ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

دولتمردان زنگ خطر را بشنوند

شهروندان – سعید معیدفر*:
نیت دولت برای کمک به اقشار آسیب پذیر که به کمک دولت برای نیازهای اولیه و معیشت نیاز دارند قابل فهم و قابل تقدیر است. اما اتفاقی که در پی توزیع سبد کالا در جامعه رخ داد، چند نکته را نشان داد. اول اینکه این توزیع مصادف شد با دوره ای مانند دهه فجر.

سعید معیدفراین یک نکته مهم است که اگر افرادی نیاز به کمک داشته باشند هر چه فوری‌تر باید این کمک صورت بگیرد، اما اینکه ما دست نگه داریم و بگذاریم به میمنت و مبارکی یک روز خاص این کار را انجام دهیم نشان می‌دهد که ما مسئله را خوب درک نکرده ایم و به اهمیت نیاز فوری اقشار آسیب پذیر پی نبرده‌ایم.

دوم اینکه می‌شد این اقدام را به شیوه ای انجام داد که حیثیت مردم هم مورد توجه قرار گیرد، خصوصا آبروی اقشاری که نیاز اساسی به این کالا ها داشتند. توزیع سبد کالا باید مدیریت می‌شد اما این مدیریت در نحوه توزیع اصلا به چشم نیامد. درست است که دولت قصد تزریق پول و به دنبال آن ایجاد تورم بیشتر را نداشت و ناچار باید کالا می‌داد اما اینکه به این شکل اقدام به توزیع کالا کند.به نظر من اتفاقی که افتاد برای دولتمردان ما می‌تواند یک هشدار باشد.

این رخداد نشان می‌دهد حال مردم به لحاظ اقتصادی وخیم است وافراد نیازمند حتی از طبقات متوسط در حال ازدیاد هستند. اگر اینطور نبود در این سرما وبا این صف نمی‌آمدند سبدی را که ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد بگیرند. دولتمردان مراقب باشند. این شرایط سخت می‌تواند موجب وقوع اتفاقات پیش بینی نشده شود. شاید مسئولان ما پیش بینی نمی کردند یکباره مردم اینطور برای سبد کالا هجوم بیاورند اما این اتفاق افتاد.

این زنگ خطر است که به صدا درآمده. جامعه در شرایط خوبی نیست و نهایتا حتی اقدامات خیرخواهانه دولت می‌تواند بین مردم هجمه ایجاد کند، این نکته خیلی مهم است. پیشتر نیز کارشناسان هشدار داده بودند که شرایط جامعه خوب نیست و باید هر چه زود‌تر به طور جدی برای تغییر شرایط فکری کرد.

مردم ما مردم نجیب و آرامی هستند اما وقتی بیش از حد لازم فشار به آن ها وارد شود معلوم نیست چه اتفاقی بیفتد. این برای من یک علامت است و امیدوارم برای دولتمردان نیز معنای خاص خود راداشته باشد.باید شرایطی فراهم شود که در اجرای طرح های مختلفی که جنبه عمومی و مردمی دارد، رعایت شأن و جایگاه اجتماعی مردم به عنوان یک اصل مد نظر قرار گرفته تا شاهد جامعه‌ای با سطح اجتماعی بالا باشیم.

اتفاقی که می‌تواند منجر به افزایش همکاری‌های اجتماعی مردم شده و توامان از میزان اتفاق های ناهنجار اجتماعی کم کنند. مردم نیاز به هویت بخشی دارند که لحاظ شدن آن در تصمیم‌گیری‌ها و طرح‌های مختلف اجتماعی امری ضروری است.در سال های گذشته نقص جدی در این زمینه در تصمیم‌گیری‌های مسئولان مشاهده شد که امید است در ادامه راه مدیریت کشور به تاثیرات مثبت و منفی آن بیشتر توجه شود.

*جامعه شناس

قانون

برچسب‌ها : , ,