ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی خبر داد

تدوین دستورالعملی جدید برای خرید و فروش مسکن مهر

شهروندان:
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود گره‌هایی در بخشنامه آزاد شدن خرید و فروش مسکن که اخیراً ابلاغ شده از تدوین دستورالعمل جدید برای تسهیل و روانسازی این معاملات خبر داد.

احمد اصغری مهرآبادی  گفت: کار تدوین دستورالعمل جدید خرید و فروش مسکن مهر از هفته آینده شروع می‌شود.احمد اصغری مهرآبادی

وی با اشاره به جزئیات آیین نامه جدیدی که قرار است برای خرید و فروش مسکن مهر تدوین شود، خاطرنشان کرد: در بخشنامه اخیر فقط کسانی که دفترچه قسط بانکی را دریافت کرده‌اند می‌توانند اقدام به فروش ملک کنند اما در نظر داریم برای پیش‌خریداران هم این امکان را فراهم کنیم و آنان نیز اجازه فروش ملک را داشته باشند.

مهرآبادی با بیان این‌که دستورالعمل خرید و فروش مسکن مهر فعلاً فقط برای اعیان است، گفت: در آیین نامه جدید شرایط خرید و فروش عرصه هم در دستور کار قرار دارد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر با اشاره به شرایطی که برای خریداران مسکن مهر در نظر گرفته شده گفت: متأهل بودن، ۵ سال سابقه سکونت در محل، عدم دریافت زمین، خانه یا تسهیلات مسکن از دولت جزو این شرایط است ضمن این‌که خریدار نباید صاحب زمین و مسکن باشد.

مهرآبادی افزود: چنانچه خریدار یکی از این شرایط را نداشته باشد برای خرید مسکن مهر باید ۱۰ درصد تسهیلات را یکجا به بانک بپردازد و ۵ درصد قیمت عرصه را هم پرداخت کند.وی گفت: اما در آیین‌نامه جدید قصد داریم این دو شرط را حذف کنیم تا خرید و فروش راحت‌تر و روان‌تر انجام گیرد و مسیر را برای فروشندگان و خریداران هموار کنیم.

وزارت راه و شهرسازی مخالف کاهش مدت بازپرداخت تسهیلات

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر همچنین با اشاره به ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی به بانک مسکن برای کاهش مدت بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر از ۲۰ به ۱۵ سال گفت: مردم از این بخشنامه ناراضی‌اند و وزیر راه و شهرسازی هم مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده است.

وی با اشاره به این‌که با کوتاه شدن زمان بازپرداخت تقریباً ماهانه ۱۰۰ هزار تومان به مبلغ قسط اضافه می‌شود، افزود: در حال حاضر بسیاری از خانوارها توانایی پرداخت قسط ماهانه را ندارند و اگر به مبلغ قسط افزوده شود مشکلات آنان بیشتر می‌شود.

به گفته مهرآبادی براساس بخشنامه بانک مرکزی حتی کسانی که مدتی از پرداخت قسط آنان گذشته هم باید از این به بعد بر اساس بازپرداخت ۱۵ ساله باقی قسط را بپردازند.

وی با اشاره به این‌که ۵۸ درصد واحدهای باقیمانده مسکن مهر مشکل منابع دارند، گفت: تاکنون ۴۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان قرارداد برای دریافت تسهیلات مسکن مهر بسته شده اما ۴۱ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

مهرآبادی افزود: بانک مرکزی مصوب کرده از محل وصولی اقساط مبلغ پرداختی به مسکن مهر به ۵۰ هزار میلیارد تومان برسد اما با توجه به این‌که مصوبه دولت قبل ۶۰ هزار میلیارد تومان است حتی با افزایش تسهیلات پرداختی باز هم برای تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر مشکل خواهیم داشت.

مهرآبادی یکی از مشکلات مسکن مهر را عدم همکاری بیمه‌ها و سازمان مالیاتی عنوان کرد و گفت: بر اساس مصوبه ساخت مسکن مهر متقاضی باید برای هر متر مربع ۵۲۰۰ تومان حق بیمه بپردازد اما اکنون بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای دو برابر این مبلغ را درخواست می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به این‌که مالیات در نظر گرفته شده برای هر واحد هم ۳۰۰ هزار تومان است گفت: در اغلب استان‌ها اکنون برای هر واحد ۲ میلیون تومان مالیات طلب می‌شود که این برخلاف مصوبه اولیه است.

 سهیلا یادگاری

ایران

برچسب‌ها : , ,