ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
حمیدرضا امیری‌نیا: با گشتن به دنبال مقصر آلودگی هوا، وقت تلف می‌کنیم

خون و بدن همه شهروندان سمی است!

شهروندان:
رییس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری گفت: ماده‌ای به نام فتال از خودروها ساطع می‌شود که دستگاه‌های آلودگی نمی‌توانند آن را اندازه‌گیری کنند در حالی که این ماده خون و بدن مردم را سمی می‌کند.

آلودگی هواایسنا نوشت: مهندس حمیدرضا امیری‌نیا در دومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا با بیان اینکه اخیرا این ماده در آب مشاهده شده افزود: اگر در مسیر کاری سیاست‌ها مبتنی بر فناوری‌های نوین برنامه‌ریزی کنیم قطعا می‌توانیم از این گونه مشکلات جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه در ایران به دلیل وجود سوخت فسیلی توجهی به انرژی‌های نو نمی‌شود، گفت: ایران از نظر انرژی زمین گرمایی در رتبه دوم یا سوم دنیا قرار دارد.

رییس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری اضافه کرد: آلودگی هوای موجود نتیجه فرایند اشتباهی است که باید اصلاح شود. علاوه بر آن باید نقش فناوریهای نوین در این حوزه مورد توجه جدی قرار گیرد چرا که اکنون آلودگی هوا یک تهدید برای همه مردم محسوب می‌شود که آنرا باید تبدیل به فرصت کنیم.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک استفاده از فناوری‌های نو یک الزام بین‌المللی خواهد بود چرا که سازمان ملل متحد در رابطه با موضوع تغییرات آب و هوایی به صورت جدی فعالیت می‌کند و به همین دلیل مرکز تغییرات آب و هوایی را ایجاد کرده است.

رییس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری ادامه داد: این مرکز قرار است از طریق مرکز تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در حوزه فناوری و تغییرات آب و هوایی به تبادل اطلاعات بپردازد و اکنون تحت حمایت سازمان ملل در ارتباط با کاهش کربن، اقداماتی در کشور انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خدمت سازمان محیط زیست، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌ها برای ساماندهی و تامین فناوری‌های مورد نیاز کشور است.

می‌توان در شهر تهران از انرژی زمین گرمایی استفاده کرد

رییس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری با بیان اینکه می‌توان در شهر تهران از انرژی زمین گرمایی به شکل ویژه استفاده کرد چرا که اکنون تکنولوژی استفاده از این انرژی را داریم و اگر شهرداری برای احداث ساختمان‌های جدید الزام ایجاد کند که از انرژی زمین گرمایی استفاده شود و یا حق تراکم کمتری از کسانی که از این انرژی در ساختمان‌ها استفاده می‌کنند دریافت کند می‌توان به راحتی استفاده از سوخت‌های پاک را جایگزین سوخت فسیلی کرد.

وی تاکید کرد: این فناوری نه تنها در شهر تهران بلکه در کل کشور قابل استفاده است تا جایی که می‌توانیم حتی آن را به سایر کشورها صادر کنیم.

رییس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری افزود: باید برای حل معضل آلودگی هوا یک کمیته ویژه در ارتباط با فناوریها داشته باشیم به عنوان مثال برای تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی می‌توان از این کمیته‌ها استفاده کرد.

مسیر قانونی برای ورود خودروهای الکتریکی پیش بینی نشده

وی با بیان اینکه مسیر قانونی برای ورود خودروهای الکتریکی به بازار پیش بینی نشده است افزود: متاسفانه خودروسازان ما دنبال این هستند که ببینند کشورهای دیگر چه کار می‌کنند و آنها بعد از ۱۵ سال همان کار را انجام دهند و اکنون استانداردهای خودروسازی ایران با سایر کشورها همخوانی ندارد در صورتی که اگر یک اراده ملی داشته باشیم و مسیر برای ورود این خودروها باز شود بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.

رییس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری اضافه کرد: زمانی توکیو جزو آلوده‌ترین شهرهای جهان بود اما امروزه یک شهر پاک محسوب می‌شود. بنابراین می‌توانیم در این حوزه طوری عمل کنیم که با یک برنامه هفت تا ۱۰ ساله آلودگی هوای شهرها به کلی رفع شود.

با گشتن به دنبال مقصر آلودگی هوا، وقت تلف می‌کنیم

وی اظهار کرد: با گشتن به دنبال مقصر آلودگی هوا تنها وقت تلف می‌کنیم بلکه باید به دنبال مشارکت برای مرتفع کردن این موضوع باشیم.

رییس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در زمینه آلودگی صوتی هنوز به حد اضطرار نرسیده‌ایم افزود: در هر حال آلودگی صوتی شهر تهران بسیار بالاست که شهرداری نیز در این حوزه اقدامات خوبی انجام داده است.

وی با بیان اینکه جای مرکز تحقیقات تعدیل آب و هوا در ایران خالی است افزود: اگر مرکزی وجود داشته باشد که بتواند در این حوزه علمی عمل کند و در پی آن شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه اقدام کنند به نتیجه خواهیم رسید.