم که در این عرصه نیازمند یاری تک تک مردم به ویژه گروه های مرجع مانند هنرمندان هستم. پس دست یاری به سوی شما دراز می کنم، زیرا با وجود آنکه گاه گفته می شود می توان آلودگی هوا را با راهکارهای ضربتی کاهش داد، اینجانب به صراحت و صادقانه می گویم راه حل معضل آلودگی هوا ارتقای استانداردها و استمرار اجرای برنامه ها در یک بازه زمانی مشخص توسط تمام دستگاه های مسوول از جمله وزارت نفت، نیرو، صنایع و معادن و بخش های خصوصی درگیر در امور تولیدی و اقتصادی کشور است.»

اعتماد