ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
انتقاد انجمن‌هاي حمايتي معلولان از حذف اين قشر از برنامه حمايتي دولت

معلولان در صف سبد کالا

شهروندان:
چهار روز از آغاز توزیع سبد کالای حمایتی دولت گذشته؛ سبدی که قرار است اقشار محروم و نیازمند را پوشش دهد، در حالی که ابهام چگونگی دسترسی بسیاری از اقشار واجد شرایط همچون کارگران و بازنشستگان برطرف نشده، معلولان تحت پوشش نهادهای حمایتی و انجمن‌های غیر دولتی هم هنوز از چگونگی دسترسی به این سبد کالایی که معادل 80 هزار تومان قیمت دارد اطلاعی ندارند.

معلولاناین ابهام هم از آن رو ایجاد شده که دولت هنوز تکلیف خود را با جمعیت هدف مشخص نکرده و طی روزهای گذشته اخبار متناقض و متفاوتی درباره حذف برخی گروه‌ها از شمول این سبد کالایی شنیده شده است. بی خبری انجمن‌های غیردولتی که وضعیت معلولان را رصد می‌کنند در نخستین روز توزیع این سبد کالایی ممکن است حکایت از حذف سلیقه‌یی معلولان از شمول توزیع این سبد کالایی داشته باشد آن هم در حالی که به تایید مسوولان دولتی و غیردولتی، از جمع ۱۱ میلیون نفری معلولان کشور، هنوز تعداد بی‌شماری هستند که نه تنها از کمک‌های دائم یا متناوب سازمان‌های حمایتی بی بهره‌اند بلکه نام آنها در فهرست جمعیت هدف دولت برای دریافت این سبد کالایی هم ثبت نشده است.

یحیی سخنگویی، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور  می‌گوید: «سازمان بهزیستی کشور اسامی چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جامعه تحت پوشش خود را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال کرده تا از توزیع این سبد کالایی برخوردار شوند. به طور خاص، ۱۰۰ هزار معلول تحت پوشش مراکز توانبخشی روزانه وشبانه‌روزی، ۲۰ هزار دانشجو و ۳۳۰ هزار دانش‌آموز معلول و همچنین، ۲۳۳ هزار و ۴۵۳ معلول مستمری بگیر و همچنین معلولانی که کمک‌های موردی دریافت می‌کرده‌اند به وزارت تعاون معرفی شده‌اند اما به ما نگفتند که نحوه توزیع کالا برای این گروه چگونه خواهد بود.»

معاون توانبخشی بهزیستی تایید می‌کند که حتما غیر از افراد معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی، معلولان نیازمندی در کشور هستند که یا از خدمات بهزیستی بی اطلاعند یا بهزیستی از وجود آنها بی‌خبر است و بنابراین معلوم نیست که این افراد از سوی کدام نهاد حمایتی باید برای دریافت سبد کالایی دولت معرفی شوند.

علی همت محمودنژاد، مدیر عامل انجمن دفاع از حقوق معلولان هم به معلولان پشت نوبتی و چشم انتظار مستمری سازمان بهزیستی اشاره می‌کند که همین افراد، در زمره نیازمندان واجد شرایط دریافت این سبد کالایی هستند اما هنوز فهرست رسمی از نام‌شان ارائه نشده است.

او  می‌گوید: «از مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی، حدود ۲۹۰ هزار نفر مستمری می‌گیرند و باقی، پشت نوبت دریافت مستمری هستند. بهزیستی هم به ما می‌گوید باید یک نفر از مستمری بگیرها بمیرد تا نفر بعدی جایگزین شود. البته من از نحوه توزیع سبد کالا اطلاعی ندارم و فقط می‌دانم که سبد کالای معلولان با سایر افراد یکسان است و چرا باید یکسان باشد؟ اغلب معلولان، دهک‌های نیازمند جامعه هستند. چرا سبد کالایشان باید با سبد کالای یک کارمند یکسان باشد؟»

محمودنژاد احتمال می‌دهد که این سبد کالایی طبق اطلاعات ثبت شده در سامانه دریافت یارانه‌های نقدی دولت توزیع شود. ابهام در نحوه توزیع این سبد کالایی در حالی است که اکنون نرخ بیکاری در جامعه معلولان، رقمی در حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد و دو برابر نرخ بیکاری در جامعه عادی برآورد شده و حدود ۳ درصد جمعیت معلولان کشور به علت معلولیت شدید و بسیار شدید به هیچ‌وجه قادر به کار کردن نیستند علاوه بر آنکه هیچ سالی هم الزام به استخدام ۳ درصد نیروی کار از بین معلولان اجرایی نشده است.

محمود نژاد یک علت بی خبری از چگونگی توزیع سبد کالایی برای معلولان را نبود بانک اطلاعاتی عنوان می‌کند. فقدانی که استثمار معلولان را در کارگاه‌های زیرزمینی و محرومیت آنان از حقوق انسانی شان را هم دامن زده است.

طیبه دهباشی‌زاده، مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنی هم از نحوه توزیع سبد کالای دولت برای بیماران تحت پوشش این انجمن اظهار بی اطلاعی می‌کند و می‌گوید: «این سبد کالا به بیماران تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد داده می‌شود اما بسیاری از بیماران ما در بهزیستی و کمیته امداد هیچ پرونده‌یی ندارند یا به دلیل محدودیت‌های بهزیستی، سه سال پشت نوبت خدمات این سازمان مانده‌اند و بنابراین، تعریفی از این گروه در دولت وجود ندارد و مطمئن هستم که این تعداد از بیماران ما از دریافت این سبد کالا محروم خواهند بود. آن هم بیمارانی که حتی امکان اشتغال هم ندارند.»

سهیل معینی، مدیر عامل انجمن باور هم تعریف دولت در شمول افراد واجد شرایط برای دریافت این سبد کالایی را مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌گوید: «طبق این تعریف افراد معلول با درآمد کمتر از ۵۰۰ هزار تومان مشمول دریافت این سبد می‌شوند. باید به این تعریف دولت این ایراد اجرایی را وارد دانست که آیا یک معلول با درآمد ۹۰۰ هزار تومان و بعد خانوار چهار نفر نباید این سبد را دریافت کند؟ البته من هنوز خبر موثقی از توزیع این سبد کالایی برای معلولان ندارم اما به نظرم دولت باید دامنه شمول توزیع این اقلام را کمی وسیع‌تر از حداقل دستمزدی ببیند که صرفا معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد را در بر خواهد گرفت.»

قرار است این هفته نمایندگان معلولان کشور ملاقاتی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته باشند و ۹ روز دیگر هم به ملاقات رییس‌جمهوری می‌روند. در حالی که مهلت توزیع سبد کالای دولت، ۱۵ روزه است به نظر می‌رسد بازنگری دولت در سیاست‌های توزیع این سبد ۸۰ هزار تومانی می‌تواند طیف متفاوت و وسیعی از واکنش‌های موافق و مخالف را در نخستین مواجهه نمایندگان جامعه ۱۱ میلیون نفری معلولان کشور رقم بزند.

اعتماد