ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
استاد محیط زیست دانشگاه تهران مطرح کرد:

فقدان آموزش حفظ محیط زیست در مدارس

شهروندان:
استاد محیط زیست دانشگاه تهران گفت: اگر مردم بر زمین زباله می ریزند و می روند و احساس مسئولیت در قبال بهداشت محیط زیست و نگهداری و حفظ آن نمی کنند دلیلش این است که ما آموزش ندیده ایم. تلویزیون ما چند درصدش به این مسئله پرداخته و برنامه هایی در تبلیغ توجه به بهداشت و حفظ محیط زیست ساخته است.

دکتر اسماعیل کهرم دکتر اسماعیل کهرم درمورد اینکه اسلام چقدر به حفظ محیط زیست اهمیت داده است به مهر گفت: از بچگی به ما گفتند النظافة من الایمان حالا این رفتار ما که الان داریم و بهداشت محیط زیست را رعایت نمی کنیم مغایر با این توصیه و بیان اسلام است.

این استاد محیط زیست دانشگاه تهران درمورد اینکه چرا جامعه و تک تک مردم خود را در حفظ محیط زیست مسئول نمی دانند هم اظهارداشت: اگر مردم بر زمین زباله می ریزند و می روند و احساس مسئولیت در قبال بهداشت محیط زیست و نگهداری و حفظ آن نمی کنند دلیلش این است که ما آموزش ندیده ایم. تلویزیون ما چند درصدش به این مسئله پرداخته و برنامه هایی در تبلیغ توجه به بهداشت و حفظ محیط زیست ساخته است.

این کارشاس محیط زیست افزود: ۵۰ سال پیس کارخانه والت دیزنی که یک کارخانه کارتون سازی برای کودکان است یک کارتون ساخت که درباره زباله بود و در سراسر دنیا پخش شد. در این کارتون آدمها را به چند دسته تقسیم کرده بود یکی زباله را به بچه اش می داد می ریخت خیابان، یکی یواشکی زباله را در گل و گیاه می انداخت، یکی زباله را در پالتویش پنهان می کرد و یواشکی به زمین می انداخت. آن یکی زباله اش را در ماشین همسایه می انداخت و… خلاصه این کارتون به قدری تأثیر گذاشت که ایالات متحده و کانادا و چین و ژاپن را از زباله پاک کرد. ما یک چنین برنامه هایی در صدا و سیمایمان می خواهیم که تولید شود. آموزش های لازم را به مردم بدهیم آنوقت از مردم انتظار داشته باشیم که بر روی زمین زباله نریزند.

دکتر اسماعیل کهرم درمورد اینکه اهمیت و احترام به محیط زیست را چگونه باید به مردم آموزش دهیم در این خصوص چه کار باید کرد هم گفت: همین خبرگزاری شما اگر لااقل هفته ای یک مرتبه تیتر بزنید که زباله نریزید لطفاً محیط زیست خود را پاک نگاه دارید. یا تلویزیون از این برنامه هایی که گفتم درست کند یا کارتونهایی برای کودکان ساخته شود که علاوه بر جذابیت غیرمستقیم اهمیت حفظ محیط زیست را گوشزد کند و یا روحانیون و معلمان و استادان سر منابر و کلاس های خود یا در تریبون نماز جمعه سفارش به بهداشت و حفظ محیط زیست بکنند اینها همه اثر می گذارند. ما وسیله کم نداریم خبرگزاری ها، رسانه ملی، سایت ها و رسانه های دیداری، گفتاری و شنیداری اینها همه می توانند کار آموزش در این خصوص را بر عهده بگیرند.

این استاد محیط زیست دانشگاه تهران درمورد اینکه چرا نسل جدید ما بر خلاف سایر دنیا که نسل جدیدش به محیط زیست اهمیت بیشتری می دهند به این مسئله بی توجه است و هیچ مسئولیتی را در این زمینه احساس نمی کند هم یادآورشد: اتفاقاً با ۴۰ سال پیش وقتی مقایسه می کنم می بینم که نسل جدید خیلی به محیط زیستش توجه دارد ولی یک مسئله است این نسل جدید از کجا باید آموزش ببیند. پدرو مادر آنقدر مشغول پول درآوردن و مشکلات اقتصادی و تورم و اینها هستند که وقت نمی کنند آموزش های لازم را در این خصوص به فرزندانشان بدهند در کتاب های درسی ما هم یک کلمه از بهداشت و حفظ محیط زیست گفته نمی شود. در دانشگاه هم که آقا پسر مهندس مکانیک می شود و بیرون می آید با یک ژست مهندسی سیگار می کشد و ته سیگار یا پاکت سیگارش را روی زمین می اندازد. در هیچ جا آموزش لازم را در این خصوص نمی بینیم.

این کارشاس محیط زیست درمورد اینکه استفاده از NGOها و میدان دادن به سازمان های مردم نهاد چه نقشی در حفظ محیط زیست می تواند ایفا کند هم بیان داشت: نقش خیلی مهمی دارند و دولت و سازمان حفاظت از محیط زیست باید از این سازمان های مردم نهاد بسیار استقبال کند و فعالیت آنها را جدی بگیرد به حرفها و نصایحشان گوش دهد. منتها این سازمان ها خودشان باید باسواد و با معلومات باشند هرکسی نمی تواند NGO بزند. این سازمان ها باید خودشان اول یاد بگیرند که چگونه از محیط زیست مراقبت و حفاظت بکنند و بعد آن رابه دیگران و مردم یاد بدهند.

برچسب‌ها : ,