ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

مرزبانان منتظرند

شهروندان-عبدالصمد خرمشاهی*:
حدود 11روز پیش 5 مرزبان ایرانی توسط گروهک جیش العدل گروگان گرفته شدند. در این مدت افکار عمومی نگران وضعیت سلامتی این سربازان است. البته باید گفت این اولین حادثه‌ای نیست که در این منطقه رخ می‌دهد و چه بسا از این دست اتفاقات در آینده نیز رخ دهد که باید به دنبال راهی بود که این اتفاقات تکرار نشود.

عبدالصمد خرمشاهیدر این راستا باید گفت به دلیل اینکه سربازان ایرانی به داخل خاک کشور پاکستان منتقل شده‌اند، دولت پاکستان باید در این زمینه پاسخگو باشد که دررابطه با این موضوع ذکر چند نکته ضروری است: اولا، همانطور که می‌دانیم بعد از حادثه سپتامر ۲۰۰۱ و حمله القاعده به برج‌های دوقلو در آمریکا بخشی از خاک پاکستان محل امنی برای گروهک‌های تروریستی و رادیکال‌های اسلامی شد.

اگرچه قبل از آن هم کشور پاکستان از این منظر حال و روز خوبی نداشت و سال‌ها درگیر معضلات و مشکلاتی از این قبیل بوده است. به نظر می‌رسد در اوضاع و احوال فعلی شکایت از دولت پاکستان (که به زعم دولتمردان ما)، کشور دوست و برادر و مسلمان ما هستند از منظر حقوق بین‌الملل راه به جایی نخواهد برد. درس‌های گرفته شده از حوادث گذشته هم نشان داده که هیچ‌گاه دولت‌های وقت در قبال این کشور، دیپلماسی قوی نداشته‌اند و همواره هرگاه مشکلی از ناحیه این کشور دوست و برادر نسبت به کشور ما صورت گرفته چشم پوشی شده و اقدام جدی صورت نگرفته است و چه بسا در وضعیت فعلی هم صلاح نباشد این کشور طرف دعوی جمهوری اسلامی قرار گیرد.

ثانیا، سکوت یا بهتر است بگوییم کم‌توجهی رسانه ملی به این حادثه مهم جای تعجب دارد. درگذشته هم شاهد بوده‌ایم حوادثی از این قبیل نیز چندان مورد توجه رسانه ملی قرار نگرفته است و عجیب است کمپین‌های خودجوش از طرف مردم (مخصوصا در این چند روزه) برای حمایت از سربازان به اسارت گرفته شده، نیز صدا‌و‌سیما را هوشیار نکرده است.

ثالثا، همه‌ ما می‌دانیم مردم صبور منطقه‌ سیستان و بلوچستان از دیر باز مورد قهر طبیعت بوده‌اند. سیستان و بلوچستان از منظر سوق الجیشی وضعیت بسیار حساسی دارد. این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان هم‌مرز و سال‌هاست که در این منطقه شاهد سرقت‌های مسلحانه، ترور شخصیت‌های محلی، بمب‌گذاری و درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر بوده‌ایم و متاسفانه هنوز در بخش‌هایی از این استان محرومیت‌های اقتصادی و فرهنگی بیداد می‌کند وبا وجود کمک‌های نه‌چندان درخور توجهی که در سال‌های اخیر به منطقه شده هنوز بسیاری از مردم این استان از امکانات مناسب زندگی بهره چندانی ندارند. این درحالی است که مطابق قانون اساسی، مردم ایران از هر قوم و قبیله‌ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ ونژاد و زبان و مانند این‌ها سبب امتیاز نخواهد بود و نباید بین آنان با سایر شهروندان ایرانی تفاوتی قائل شد.

آنچه که مسلم است شاید بخشی از این اقدام نابخردانه و کورکورانه گروهک جیش العدل متوجه بی‌توجهی و عدم التفات لازم به مردم منطقه است. سکانداردولت جدید که به دولت اعتدال نیز معروف است به خوبی می‌داند رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم و ایجاد اشتغال برای جوانان و زدودن کامل سیمای فقر و محرومیت در منطقه چه تبعات و آثار مثبتی به دنبال خواهد داشت.

رابعا، مطابق اصل ۱۷۶ قانون اساسی و سایرقوانین، نیروهای مسلح (عبارتند از ارتش، سپاه پاسداران و نیرو‌های انتظامی)، وظیفه پاسداری از حدود و ثغورخاکی، آبی و فضای جمهوری اسلامی، چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ را برعهده دارند که هر کدام از این نیرو‌ها به تناسب امکاناتی که دارند در این راستا وظایفی نیز بر عهده دارند . اما به نظر می‌رسد فرستادن نیرو‌های وظیفه و آموزش ندیده به منطقه‌ حساس سیستان و بلوچستان مورد سوال و پرسش بوده که تا کنون پاسخ روشنی به این سوال داده نشده است. در خاتمه امیدوارم هرچه زودتر مرزبانان کشورمان از اسارت آزاد و به آغوش خانواده خود بازگردند.

*حقوقدان

 قانون

برچسب‌ها : , ,