ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
راغفر: یارانه‌بگیران ثروتمند در عوارض پرداخت یارانه شریکند

عوارض پرداخت یارانه نقدی باید تشریح شود

شهروندان:
یک استاد اقتصاد دانشگاه گفت: با تشریح عوارض ناشی از پرداخت یارانه نقدی می توانیم به دولت کمک کنیم تا منابع اش را صرف اصلاح عدم تعادل‌های اقتصادی کند.

حسین راغفربه گزارش ایسنا، حسین راغفر، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه «کمپین نه به یارانه» باید یک اقدام آگاهی بخش باشد، اظهار کرد: آحاد جامعه به خصوص کسانی که احتیاج به مبلغ یارانه ندارند باید بدانند که چه عوارضی در اثر اجرای فاز اول هدفمندی دچار کشور شده است. در واقع کسانی که واجد شرایط نیستند ولی یارانه دریافت می کنند در این عوارض شریک هستند.

وی با اشاره به اینکه خانوارهایی که مستحق نیستند باید احساس گناه کنند، به تشریح عوارض ناشی از پرداخت یارانه نقدی به شیوه فعلی پرداخت و توضیح داد: بر حسب اعلام سازمان محیط زیست در اثر افزایش قیمت ها به خصوص نرخ حامل های انرژی، استفاده از چوب برای گرمایش از سال ۸۹ افزایش جدی یافته است و این یعنی تخریب محیط زیست.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه فشار افزایش قیمت حامل های انرژی گروه های فقیر را مجبور به استفاده از وسایل گرمایشی غیر استاندارد کرده و اتفاقات ناگواری مانند انفجار و گاز گرفتگی را رقم زده است، گفت: کسانی که چنین هزینه هایی را بر جامعه تحمیل می کنند در همه این آسیب ها شریکند.

وی ادامه داد: امسال در شمال کشور به خاطر افزایش قیمت حامل های انرژی بسیاری از شالیکاران و کشاورزان مجبور شدند برای گرم کردن خانه‌هایشان محصولات خود را ارزانتر بفروشند و اینها تنها نمونه هایی از آسیب هایی است که به رفاه خانواده ها وارد شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به افزایش قیمت دارو اضافه کرد: این مسئله آسیب های جدی را به خانواده‌ها زده است و خوب است افرادی که محتاج نیستند داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند.

وی همچنین افزایش قیمت ها را موجب تعطیلی واحدهای تولیدی، رشد بیکاری، افزایش واردات و در نهایت بالارفتن نرخ تورم دانست و با تاکید بر اینکه انصراف گروه های پردرآمد می تواند موجب آزاد سازی ظرفیت های موجود برای ایجاد شغل جدید شود، تصریح کرد: دولت باید با پرداخت یارانه به گروه های نیازمند و پرداخت یارانه دارو و همچنین یارانه دستمزد به کارفرمایان درعین جبران هزینه های خاص شرایط حفظ و ایجاد فرصت های شغلی جدید را فراهم کند.

راغفر با این بیان که واجدین شرایط یک مسئولیت اخلاقی در قبال جامعه و اقتصاد دارند، افزود: کسانی که باعث می شوند چنین افزایش قیمت هایی بر مردم تحمیل می شود باید بدانند در چنین هزینه هایی شریکنند در حالیکه دولت می تواند با صرفه جویی هزینه های گروه های پایین را تکفل کند.

 

وی ادامه داد: اگر عوارض این گونه پرداخت‌ها را برای مردم تصریح کنیم می توانیم به دولت کمک کنیم تا مبالغی را صرف اصلاح عدم تعادل های اقتصادی کند.