ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

دستور ویژه رئیس‌جمهور درباره آلودگی هوا

شهروندان:
هیأت‌ دولت صبح روز چهارشنبه به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی تشکیل جلسه داد. رئیس‌جمهور در ابتدای جلسه دیروز هیات دولت با تأکید بر اهمیت فوق‌العاده سلامت مردم برای دولت و لزوم اهتمام جدی برای مقابله مؤثر با پدیده آلودگی هوا، سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به حمایت از راهکارهای مبتنی بر فناوری‌های جدید و فراخوان نظرات از مبتکران و نهادهای غیردولتی برای کاهش میزان انواع آلودگی توصیه کرد.

دکتر روحانی

روحانی همچنین به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت توصیه کرد اقدامات عاجل و پیشگیرانه را در این خصوص به عمل آورند.رئیس‌جمهور همچنین دستور داد جلسه ویژه شورای عالی محیط زیست برای بررسی وضعیت و اتخاذ تدابیر مورد نیاز تشکیل شود و موضوع در جلسه ویژه‌ای در دولت نیز مورد بررسی قرار گیرد.در همین ارتباط دو روز پیس داریوش مهرجویی کارگردان معروف کشور در مراسم یادبود خواهرش به شدت درباره وضعیت آلودگی هوای تهران انتقاد کرد. امری که با واکنش معصومه ابتکار نیز مواجه شد.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ابراز تسلیت و همدری با خانواده مهرجویی با ارائه گزارش مکتوبی به رسانه ها، مهمترین اقدامات این سازمان برای مقابله با آلودگی هوای تهران در ۸۴ روز دوران تصدی اش را برشمرد.در این گزارش آمده است: خدا را شاکرم شرایطی فراهم آمده که جامعه مدنی ایران به ویژه هنرمندان ما می‌توانند این چنین با شجاعت، مسئولان کشور را خطاب قرار داده و از آنها در حوزه مسئولیت هایشان بازخواست کنند. من نیز اگر چه ریشه‌های خود را در جامعه مدنی و فعالیت‌های مردم نهاد می‌دانم، اما به حکم مسئولیتی که بر عهده دارم، از شما برای بیان مشکلات تشکر کرده و بعد فرصت را مغتنم شمرده و به شرح مطالب زیر، پاسخگو هستم. اگر چه در ۸۴ روز گذشته و با ورود به سازمان پیگیری‌های متعددی صورت گرفته که در همین نامه قید خواهد شد، اما واقعیت این است که در روند مقابله با آلودگی هوا هشت سال عقب هستیم.سابقه اقدامات اجرایی در این زمینه به تشکیل کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا در سال ۷۹ باز می‌گردد که دولت هفتم آن را به پشتوانه چندین مطالعه داخلی و بین‌المللی براساس هفت محور خودروهای نو، خودروهای مستعمل، حمل و نقل همگانی، سوخت، معاینه فنی خودروها، مدیریت ترافیک و آموزش و اطلاع رسانی آغاز کرد.

وی افزود: هفت شهر بزرگ کشور از جمله اهواز و اراک نیز به طور اختصاصی صاحب برنامه کاهش آلودگی هوا شدند تا طی دوره ای ۱۰ تا ۱۵ ساله کیفیت هوای این شهرها به سطح استانداردهای سازمان بهداشت جهانی برسد. اهم اقدامات این کمیته با بیش از ۱۰۰ جلسه تا سال ۱۳۸۴، تعیین استانداردهای آلایندگی خودروهای تولیدی و خودروهای در حال کار با همکاری وزارت صنایع و خودروسازان کشور در تمامی خطوط تولید و اعمال آنها، حذف پیکان، حذف کاربراتور و جایگزینی انژکتور و کاتالیست با کاهش ۸۰درصدآلودگی، ایجاد مراکز معاینه فنی خودروها و اجباری کردن این اقدام به طور سالانه، تامین اعتبار و آغاز اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، حذف سرب از بنزین و پذیرش وزارت نفت برای در اختیار قرار دادن گازوییل با میزان گوگرد کمتر به شهرداری بود.در اقدامی دیگر، اتوبوس گازسوز در کشور تولید شد و به ناوگان عمومی حمل و نقل شهرها پیوست. برای تداوم این امر، دولت عدم شماره گذاری اتوبوس‌های دیزلی را در شهرهای بزرگ به تصویب رساند و مقرر شد طی برنامه ای زمان بندی شده به تدریج فقط اتوبوس‌های گازسوز تردد کنند. در زمینه حمل و نقل عمومی، توسعه قطار شهری مورد حمایت جدی دولت قرار گرفت، استاندارد موتورسیکلت‌ها نیز تدوین و عملیاتی شد و براساس آن نیمی از مراکز تولید موتورسیکلت‌های غیراستاندارد تعطیل شدند.وی ادامه داد: همچنین طرح مینی بوس گازسوز هم دنبال شد اما به دلیل کیفیت پایین مینی بوس‌های ساخت داخل نیازمند پیگیری بیشتر و جدی تر بود. محور فرهنگ سازی و جلب مشارکت مردم مورد توجه قرار داشت و برگزاری روز هوای پاک با همکاری رسانه‌ها و تشکل‌های غیردولتی یکی از نمادهای آن بود.

ابتکار افزود:منحنی‌های وضعیت آلودگی هوای تهران پس از سال ۷۹ نشانگر روند افزایشی آلودگی هوا تا سال ۸۰ و سپس تثبیت و کاهش آن به طور تدریجی تا سال ۸۵ (به رغم افزایش روزانه صدها خودرو به شهر تهران) بود. این نمودارها اما متاسفانه از سال ۸۶ بیانگر افزایش مجدد روزهای ناسالم بودند و این ادعا قابل اثبات از طریق مراجعه به مستندات موجود است.

رئیس سارزمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری نوشت: پس از آن، موضوع مقابله با آلودگی هوا را با ایجاد کمیته محیط زیست در دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران از سال ۸۶ دنبال کردم. مصوبات دوره سوم شورای شهر نیز گواه این پی گیری‌ها بوده؛ از جمله مصوبه پیگیری اقدامات اجرایی برای معاینه فنی خودروهای شهر تهران، ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی- صنایع، مشاغل واصناف- شهر تهران، الزام شهرداری به اجرای نظام مدیریت محیط زیست، الزام شهرداری به توجیه فنی، اقتصادی و محیط زیستی کلیه طرح‌ها و پروژه‌های زیر بنایی، توسعه ای، عمرانی برخی از این مصوبات است.

وی به اعتراض خود به برخی از موارد اشاره کردو یادآور شد: این پیگیری‌ها تا آنجا ادامه یافت که منجر به رد صلاحیت اینجانب برای کاندیداتوری انتخابات دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران شد. زیرا به رغم توصیه‌های سکوت، به اقداماتی مانند عرضه بنزین بی کیفیت و بیماری زا اعتراض کردم و تمام توان خویش را در کمیته محیط زیست برای قطع عرضه آن انجام دادم. همچنین تلاش‌هایی که برای مقابله با واردات لاستیک‌های چینی اتومبیل‌ها حاوی آزبست شد و دهها تلاش و اعتراض دیگر…اما اینک که بار دیگر قرعه به نام اینجانب برای مقابله با آلودگی‌ها افتاده، ضمن تاکید مجدد به وظیفه پاسخگویی اعلام می‌کنم که در این عرصه نیازمند یاری تک تک مردم به خصوص گروه‌های مرجع مانند هنرمندان هستم. کشور است.

معاون رئیس جمهوری همچنین در گزارش خود مهمترین اقدامات این سازمان در ۸۴ روز گذشته را برای مقابله با آلودگی هوا درمحورهای ذیل مطرح کرد:- انتصاب معاون محیط زیست انسانی سازمان با درجه دکترای بهداشت محیط و سابقه مدیرکلی دفتر آلودگی هوای سازمان.-انتصاب مدیر کل محیط زیست استان تهران با سابقه طولانی دبیری کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا و مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست و توسعه پایدار – تشکیل کمیته ملی کاهش آلودگی هوا در سطح عالی و تشکیل مجدد کمیته‌های اجرائی کاهش آلودگی هوا در ۵شهر آلوده (اهواز، اصفهان، اراک، کرج و تهران) بعد از ۷ سال تعطیلی – توجه ویژه به آلودگی هوای اهواز و تشکیل کمیته‌های اضطراری، شرکت در جلسات استانداری و نهادهای مسئول استان، برنامه ریزی جهت اندازه گیری باران‌های اسیدی در اهواز، اندازه گیری آلاینده‌های خطرناک HSE- استفاده از سیستم‌های ماهواره ای جهت پایش آلاینده‌های هوای شهری و گرد و غبار و اختصاص بودجه مکفی جهت راه اندازی سیستم‌ها به منظور پایش آلاینده‌های هوا در کشور – تشکیل شورایعالی حفاظت محیط زیست به ریاست رئیس جمهور و حضور وزرای ذی ربط بعد از ۷ سال تعطیلی و اختصاص بخش عمده ای از اولین جلسه شورا به پدیده گرد و غبار و راه‌های کاهش و مقابله با آن – اختصاص بودجه کلان به استان‌های متأثر از پدیده گرد و غبار (۲۳ استان) شامل احیای تالاب ها، پالایش‌های پیشرفته خاک و مدیریت آب – رایزنی و مذاکره با وزرای کشورهای ژاپن، عراق، قطر، سوریه و نمایندگان سطوح عالی سازمان ملل برای کمک به حل معضل گرد و غبار – الحاق بندهایی برای کمک به کشورهای دچار پدیده ریزگرد در بیانیه نوزدهمین اجلاس کشورهای متعهد به کنوانسیون تغییرات آب و هوا و مذاکره دراین خصوص با مدیر اجرایی این کنوانسیون – ایجاد ساختار ملی و منطقه ای مقابله با ریزگردهاابتکار در پایان این گزارش بازهم فقدان عزیز از دست رفته در خانواده مهرجویی را تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد: صدای مهرجویی به گوش همه مسئولان رسیده باشد.

ابتکار