ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر:

بافت شهری ۱۳ منطقه تهران فرسوده است

شهروندان – زهرا تالانی:
از هر کوچه و خیابان شهر تهران که عبور کنی یا خانه ای در حال تخریب است یا اینکه از نو ساخته شده و شکل و شمایل تازه به خود گرفته است.دیگر از خانه های قدیمی که حوضی در وسطش بود و باغچه ای کنارش خبری نیست،اگر هم باشد حتما صاحبخانه در فکر تخریب و نوسازی است یا اینکه بدون صاحب رها شده است.

محمد سالاریشورای شهر تهران در دوره جدید برنامه هایی برای نوسازی بافتهای فرسوده تهران دارد. در همین زمینه با محمد سالاری رئیس کمیسیون عمران شورا گفت وگویی را انجام داده ایم:

  • یکی از ویژگیهای شهر تهران ، وجود بافتهای فرسوده است .این بافتها در صورت بروز حادثه دسترسی و خدمات رسانی را سخت می کنند.شما در شورای شهر برای حل این مشکل به دنبال راهکارهای جدید هستید یا اینکه همان سیاستهای قدیمی را دنبال می کنید؟

اتفاقا بافت‌های فرسوده شهر تهران یکی از دغدغه‌های جدی برای مسئولان است. در گذشته برای نوسازی و تشویق مردم، تخفیفاتی به مالکان بافت‌های فرسوده داده می‌شداما باید مدیریتیکپارچه شهری محقق شود برای همین اولویت‌ شورای چهارم ارتقای جایگاه شورای شهر تهران است که این امربا اعمال مدیریتیکپارچه شهری محقق می شود.الان ۱۳منطقه تهران در حوزه بافت های فرسوده هستند که به نظر می رسد با روند کند نوسازی نیاز به کار بسیار جدی مدیران شهری بر روی این معضل احساس می شود.‏سازمان نوسازی سالانه ۷ هزار واحد مسکونی را نوسازی می‌کند که با در نظر گرفتن این آمار، ۳۰ سال دیگر زمان لازم است تا بافت‌های فرسوده شهر تهران نوسازی شود بنابراین باید دولت کمک کند.

  • الان برای حل نوسازی بافتهای فرسوده،آنها را از نو می سازند اما همچنان ساختمان‌های ناایمن جایگزین آنها می شود.چرا هیچ نظارتی بر آن نمی شود؟

قبلا کنترل خوبی در حین ساخت از طرف شهرداریمی شد اما الان به سازمان نظام مهندسی محول شده است.اما نظارت خوبی نمی شود که مسئولان این سازمان در حال تدوین برنامه منسجمی هستند .

  • متاسفانه در نوسازی بافتهای فرسوده شاهدیم که بسیاری از ابنیه‌های تاریخی هم تخریب می شوند؟

ما هم به دنبال حل این مشکل هستیم برای همین با سازمان میراث فرهنگیصحبتهایی شده تا کارگروهی مشترک میان شورای شهر و سازمان میراث فرهنگی ایجاد شود تا اقدامات لازم انجام شود.

  • برخی کارشناسان معتقدند که نوسازی بافت فرسوده باید توسط خود مردم انجام شود و دولت و شهرداری مشارکتی در این کار نداشته باشند.نظر شما در این باره چیست؟

مشارکت مردم در ساخت مسکن از لحاظ روانی ایده خوبی است اما به نظرمن به خاطر هزینه و پایداری این ساختمان ها باید با کمک و حمایت دولت نوسازی شوند.وقتی قرار است بافتی از نو ساخته شود باید ایمن سازی آن مورد نظر باشد.

  • در کشورهای دیگر هم به همین شیوه عمل می شود؟

همانطور که می دانید هدف از نوسازی ایمن سازی بافتها است اگر این کار توسط کارشناسان و متخصصان انجام شود بهتر نتیجه می دهد.در کشورهای دیگر هم با هدف نوسازی و پایدار ساخت و ساز انجام می شود.اما ممکن است بخش خصوصی حضور پررنگ تری داشته باشد.