ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

مسکن مهر مُسکنی بر درد بی‌خانمان‌ها شد؟

شهروندان:
مسکن همواره از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد ایران برخوردار بوده است. اهمیت مسکن نه تنها بدین دلیل که به عنوان یک کالای ضروری مورد نیاز همه افراد جامعه است بلکه به دلیل داشتن جنبه سرمایه‌ای نیز، افراد جامعه را برای اینکه بتوانند ارزش و قدرت پول خود را حفظ کنند به سمت خود جذب می‌کند.

مسکن مهرمسکن مهر نیز طرحی بود که در دولت نهم و دهم از سوی مسئولان و دست اندرکاران اجرایی کشور مطرح شد تا آرزوی صاحبخانه شدن بسیاری از مردم به ویژه اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه را محقق سازد و مُسکنی بر درد مسکن باشد.

اما از آنجا که هر طرح کلانی برای تداوم و اثربخشی نیازمند به روز شدن است، مطرح شدن مسکن اجتماعی در دولت تدبیر و امید، امیدی دوباره برای رفع معضل مسکن و تکرار نشدن مشکلات مسکن مهر در جامعه دمید.

سوء‌مدیریت تعاونی‌ها و عدم نظارت صحیح، مهم‌ترین مشکلات مسکن مهر

معاون امور عمرانی و زیربنایی استاندار چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با مطلوب ارزیابی کردن طرح مسکن مهر، خاطرنشان کرد: دولت خدمات مالی خود را در حد مطلوب ارائه داده و این در حالی است که سوء‌مدیریت تعاونی‌ها و عدم نظارت صحیح در اجرای طرح عامل اصلی مشکلات مسکن مهر شده است.

محمود عیدی کیفیت ساخت مسکن مهر در استان را متوسط ارزیابی و خاطرنشان کرد: هرچند این طرح با خطاهایی مواجه بود اما بیش از ۹۰ درصد در خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد استان چهارمحال و بختیاری تاثیر مثبت داشته است.

وی با بیان اینکه این طرح در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت، ۱۰۰ درصد تحقق یافته است، تصریح کرد: در این شهرها تعهد ساخت مسکن ۱۳هزار و ۶۰۰ واحد بوده است که از این تعداد بیش از ۷۵۰۰ واحد آن تحویل داده شده و مابقی آن نیز تا شش ماه آینده تکمیل خواهد شد.

عیدی اظهار کرد: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد در حال ساخت است که تاکنون ۸۵۰۰ واحد آن تکمیل و به صاحبان آن تحویل شده که پیش‌بینی می‌شود واحدهای باقی مانده نیز تا شش ماه آینده تکمیل شوند.

وی به تحقق ۷۵ درصدی مسکن مهر روستایی در چهارمحال و بختیاری اشاره و خاطرنشان کرد: طبق برنامه احداث ۱۱ هزار و ۷۳۶ واحد تعهد مسکن مهر روستایی بوده است که اکنون بیش از ۹۰۰۰ واحد مسکن در روستاهای استان در حال ساخت هستند که از این تعداد ۷۵۰۰ واحد تکمیل شده است.

معاون امور عمرانی استاندار با اشاره به طرح نوسازی بافت‌های فرسوده و تحقق ۶۰ درصدی آن در استان، افزود: بر اساس تعهد در طرح نوسازی بافت‌های فرسوده ۱۱۱۲ واحد باید ساخته می‌شد که به علت عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت وام تاکنون ۶۵۷ واحد نوسازی شده است.

عیدی افزود: در بخش دولتی خدمات دولتی شامل واگذاری زمین، پرداخت وام تا سقف ۲۵ میلیون تومان با سود ۴ تا ۷ درصد و خدمات زیر بنایی مانند آب، برق، گاز و مخابرات به طور کامل ارائه شده است.

وی ضعف مدیریت در تعاونی‌ها را مهم‌ترین علت طولانی شدن روند ساخت و ساز مسکن مهر دانست و تصریح کرد: انتصاب هیات مدیران ضعیف، عدم مشارکت مطلوب اعضای تعاونی‌ها و همچنین تورم مصالح ساختمانی در حین اجرا، از مهم‌ترین مشکلات این طرح است.

عیدی همچنین خاطرنشان کرد: در بحث ساخت و ساز مسکن مهر چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی نظارت مطلوبی صورت نگرفته است.

عدم مدیریت صحیح در اجرا، مهم‌ترین مشکل طرح مسکن مهر

مدیرکل بنیاد مسکن استان در گفت‌وگو با ایسنا کلیات طرح مسکن مهر را مطلوب ارزیابی کرد و با اشاره به احداث ۸۶۵۹ واحد مسکن مهر تحت مسئولیت بنیاد مسکن در استان، اظهار کرد: این تعداد واحد مسکونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت تحت مسئولیت این بنیاد در سطح استان احداث شده‌اند که این امر در تامین مسکن اقشار کم درآمد تاثیر مطلوبی داشته است.

غلامرضا کشاورز به مزایای مسکن مهر اشاره و تصریح کرد: واگذاری زمین به صورت رایگان در این طرح و پرداخت تسهیلات حداقل ۲۰۰ میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی با کارمزد چهار درصد در تامین مسکن اقشار کم درآمد بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی به تشریح مشکلات مسکن مهر پرداخت و گفت: عدم مدیریت صحیح در اجرای طرح مسکن مهر از مهم‌ترین مشکلات این طرح است.

کشاورز افزایش قیمت مصالح ساختمانی در حین اجرای طرح،‌ نحوه تشکیل تعاونی‌های مسکن و سپردن مسئولیت به افراد فاقد تخصص در تعاونی‌های مسکن را مهم‌ترین مشکلاتی برشمرد که افت کیفیت در اجرا، مشکلات اجرایی و افزایش هزینه‌های ساخت را به دنبال داشت.

وی به مطرح شدن مسکن اجتماعی در دولت یازدهم اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر هیچگونه دستورالعمل یا بخشنامه‌ای در خصوص مسکن اجتماعی به استان ابلاغ نشده اما امید است این طرح آنگونه که باید معضل مسکن را رفع کند.

ساختمان‌های مسکن مهر هیچ‌گونه مشکلی از لحاظ مقاومت در برابر زلزله ندارند

رییس سازمان نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری گفت: اگرچه برخی از واحدهای مسکن مهر مشکلاتی دارند اما این مشکلات تنها از لحاظ ظریف کاری است و این ساختمان‌ها هیچ‌گونه مشکلی از لحاظ مقاومت در برابر زلزله ندارند و کاملا مقاوم هستند.

منوچهر باقری در گفت‌وگو با ایسنای منطقه‌ی چهارمحال و بختیاری به مشکلات مسکن مهر در استان اشاره و اظهار کرد: اگر قصوری توسط سازمان نظام مهندسی در این طرح صورت گرفته پذیرفتنی است اما همه مشکلات موجود در این طرح تنها به قصور نظام مهندسی برنمی‌گردد.

وی نقش مشاوران و ناظران در اجرای نامطلوب طرح مسکن مهر را موثر دانست و افزود: ناظران باید بر این طرح نظارت مستمر داشته باشند و با سرکشی نقاط ضعف و قوت را بشناسند و در راستای جلوگیری از بروز مشکلات در آن اقدام کنند این در حالی است که این مهم آنطور که باید صورت نگرفته است.

به گفته وی، در ساخت بسیاری از این ساختمان‌ها کمبود نیروی متخصص و مجریان ذی‌صلاح و ماهر به وضوح مشهود است و از پیمانکاران بی‌تجربه استفاده شده است.

باقری اظهار کرد: در طرح مسکن مهر عدم مدیریت صحیح، نظارت مستمر و استفاده از مجریان با تجربه مشکلاتی ایجاد کرده است که با توجه به آسیب‌شناسی صورت گرفته این مشکلات در سراسر کشور وجود دارد و مختص استان نیست.

وی خاطرنشان کرد: دولت پیش‌بینی کرده بود ساختمان‌های این طرح توسط مجریان ذی‌صلاح که با مباحث و مقررات ساختمان کاملا آشنایی دارند ساخته شود اما این امر آنچنان که باید محقق نشده است.

مسکن مهر گامی موثر در خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد بود

مدیرکل راه مسکن و شهرسازی چهارمحال وبختیاری نیز در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: هر چند در اجرای طرح مسکن مهر مشکلاتی وجود داشت اما این طرح در راستای خانه‌دار شدن افرادی که تمکن مالی خرید مسکن را نداشتند بسیار موثر بود.

علی علیخانی اجرای طرح مسکن مهر بویژه در روستاها را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تاکنون ۴۵ هزار واحد مسکن مهر در استان ساخته و تکمیل شده است.

وی به مسکن اجتماعی مطرح شده در دولت یازدهم اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون دستورالعمل یا بخشنامه‌ای در این راستا به استان ابلاغ شده است.

زهرا شاهینی – ایسنا منطقه چهارمحال وبختیاری