ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

دغدغه‌های زنان کارآفرین

شهروندان – فخرالسادات محتشمی‌پور*:
انجمن زنان کارآفرین در سال 1383 به همت جمعی از زنان کارآفرین شکل گرفت و با گرفتن دو مجوز از وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت کشور وقت، فعالیت‌های ترویجی، آموزشی و پژوهشی خود را آغاز کرد.

مهم‌ترین هدف انجمن توسعه و ترویج کارآفرینی زنان، کمک به اصلاح و بهبود سیاست‌های حمایتی از زنان کارآفرین، انتقال تجارب کارآفرینیفخرالسادات محتشمی‌پور و ایجاد شبکه زنان کارآفرین در ایران و شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطی میان زنان کارآفرین در سطح محلی، ملی، منطقه‌ای و جهانی است. که این اهداف از طریق سفرهای فصلی استانی، همایش‌های سالانه، نشست‌های تخصصی، برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و انتشارات، پیگیری می‌شود و در وبسایت www.ea.wenet.ir بازتاب می‌یابد.

دیدار دوشنبه هفته جاری در آستانه ولادت حضرت زهرا(س) و هفته زن توسط تعدادی از زنان این تشکل با معاون امور زنان و خانواده دولت تدبیر و امید، حاوی نکات قابل‌تاملی بود. در این دیدار که با خوشامدگویی معاون رییس‌جمهور آغاز شد، کارآفرینان به معرفی خود و حوزه‌های کسب و کار و فعالیت‌هایشان پرداختند و پس از آن بخشی از مشکلات و چالش‌های پیش‌رو و نیز پیشنهادات اجرایی خود برای رفع این مشکلات را بیان کردند. مسایل مطرح‌شده در این جلسه در دو بخش کلی رفع تبعیض از زنان و برنامه‌ریزی‌های متناسب با نیازهای روز و اختصاصی در زمینه اقتصاد بود.

ضرورت توجه به مسایل مالی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها و حمایت از کسب و کارهای کوچک زنان از طریق برخی معافیت‌ها در بخش گمرک و مالیات، اصلاح قوانین مرتبط از جمله قانون بهبود فضای کسب و کار، توجه به IT به‌عنوان یکی از بسترهای توسعه کارآفرینی، ضرورت توجه ویژه به کارآفرینی زنان برای فرهنگ‌سازی در این زمینه، از جمله مسایلی بود که توسط کارآفرینان مطرح شد. همچنین با استقبال از همه‌جانبه‌نگری معاون رییس‌جمهور در حوزه زنان، اظهار امیدواری شد آن طیف و گروه‌هایی از زنان که به دلیل اعمال سلیقه‌ها کمتر دیده شده‌اند و از توانمندی‌هایشان استفاده نشده مورد مشورت قرار گیرند و از دانش و تجربیاتشان بهره‌گیری شود.

پیشنهاد دیگر زنان کارآفرین این بود که با توجه به قابلیت‌های انجمن‌های غیردولتی، از جمله انجمن زنان کارآفرین و با تعامل و اشتراک مساعی سازمان‌یافته، مشکلات اقتصادی زنان شناسایی و طبقه‌بندی شده و راهکارهای رفع این مشکلات در اختیار حوزه‌های تصمیم‌گیر و برنامه‌ریز قرار گیرد.

فقدان یک بانک قرض‌الحسنه زنان در ایران، یکی از نیازهایی است که بارها به آن پرداخته شده و در این جلسه نیز بیان شد.

حضور زنان در شوراهای عالی تصمیم‌گیری و سیاستگذاری و توجه به توانمندی‌های زنان و عرضه آنان در رسانه ملی و جلوگیری از تبلیغات منفی از کار و فعالیت اقتصادی زنان و نیز اصلاح نگرش مدیران رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی نسبت به زن برای ارایه چهره واقعی زن ایرانی به دور از افراط و تفریط و نیز رفع موانع حقوقی از جمله اذن همسر برای خروج از کشور از دیگر پیشنهادات به شهیندخت مولاوردی بود، اما معاون رییس‌جمهور نیز ضمن ابراز خوشوقتی از این ملاقات که منشأ انرژی مثبت برای دست‌اندرکاران حوزه زنان است و نیز با تقدیر از نقش شایسته و موثر کارآفرینان در میدان‌های اجتماعی و اقتصادی کشورمان تشکیل کارگروه کارآفرینی و توان‌افزایی اقتصادی زنان را اولین گام برای توجه به این موضوع و رفع مشکلات دانست و ابراز امیدواری کرد که با استفاده از توان فزاینده زنان کارآفرین، این کارگروه به موفقیت‌های زیاد دست پیدا کند.

نقطه‌نظرات کارشناسی مطرح‌شده در این جلسه از سوی وی تایید شد. مولاوردی خبر از آن داد که از آغاز مسوولیتش تمام توان خود و حوزه کارشناسی و مدیریتی این معاونت را مصروف شناخت مشکلات زنان و رفع تبعیض و اصلاح نگرش کرده و هفته زن فرصت مغتنمی برای آغاز برخی برنامه‌ها در این زمینه است. وی رفع مشکلات حقوقی زنان را از اولویت‌های این معاونت دانست و اعلام کرد که با دعوت از وکلای داوطلب و تعامل شایسته با ایشان اقدامات موثری در این زمینه انجام خواهد شد.

همچنین غیبت زنان در شوراهای عالی از دیدگاه مولاوردی نیز نقطه ضعفی بزرگ است و او حضور زنان در شوراهای عالی چون سلامت و محیط‌زیست را که در سال‌های اخیر به آن بی‌توجهی شده ضروری دانست. به هر حال این امیدواری وجود دارد که دولت با استفاده از نظرات و پیشنهادات کارشناسی سازمان‌های غیردولتی و صاحب‌نظران خبره بتواند در حل مشکلات زنان و رفع تبعیض و بهبود کیفی زندگی زنان ایرانی موفق شود.

 *فعال سیاسی

شرق

برچسب‌ها : , ,