ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
هر خانواده يك سبد كالا؛ تعداد اعضا ملاک نیست

رفع ابهام درباره سبدکالای شهروندان

شهروندان:
در حالی که اعلام شده سبد کالا به سرپرستان خانوار تعلق می‌گیرد اما این قاعده کلی نیست و موارد استثنا هم در آن وجود دارد. این موارد استثنا باعث شده که سوال‌های مختلفی در اذهان شکل گیرد.

سبدکالابه گزارش ایسنا، در دو سه ماه گذشته موضوع توزیع سبد کالا در ایران با هدف‌گذاری تامین معیشت مردم، کمک به تولید کشور و پاسخ‌گویی به برخی توقعات جامعه‌ای که عائله‌ی دولت هستند از سوی رییس جمهور مطرح شد. در همین زمینه قرار شد وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی تامین و توزیع سبد کالایی در بین اعضای جامعه هدف و ذینفعان باشد. در همین راستا نیز مصوبه‌ای از سوی معاون اول رییس جمهور صادر شد.

اعضای این جامعه هدف خانواده‌های کارکنان دولت (رسمی، قرار‌دادی، پیمانی و بازنشستگان)، خانواده‌های کارگری تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی و قانون کار، خانواده‌های عضو جامعه نیروهای مسلح و لشگری و کارکنان رسمی، قرار‌دادی، پیمانی و بازنشستگان این جامعه، کارگران، خبرنگاران، طلاب، دانشجویان متاهل و افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد است.

براساس تصمیمات وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی تامین و توزیع سبد کالایی این سبد صرفا به سرپرستان خانوار تعلق می‌گیرد.

این سبد کالایی شامل ۱۰ کیلوگرم برنج هندی بسته‌بندی شده، دو عدد مرغ معادل چهار کیلوگرم، دو بسته ۱۲‌تایی تخم‌مرغ، دو بطری روغن مایع تولید داخل و ۸۰۰ گرم پنیر با بسته‌بندی ۴۰۰ گرمی UF است.

اما موضوعی که در این میان مطرح است بحث تعلق این سبد کالایی به سرپرستان خانوار است. از جمله این‌که خانوارهایی که ممکن است سرپرست آنها در دو یا بیشتر از چند گروه از جامعه هدف قرار داشته باشند. به‌طور مثال ممکن است سرپرست یک خانوار هم دانشجو باشد، هم خبرنگار و هم تحت پوشش بیمه کارگری تامین اجتماعی باشد.

از سویی دیگر این امکان وجود دارد که سرپرست یک خانوار در هیچ کدام از گروه‌های جامعه هدف قرار نگیرد، اما یک یا بعضا چند نفر از اعضای خانوار در یک یا بیشتر از چند گروه از جامعه هدف قرار داشته باشند.

در اینجا این سوال مطرح می‌شود که در چنین مواردی تکلیف ارائه‌ی سبد کالایی چه می‌شود؟

ارائه سبد کالا از طریق کارت فقط به سرپرستان خانوار

در همین زمینه بهمن حاج علی، مدیر اجرایی طرح سبد کالایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره‌ی چنین مواردی ضمن آنکه این موارد را استثنا برشمرد، بیان کرد: برخی از افراد ممکن است در دو گروه جامعه هدف قرار گیرند یا برخی علی‌رغم این‌که سرپرست خانوار نیستند در یکی از جامعه‌های هدف قرار گیرند، لذا ضمن این‌که از تکرار دریافت سبد

کالایی در خانوارهایی که علاوه بر سرپرست خانوار سایر اعضای آنها نیز در گروه‌های هدف قرار می‌گیرند، جلوگیری می‌شود برای ذینفعانی که سرپرست نبوده ولی در جامعه هدف قرار دارند کارت صادر می‌شود.

تعریف سرپرستان جدید خانواده

وی در این باره توضیح داد: در این خانوارها که سرپرست آنها عضو جامعه هدف نیست برای آن عضوی که شرایط دریافت سبد کالا را دارد از طریق سیستم بانکی کارت صادر می‌شود.

حاج علی در این باره با بیان این‌که در این سیستم اگر فردی جزو جامعه هدف باشد، اما سرپرست نباشد به عنوان سرپرست خانوار تعریف می‌شود خاطرنشان کرد: اما این نکته را باید متذکر شد که سبد کالایی صرفا به جامعه هدف تعلق می‌گیرد. اگر کسی ذینفع بود برای موارد استثنا کارت صادر می‌شود.

بنابراین اگر در یک خانواده که سرپرست آن در جامعه هدف قرار دارد اعضای دیگری نیز عضو جامعه‌های هدف باشند فقط یک سبد کالا صرفا به سرپرست خانوار تعلق می‌گیرد. هم‌چنین اگر سرپرست عضوی از جامعه هدف نبوده ولی دیگر اعضاء در گروه‌های مدنظر دولت قرار گرفته باشند به عنوان موارد استثناء و ذی‌نفع می‌توانند کارت دریافت سبد کالایی را از سیستم بانکی دریافت کنند.

اختصاص هر سبد کالا به یک خانواده؛ تعداد اعضا ملاک نیست

به گزارش ایسنا، سبد کالایی با توجه به تعداد افراد مشخص در یک خانوار تعریف نشده است و تعداد افراد خانواده در اختصاص این سبد مدنظر قرار نگرفته است.

سرپرستان خانوار یا موارد استثنا که دارنده کارت هستند با ارائه‌ی کارت هدفمندی می‌توانند سبد کالایی خود را از اتحادیه کارکنان دولت (اسکاد)، اتحادیه مرکزی فرهنگیان، اتحادیه مرکزی کارگران (امکان)، اتکا و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند، رفاه و سپه دریافت کنند.

ارزش هر سبد کالایی نیز ۸۰ هزار تومان بوده و سبد اول در نیمه اول بهمن ماه در بازه زمانی ۱۵ روز و سبد کالایی دوم در اسفند‌ماه توزیع خواهد شد.

کارکنان دولت سبد خود را از اسکاد، فرهنگیان کشور از اتحادیه مرکزی فرهنگیان، کارگران از اتحادیه امکان، نیروهای مسلح از اتکا و خبرنگاران و طلاب می‌توانند علاوه بر سه اتحادیه فوق سبد کالایی خود را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند، رفاه و سپه دریافت کنند.