ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
وزیر رفاه خبر داد

تسهیلات جوانان بهزیستی بعد از ترخیص افزایش می‌یابد

شهروندان:
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: تلاش داریم که با ارائه لایحه و یا مصوبه‌ای به جوانان بهزیستی بعد از ترخیص تسهیلات بیشتری بدهیم. به نحوی که آن‌ها با مراقبت بیشتری وارد فضای جامعه شوند.

علی ربیعیبه گزارش ایسنا، علی ربیعی صبح امروز در حاشیه دیدار عیدانه رئیس جمهور با نوجوانان وجوانان مجتمع بهزیستی شهدای انقلاب، در مورد صحبت‌های مطرح شده از سوی برخی از جوانان در این دیدار ازجمله مشکلات آنان بعداز ترخیص از سازمان بهزیستی گفت: آقای رئیس جمهور سال نو و دید و بازدید سنتی خود را با بهزیستی شروع کردند و این نوید می‌دهد که ما امسال بهزیستی متحول‌تر شده‌ای خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه حرف‌هایی که بچه‌ها در این ارتباط مطرح کردند،‌ درست است، افزود: البته من این دغدغه آن‌ها را قبلا شنیده بودم. ماه دومی که به کابینه آمدم با این گونه مشکلات آن‌ها هرچه بیشتر آشنا شدم.

وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی با بیان اینکه بچه‌هایی که ازبهزیستی بعد از ۱۸سال ترخیص می‌شوند بعضا در فضای جامعه رها می‌شوند گفت: آن‌ها پیش از آن یک خانواده شکل گرفته در بهزیستی داشتند ولی بعد از آن فارغ از هرگونه تعلقی در جامعه رها می‌شوند و این وظیفه اخلاقی،‌ دینی و اجتماعی ماست که این افراد تحت مراقبت قرار بگیرند.

وی ادامه داد: در این راستا به مسئولان بهزیستی دستوردادم که سامانه‌ای برای رصد این افراد راه اندازی و ایجاد کنند و طرحی را با عنوان خانواده میانی طراحی کرده‌ایم که هر فردی که از این سازمان بیرون می‌رود به همراه چند نفر دیگر با یک نفر از مددکاران بهزیستی زندگی کنند و در ارتباط باشند.

ربیعی با اشاره به مبلغ ۹ میلیون تومانی که به این جوانان بعد از خروج از بهزیستی داده می‌شود گفت:این مبلغ ناچیز است وا گر مراقبت نشود از بین میرود.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال برای این جوانان گفت: من به مجموعه اقتصادی وزارتخانه خود دستور دادم که اگر جذبی دارند بیشتر بچه‌های بهزیستی را جذب کنند و آن‌ها را در اولویت قرار دهیم.

وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی گفت: درصدد هستیم که طرح یا مصوبه‌ای را به دولت بدهیم که بتوانیم تسهیلات بیشتری را برای این جوانان بگیریم و اینکه با مراقبت بیشتر به جامعه وارد شوند. در این ارتباط در سال ۹۲ مطالعاتی انجام شده وامیدوارم بتوانیم در سال ۹۳ آن را عملیاتی کنیم.

وی گفت: خوشبختانه امسال چند نفر از کنکوری‌های بهزیستی رتبه‌های خیلی خوبی در کنکور داشتند و تعدادی از آن‌ها عضو بنیاد نخبگان شدند.

ربیعی افزود: می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و به ایرانی‌ها بگویم که روح بزرگ ایرانی در راستای خیرخواهی و کمک باید بیشتر برخیزد. به خصوص در ارتباط با این فرزندان. آن‌ها را که بر اثر حوادث پدر و مادرهای خودشان را از دست دادند فرزندان خود بدانند.

وی ادامه داد: بهترین طرح برای آن‌ها این است که به جمع خانواده‌ها بروند و خانواده پذیرای آن‌ها باشند و تجربه نیز این موضوع را نشان داده است که وقتی این افراد به خانواده‌ها می‌روند،‌ حالت طبیعی‌تری رشد می‌کنند و ما باید در این ارتباط قوانین و مقررات را تسهیل‌گری بیشتری کنیم.

وی همچنین به کارفرمایان توصیه کرد که اگر استخدامی دارند به بچه‌های بهزیستی توجه کنند.

ربیعی ادامه داد: هرکسی درهر جایی که می‌تواند خدمتی برای این کودکان انجام دهد چرا که این اقدامات با اوج اخروی نیز همراه است.

وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی با اشاره به تعاونی‌های بچه‌های بهزیستی گفت: آن‌ها افرادی توانا هستند و زندگی در محیط خارج از خانواده و شرایطی که با آن روبرو بوده‌اند‌، به آن‌ها توانایی فوق‌العاده تری داده است و تجربه نشان میدهد آن‌ها در محیط کاری که رفته‌اند بسیار موثر بوده‌اند.