ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
در نکوداشت شاعر عنوان شد

سیمین بهبهانی در شعر زنان حق تقدم دارد

شهروندان:
در مراسم نکوداشت سیمین بهبهانی گفته شد، نقش این شاعر در تاریخ شعر زنان فارسی‌سرا بی‌مانند است و با توجه به این‌که تاریخ انتشار شعرهای او در مطبوعات پیش از فروغ فرخزاد است باید حق تقدم را در شعر زنان به او داد.

سیمین بهبهانیبه گزارش ایسنا، بر اساس گزارش رسیده، مهری شاه‌حسینی در برنامه کافه کلمات ۱۱ که در پی درگذشت سیمین بهبهانی برای بزرگداشت این شاعر در مرکز نشر شعر برگزار شد در سخنانی گفت: سیمین بهبهانی را نیمای غزل نام نهاده‌اند و این لقب کاملا بجا و سزاوار این بانوی غزل‌پرداز است که نوآوری جدیدی در قالب غزل به وجود آورد و غزل را پهنه وسیع‌تری برای بیان احساسات، عواطف و اندیشه کرد.

او افزود: تلاش‌های نیما نیز برای خلق قالب نیمایی برای این بود که شاعر بتواند راحت‌تر احساسات و عواطف خود را در شعر بیان کند و هنگام سرایش شعر از تنگنایی که قالب‌های بی‌انعطاف برایش به‌وجود می‌آوردند رهایی یابد. البته پیش از نیما شمس کسایی نیز تلاش‌هایی برای رهایی از اوزان دست و پا گیر کلاسیک کرد و اتفاقا اشعاری نیز از او به جا مانده است.

این شاعر همچنین گفت: تا پیش از سیمین بهبهانی شاعران غزل‌سرا همواره از اوزان رایج برای سرودن شعر استفاده می‌کردند و اوزان مهجور کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفت. سیمین بهبهانی در ۳۰ سال اخیر توانست اوزان جدید و بی‌سابقه‌ای به اوزان رایج غزل اضافه کند و خود در این اوزان اشعار بی‌نظیری بسراید. او همچنین در قالب برخی از اوزان فراموش‌شده شعر فارسی، سروده است و با این کار روح جدیدی به غزل فارسی دمیده است.

شاه‌حسینی در ادامه گفت: سیمین بهبهانی با ابداع اوزان جدید و یا تجدید حیات اوزان مهجور و غریب و فراموش‌شده توانسته پهنه‌ای وسیع از وزن و بحر غزل فارسی به وجود آورد که شاعر فارسی‌زبان با استفاده از آن‌ها در کار غزل‌سرایی همان امکانات وسیع و قالب‌های فراوان و متعدد بیانی را در اختیار داشته باشد، که پس از نوآوری و ابداع نیما، در عرصه‌های دیگر شعر در دسترس شاعران قرار گرفت.

به گفته این پژوهشگر، سیمین بهبهانی نه تنها در قالب غزل تغییر به‌وجود آورد بلکه در غزل مفاهیم جدیدی را که تا پیش از این در غزل جایگاهی نداشت به شیوه‌ای بسیار بدیع و خلاقانه بیان کرد.

او همچنین گفت: از دهه ۴۰ به این سو تحولی اساسی در فرم و محتوای شعر زنان به وجود آمد و زنان شاعر توانستند هویت زنانه یا هویت انسانی خویش را از زندگی و دنیای پیرامون خود در شعرشان بیان کنند. بدون حب و بغض باید گفت شعر زن برای این تغییر و تحولات مدیون دو سیمین بهبهانی و فروغ فرخزاد است. نقش سیمین بهبهانی در تاریخ شعر زنان فارسی‌سرا بی‌مانند است و با توجه به این که تاریخ انتشار اشعار او در مطبوعات پیش از فروغ فرخزاد است باید حق تقدم را در شعر زنان به او داد. هر چند این موضوع چیزی از ارزش‌های شعر فروغ فرخزاد نمی‌کاهد.

هادی خوانساری نیز در این برنامه گفت: چرا سیمین بهبهانی انسان و زن بزرگی است؟ شاید این سوال به ذهن خیلی‌ها خطور کند. در پاسخ باید بگویم حضور در جامعه‌ حرفه‌ای شعر کشور به مدت ۷۰ سال و نوآوری‌های فراوانی در حوزه‌های موضوعی اجتماعی – انسانی و اوزان عروضی غزل در جایی که غزل با حضور شعر نیمایی و سپید مواجه بود، اتفاق پیش پا افتاده‌ای نیست.

او افزود: بهبهانی حضوری مستمر در جریانات اجتماعی، انسانی و امور زنان داشت و جایگاه یک نماد معنوی را در بین دوست‌دارانش به خود اختصاص داده بود و صاحب موضع بودن یکی از امتیازات او بود.

این شاعر اظهار کرد: سیمین بهبهانی به همه‌ ما آموخت که به سادگی انسان بهتری باشیم. از طرف دیگر ایشان نزدیک به چهار دهه در کشورهای فارسی‌زبان افغانستان و تاجیکستان هم به عنوان یکی از پیش‌روان غزل معاصر پارسی قابل احترام بوده‌اند و چندین جایزه ‌جهانی در حوزه‌های ذکرشده دریافت کرده‌اند.

برچسب‌ها : ,