ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
حمیدرضا جلایی‌پور:

آموزش حقوق شهروندی در کتاب‌های درسی ما وجود ندارد

شهروندان:
یک استاد دانشگاه تهران به نظام آموزش و پرورش در اداره جوامع اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش در همه جای دنیا یکی از پرهزینه ترین و مهمترین نظام‌هاست و مهمترین رسالت آن آموزش حقوق شهروندی به شمار می‌رود، در حالی که چنین رسالتی در کتاب‌های درسی دانش آموزان ما وجود ندارد.

حمیدرضا جلایی پوربه گزارش ایسنا، حمیدرضا جلایی‌پور طی سخنانی در همایش بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه جامعه ما یک جامعه معاصر و مدرن است افزود: بسیاری از محققان مشکلات امروز جامعه ایران را به عوامل ریشه‌دار و تاریخ ایرانیان منتسب می‌کنند. اداره جوامع پیچیده‌ای مانند جامعه ما، نیازمند رعایت برخی اصول است، ولی در کشور ما این اصول به طور کامل مورد توجه قرار نمی‌گیرند، به طوری که هزینه زندگی را برای کسانی که می خواهند طبق قانون رفتار کنند، بالا برده است.

این جامعه‌شناس وجود بخش خصوصی رقابتی را اولین اصل اداره جوامع پیچیده خواند و گفت: با اقتصاد متمرکز دولتی یا موسسات شبه‌دولتی نمی توان جوامع پیچیده را اداره کرد؛ زیرا احتمال دارد که این موسسات شبه‌دولتی قانون را رعایت نکنند. قرار بود با اجرای قانون اصل ۴۴، در کشور انقلاب اقتصادی ایجاد کند، اما یک اقتصاد شبه دولتی بزرگ ایجاد شد.

جلایی‌پور اصل دوم در اداره جوامع پیچیده را وجود نظام رقابتی حزبی خواند و گفت: در کشور ما عضویت در احزاب ضد ارزش محسوب شده و به احزاب با دید مشکوکی نگاه می‌شود و در تریبون‌های رسمی که قرار است اخلاق موعظه شود، تشکل های سیاسی تهدید می‌شود.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه وجود نظام رقابتی حزبی اصل اولیه اداره جوامع است گفت: نمی توان افراد را از «لپ لپ» خارج کرد و مدیریت کشور را به دست آنها داد.

وی گفت: اگر عرصه عمومی نقد و بررسی فعال باشد، دولت می‌تواند نقاط قوت و ضعف کارهای خود را شناسایی کند، اما این عرصه در ایران ناامن است.

این جامعه‌شناس به اصل استقلال دانشگاه‌ها در اداره جوامع اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور با اصل استقلال آموزشی دانشگاه بازی می‌شود و این مساله نگران‌کننده است.

این جامعه‌شناس وفاق در جامعه متنوع شهری را از دیگر اصول مهم در اداره جوامع خواند و گفت: اجماع از نظر جامعه‌شناسان حول توافق آدم‌ها بر روی یکسری ارزش‌های مشترک صورت می گیرد که این ارزش مشترک همان حقوق شهروندی یا حقوق بشر است و در جوامع فاقد اجماع حقوق بشر نقض شده و متاسفانه با این اصل در کشور ما بازی می‌شود.

وی افزود: حل مشکلات نیازمند اراده سیاسی و توازن قواست و ربطی به ریشه تاریخی ایرانیان ندارد، به طوری که در قضیه مذاکرات ژنو، اراده سیای ایجاد شد و اکنون مشکلات در حال حل شدن است.

به گفته جلایی‌پور در دو سه ماه گذشته مقداری اراده سیاسی و توازن قوا در کشور صورت گرفته است.