ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
وزیر راه و شهرسازی:

احساس امنیت شهروندان ساکن در مسکن مهر مهمترین مساله است

شهروندان:
وزیر راه وشهرسازی گفت: احساس امنیت مردم ساکن در خانه های مهر مهمترین مساله محسوب می شود و باید سعی شود اشتباهات اصلاح و از تکرار آنها پرهیز کنیم.

دکتر آخوندیبرپایه گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارتخانه راه و شهرسازی، عباس آخوندی اظهار داشت: مسکن مهر طرحی بود که همه بنیادهای آن مانند مکان یابی، طراحی مهندسی و فنی، تامین مالی و انتخاب افراد اشتباه بود و کسانی که طرح هایی همانند مسکن مهر را وارد نظام اقتصادی کشور کردند، علاوه برمردم، دولت را هم گرفتار کردند.

وی اضافه کرد: شکل گیری یک شهر طی دوره زمانی مشخصی اتفاق می افتد و قابل تصور نیست که یک شهر ۵۰۰ هزار نفری طی سه سال به یکباره ایجاد شود و این امر امکان پذیر نیست و طراحان این فکر خیلی ساده اندیشی کردند.

آخوندی یادآور شد هنگام تصویب شکل گیری شهرهای جدید نیز، آهنگ تند رشد جمعیت در این شهرها پیش بینی نشده است.

وی اضافه کرد : رشد شهرهای جدید قرار بود به تدریج و با یک انسجام صورت گیرد و نباید مکان مسکن مهر را به انبار آدم ها تبدیل ساخت و در شهر جدید پردیس (دماوند) قرار بود جمعیت آن طی ۲۰ سال به ۱۸۰ هزار نفر برسد ، اما ظرف سه سال به ۳۰ هزار نفر رسید.

آخوندی تاکید کرد : چنانچه مسکن مهر راه حل بود ، باید همه مشکلات برطرف می شد و در حقیقت باید بررسی شود که این طرح چه مقدار تقاضای مسکن در شهرهای بزرگ را کاهش داد، همچنین نباید با پول مردم واقتصاد شوخی کرد ، زیرا چنین طرحهایی آثار گسترده در جامعه دارد.

وی این راهم گفت : یک لحظه پروژه های مسکن مهررا رها نخواهیم کرد و از نظر خدمات و منابع مالی پیگیر این طرح هستیم.

به گفته وزیر راه وشهرسازی ، ۵۰ هزار میلیارد تومان پول به مسکن مهر تزریق شد و کسانی که طرح هایی مانند مسکن مهر را وارد اقتصاد کردند، مردم و تا پنج دولت آینده را دچار گرفتاری ساختند.

وی اضافه کرد: سکونت شهری نیاز به امکانات رفاهی و جانبی دارد که ایجاد آنها سال ها به طول می انجامد.

مسکن اجتماعی

وزیر راه وشهرسازی در خصوص طرح مسکن اجتماعی این وزارتخانه اظهار داشت: این طرح با مسکن مهر مشابهت ندارد، بلکه در طرح مسکن اجتماعی سعی می شود به معنی اصیل مسکن که به فرهنگ و هویت افراد مربوط می شود توجه شود، همچنین آسایش، آرامش و احساس امنیت که مهمترین نکته در مسکن است مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: مسکن اجتماعی جزئی از تامین اجتماعی است یعنی گروه مخاطبش افرادی هستند که امکان پس انداز و بازپرداخت وام را ندارند، بر خلاف واجدین شرایط مسکن مهر که دهک های سه ، چهار وپنج است و باید اقساط وام را بپردازند.

آخوندی با اشاره به اینکه برخی از مردم امکان باز پرداخت وامها را ندارند، افزود: طرح مسکن اجتماعی توسط نهادهای حمایتی، سازمان های مردم نهاد و شهرداری ها پیگیری می شود.

وی تصریح کرد: وزارت راه وشهرسازی در دولت یازدهم سعی می کند که اشتباهات را اصلاح و از تکرار آنها اجتناب نماید.

بحران بارش برف و وضعیت استانهای شمالی

وزیر راه وشهرسازی در رابطه با مدیریت بحران و بازگشایی راه ها در هنگام بارش سنگین برف در استان های مازندران و گیلان گفت: بحران برف با اعلام سازمان هواشناسی پیش بینی شده بود و روز جمعه قبل از شروع برف، ستاد بحران تشکیل شد و راهداری این استان ها آمادگی لازم را پیدا کردند.

وی افزود:رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل کشور روز یکشنبه به مازندران اعزام شد، تا از نزدیک مسایل را مدیریت کند.

آخوندی در پاسخ به برخی انتقادها از سفر وی به چابهار اظهار داشت :هنگام بحران مذکور ،کار را دستگاه انجام می دهد نه فرد و همه کارها در خصوص بحران برف شمال هماهنگ شده بود.

وی خاطرنشان ساخت :سفر روز دوشنبه به چابهار به معنای رفع مسئولیت نبود، بلکه کل سازمان راهداری و حمل ونقل برای باز گشایی راهها بسیج شده بودند و روز سه شنبه قصد عزیمت به مازندران را داشتم ، اما زمانی که آگاه شدم کمیته بحران هنوز تشکیل نشده، تصور کردم حضور یک وزیر به منطقه مشکلی را حل نمی کند بدین منظور پیشنهاد تشکیل کمیته بحران را دادم که در نهایت این مهم صورت گرفت.

آخوندی یادآور شد: سفر به استان مازندران جز برنامه هایم بود، اما بعد از نهایی شدن این سفر ، دستور رئیس جمهور نیز صادر شد. در زمان بحران برف در شمال در واقع رفتن من به آنجا چیزی را کم و زیاد نمی کرد.

وزیر راه وشهر سازی گفت : در مسائل از یک سو بحث اداری مطرح است و از سوی دیگر اخلاقی و رفتاری ، که از لحاظ اداری سازمان راهداری وحمل ونقل کار خودرا انجام داد و از ۶ استان دیگر امکانات راهداری به منطقه اعزام شده بود و از نظر تکنیکی بر اوضاع تسلط داشت .

فرودگاه مهرآباد و مشکلاتش

وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با وضعیت فرودگاه مهرآباد اظهار داشت : نباید تصور کرد که با تاسیس فرودگاه امام خمینی (ره)، از اهمیت فرودگاه مهرآباد کاسته شده است، فرودگاه امام پنج میلیون نفر مسافر را سالانه جابه جا می کند و فرودگاه مهرآباد سالانه ۱۳میلیون نفر مسافر را نقل و انتقال می دهد ، ولی اوضاع و شرایط آن موجب تاسف است.

وی افزود: فرودگاه مهرآباد، فرودگاه مهمی به شمار می رود اما از نظر پارکینگ تا ترمینال و باندهایش دچارمشکل است.

آخوندی توضیح داد: در مهرآباد سه کار باید انجام شود، نخست نحوه دسترسی مسافرین و مراجعان به فرودگاه سامان دهی شود، سپس سامان دهی بخش زمینی فرودگاه که شامل ترمینال ومحیط های پیرامون آن می شود و در آخر بخش هوایی و باندها است که دردستور کار قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت : قرار است بخش عمده ای از کنترل این فرودگاه الکتریکی و نامحسوس شود که دراین ارتباط کارهایی درحال انجام است.