ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
محسن نریمان:

آزادسازی نقل و انتقال مسکن مهر عامل مهم رونق بازار ثانویه مسکن

شهروندان:
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آزادسازی واگذاری مسکن مهر، گفت: نقل و انتقال مسکن مهر موجب رونق بازار ثانویه مسکن خواهد شد.

محسن نریمانمحسن نریمان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: هرچند خرید و فروش مسکن مهر آزاد شده اما خریدار نیز باید شرایط لازم را مانند متقاضیان برای خرید مسکن مهر داشته باشد.

وی تصریح کرد: با تاکیدی که در دولت تدبیر و امید برای حل مشکلات مسکن مهر وجود دارد، بزودی اغلب مشکلات آن حل خواهد شد.

نریمان با اشاره بر ضرورت تدوین دستورالعمل اسکان در مسکن مهر، نظارت و بازنگری بر طرح های شهرهای جدید، گفت: با توجه به اینکه مسائل روبنایی در دولت قبل مورد توجه قرار نگرفت، تاکید زیادی بر طیفی سازی شهرهای جدید داریم.

وی درباره تصویب افزایش تسهیلات مسکن مهر تا سقف ۳۵ میلیون تومان نیز گفت: وام مسکن مهر از ۱۸ میلیون تومان شروع شد و در برخی از واحدها به ۲۰، ۲۲ و ۲۵ میلیون تومان رسید و در حال حاضر شاهد افزایش سقف تسهیلات تا سقف ۳۵ میلیون تومان هستیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص پروژه های مسکن مهر در شهرهای جدید نیز گفت: شهرهای جدید در ۱۴ استان هستند که در ۱۲ استان ۱۹ شهر جدید در قالب مسکن مهر به اجرا رسیده و در حال حاضر ۴۱۶ هزار واحد در حال احداث داریم.

نریمان با اشاره به انواع مسکن در کشور، گفت: مسکن حمایتی، مسکن اجتماعی و مسکن مشارکتی در برنامه دولت قرار دارد که براین اساس، مسکن اجتماعی از مسکن مهر جلوتر است و مخاطبان آن کسانی هستند که حتی توان پرداخت اقساط را ندارند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید افزود: این نوع مسکن با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، بهزیستی، کمیته امداد تولید می شود اما این واحدها ملکی نیستند و این اقشار فقط در آن ساکن می شوند.

وی تصریح کرد: در مسکن مشارکتی، زمین از سوی دولت در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد و سهمی حدود ۳۰ درصد از ساخت و ساز به دولت داده می شود که ما آن را پایین تر از قیمت بازار آزاد به افراد واجد شرایط واگذار می کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسکن حمایتی نیز گفت: در این نوع مسکن دولت تا مرز ۱۵۰ میلیون تومان وام در اختیار متقاضی می گذارد و قدرت خرید را افزایش می دهد که البته این طرح ها هنوز در مرحله تدوین قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه حل مسایل اجتماعی شهرهای جدید با همکاری شرکت های مشاوره ای که عمدتا از اساتید دانشگاه تشکیل شده است، دنبال خواهد شد، افزود: قرارداد با این شرکت های مشاوره ای به زودی بسته می شود تا مشکلات واگذاری یکباره جمعیتی در این شهرها بررسی شود.

وی با تاکید بر اینکه سیاست دولت تدبیر و امید در شهرهای جدید، مردم محور بودن این شهرهاست، افزود: سیاست ما این است که شهرهای جدیدی را در شمال و بخش مرکزی کشور با مشارکت بخش خصوصی تاسیس کنیم.

نریمان در خصوص افزایش شهرهای جدید نیز گفت: یکسری از شهرها را در نقاط جمعیت پذیر شناسایی کردیم تا بر روی تاسیس شهرهای جدید و شهرک ها کار کنیم.

نریمان با بیان اینکه ۲۵ شهر جدید با ظرفیت جمعیتی ۶٫۷ میلیون نفر در شورای عالی تصویب شده است، افزود: از این تعداد ۲۰ شهر با ۴٫۵ میلیون نفر جمعیت در افق ۱۴۰۴ دارای طرح جامع مصوب شدند که اینها در مساحتی حدود ۴۶ هزار هکتار محدوده و ۱۷۶ هزار هکتار حریم تاسیس شده اند.

وی با اشاره به اینکه احداث ۱۷ شهر جدید با جمعیت ۴٫۳ میلیون نفر در دست اجرا است، افزود: ۱۵ شهر جدید جمعیت پذیر شده اند که شهرهای پرند، پردیس و هشتگرد از جمله آن ها هستند و شهر جدید شریف آباد در حوالی پاکدشت نیز در مراحل اولیه قرار دارد و بزودی کارهای اجرایی آن آغاز می شود.

نریمان با بیان اینکه تلاش داریم شهرهای جدید را به بخش خصوصی واگذار کنیم، گفت: هم اکنون ما متولی صدور مجوز شهرک ها هستیم و بخش خصوصی نیز اقبال خوبی را برای ساخت شهرک نشان داده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۴۳۰ هزار نفر در این شهرها اسکان داده شده اند، پیش بینی کرد که با طرح مسکن مهر تا پنج سال دیگر، دو میلیون نفر دیگر نیز به جمعیت این شهرها اضافه شود که نزدیک به ۵۰ درصد طرح مصوب است.

وی، احداث شهرک های توریستی، تفریحی و دانشگاهی را از دیگر برنامه های شرکت عمران خواند و افزود: هیچ محدودیتی برای ایجاد شهرهای جدید و شهرک ها نداریم و بخش خصوصی نیز تمایل زیادی به سرمایه گذاری در این بخش ها دارد.

گفتنی است؛ براساس مصوبه وزیران عضو کارگروه مسکن که به تایید رئیس جمهوری رسیده، افرادی حقیقی و حقوقی که واجد شرایط طرح مهر نیستند می توانند واحد مسکونی مهر را خریداری کنند.

وزیران عضو کارگروه مسکن نیز با افزایش پنج میلیون تومانی تسهیلات مسکن مهر موافقت کردند و پنج بانک عامل مسکن، ملی، ملت، تجارت و رفاه کارگران را موظف کرد حسب اعلام وزارت راه و شهرسازی نسبت به افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر تا سقف ۳۵ میلیون تومان برای هر واحد مسکونی اقدام کنند.

برچسب‌ها : , ,