ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
رییس کارگروه مزد کانون شوراهای اسلامی کار:

فقط با دستمزد نقدی موافقیم!

شهروندان:
رییس کارگروه مزد کانون شوراهای اسلامی کار گفت: تنها با دستمزد نقدی برای سال آینده موافقیم و از شورای عالی کار انتظار داریم که به جای شیوه‌های پیشنهادی، دستمزد نقدی را مدنظر قرار بدهد.

کارگرانعلی خدایی به ایسنا، گفت: در حال حاضر با توجه به زمان کم رسیدگی و از طرفی مسایل حاشیه‌ای که پرداختن به شیوه‌های تعیین دستمزد دارد بهتر این است که امسال تنها روی دستمزد نقدی متمرکز شویم و شورای عالی کار امسال دستمزد نقدی را با استناد به ماده ۴۱ و ۴۲ قانون کار در نظر بگیرد.

وی درباره شیوه‌های تعیین مزد که از سوی گروههای کارگری پیشنهاد شده است، گفت:‌ اینطور پیشنهادات بهتر است که در جلسات عادی شورای عالی کار مطرح شود تا فرصت کافی برای تجزیه و تحلیل و بررسی داشته باشد.

خدایی ادامه داد: مباحثی که درخصوص مزد اجتماعی، مزد تلفیقی، مزد گروه سنی زیر ۳۰ سال و بالای ۳۰ سال و مزد منطقه‌ای مطرح می‌شود مباحث خوبی است ولی تا تعیین دستمزد نهایی زمان کافی در اختیار نیست.

رییس کارگروه مزد کانون شوراهای اسلامی کار کشور ادامه داد: مزد اجتماعی قابلیت اجرا دارد ولی نیازمند روشنگری و یکسری تغییرات است زیرا مزد اجتماعی بر حمایتهای اجتماعی، بخشودگی مالیاتی و یکسان سازی مالیاتها تکیه دارد و این تکلیف دولت است در حالی که ماده ۴۱ قانون کار صراحتا به حداقل مزد اشاره دارد.

این فعال کارگری یکی از نقاط ضعف تعیین دستمزد را عدم همخوانی نرخ تورم با حداقل مزد دانست و اظهار کرد: سال گذشته حداقل دستمزد کارگران برای امسال ۲۵ درصد افزایش یافت این در حالی است که هم اکنون تورم بیش از ۳۶ درصد است و عقب ماندگی دستمزد کارگران از باب معیشت بیش از این رقم خواهد بود.