ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

هدفمندی یارانه‌ها و مردم‌باوری

شهروندان- جلیل سازگارنژاد*:
مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و نحوه اجرای آن در چند هفته گذشته یکی از موضوعات اصلی و مطرح نزد صاحبنظران اقتصادی، مقام‌های دولتی و همچنین قشرهای مختلف مردم بود که سرانجام دولت در اقدامی قابل ستایش موضوع را با مردم در میان گذاشت و تصمیم نهایی را به رای و نظر مردم موکول کرد.

جلیل سازگارنژاداینک صرفنظر از اینکه چنددرصد از مردم و با چه انگیزه‌ای ثبت‌نام کرده یا انصراف داده‌اند «که البته در جای خود قابل تحلیل و بررسی است» و همچنین اینکه نحوه پرسش از مردم توسط دولت به مفیدترین روش ممکن و همراه با استدلال بایسته صورت پذیرفته یا خیر و اینکه نقش مثبت و منفی جریان‌های سیاسی و رسانه‌های خبری به‌ویژه صداوسیما چگونه بوده است، نباید از یک اصل و دستاورد مهم در این زمینه غافل ماند.

اینکه دولت تدبیر و امید برای تصمیم‌گیری یکی از موضوعات مهم و سرنوشت‌ساز اقتصادی به جامعه رجوع کرد. دولت با مشورت با آنان و احترام به دیدگاه‌هایشان آنها را برگزیده است، امری مبارک و حرکتی شایسته و قابل تقدیر است درواقع دولت با انتخاب این روش گامی مهم در به‌رسمیت‌شناختن حقوق مردم برداشته و مردم باوری را برای تعیین مسیر آینده خود پذیرفته که قطعا از نتیجه به‌دست‌آمده در پرسش آری یا خیر به هدفمندی یارانه‌ها اهمیت بیشتری دارد.

مسیری که چنانچه در آینده استمرار داشته باشد می‌تواند به کاهش شکاف دولت- ملت (که سابقه‌ای ناخوشایند و تاریخی دارد) و بازآفرینی اعتماد بیشتر مردم به دولت منتخب خود منجر شود. روشی که مردم‌باوری را به مردم‌سالاری واقعی سوق می‌دهد و در گام‌های بعد می‌تواند به یاوری و پشتیبانی و حمایت آنان از دولت منتهی شود.

مهم‌دانستن نقش و سهم و نظر مردم در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور توسط دولت و احترام به داوری آنها را می‌توان عمل به قانون اساسی، پاسداشت حقوق ملت و پاسخی مثبت و شایسته به حضور حماسی مردم در ۲۴خرداد ۹۲ ارزیابی کرد که باید امیدوار به تداوم آن بود. دولت باید مطمئن باشد بازنگاه‌داشتن گوش شنوای خود برای شنیدن صداهای متفاوت و آگاه‌شدن از دیدگاه‌های مردم نعمت بزرگی است که شکرانه آن تداوم و استمرار این حرکت سازنده و گفت و شنود بی‌واسطه با مردم و محرم‌دانستن آنهاست.

*نماینده مجلس ششم

شرق

برچسب‌ها : ,