ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

دولت یازدهم؛ دوستان نادان

شهروندان:
تردیدی نیست که درجه همراهی و سازگاری با دولت یازدهم از سوی جریان عمومی روشنفکری داخل ایران نسبت به دولت سیدمحمد خاتمی کمتر و با نوسان شدید همراه است. انتخاب برخی اعضای کابینه و معاونان برخی وزیران از طیف‌های اصولگرایان و باقی‌ماندن شماری از مدیران موثر دولت‌های قبلی در نهادهای تصمیم‌ساز و برخی رفتارهای نه‌چندان اصلاح‌طلبانه از طرف دولت یازدهم از دلایل درجه پایین‌تر همراهی به حساب می‌آیند.

دولت یازدهم اما دوستان یا افراد و جریان‌های فکری اصلاح‌طلب غیرفعال را نیز با خود همراه کرده است.برخی دوستان دولت یازدهم روشمحمد‌صادق جنان‌صفت افراطی نادیده‌گرفتن هرگونه خطا و اشتباه از طرف دولت را در پیش گرفته و انتقاد از دولت را به بهانه اینکه جناح سیاسی مخالف از این انتقادها نفع می‌برد، مخدوش اعلام می‌کنند.

گروهی از دوستان دولت یازدهم اما باور دارند که نشان‌دادن نقاط ضعف، کاستی‌ها و کژی‌های تصمیم‌های دولت در حوزه‌های گوناگون بهترین همراهی با دولت به حساب می‌آید. این گروه از افراد، احزاب و جمعیت‌ها که در رسانه‌ها، در نهادهای فرهنگی، در میان فعالان اقتصادی و صنعتی حاضرند برخلاف گروه نخست نقد دولت را اقدامی دوستانه تلقی کرده و همراهی با دولت را در آن می‌بینند که به‌محض دیدن کاستی و کژی در اقدام‌های دولت آن را به دولت یادآوری کنند.

بدیهی است که این جریان و این نوع دوستان را باید دوستان اصیل دولت تلقی کرد. یک دسته دیگر اما دوستان فرصت‌طلب و نادان به حساب می‌آیند که در همه سال‌های سپری‌شده پشت مصلحت‌جویی سنگر گرفته و از مواهب دولت قبلی نیز بهره‌مند می‌شدند و اکنون سر از پا نشناخته و با چشم‌های بسته و تنها برای اینکه از جریان رانت‌خواری دور نمانند از دولت حمایت می‌کنند.

این گروه از دوستان نادان که در میان آنها صاحبان رسانه، صاحبان عناوین، صاحبان بنگاه و کارخانه نیز دیده می‌شوند، با تکه‌تکه‌کردن کلیت کابینه از یک گروه به زیان گروه دیگر حمایت می‌کنند. این دوستان فرصت‌طلب بدترین دشمنان دولت یازدهم به حساب می‌آیند. مسوولان ارشد دولت حسن روحانی باید با چشم‌هایی باز و گوش‌هایی تیز دوستان را تفکیک و از دوستان فرصت‌طلب و نادان دوری کنند. برخی از اعضای کابینه نشان داده‌اند که در شناخت دوستان واقع‌بین و دوستان فرصت‌طلب به‌عمد یا به‌سهو تجربه و شناخت ندارند و توپ دولت را در هر حوزه در سبد این گروه اخیر قرار می‌دهند.

تجربه نشان می‌دهد که شکست معنوی دولت‌ها از همین نقطه شروع می‌شود؛ نقطه‌یی که برخی افراد تحت‌تاثیر سخنان، رهنمودها و پیشنهادهای گروه دوستان فرصت‌طلب، افرادی که نقد منصفانه در دستور کار دارند را در مضیقه قرار می‌دهند.

 محمدصادق جنان‌صفت

اعتماد

برچسب‌ها : ,