ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

آخر هفته‌، معرفی کتاب

«نوای سحر» سروده‌های عاشقانه علی نوایی است که توسط انتشارات مدرسه منتشر شد. علی نوایی سه کتاب در کارنامه‌اش دارد: به‌یاد رهی، نوای دل و همراه با بهار.

دفتر چهارم این شاعر از دو بخش تشکیل می‌شود. بخش اول اشعار منتخب عاشقانه از شاعرانی چون فرشید افشار، نادرپور، استاد شهریار، محمدعلی بهمنی، علی اطهری، عماد خراسانی، لطفعلی صورتگر، فریدون مشیری و… بخش دوم سروده‌ها و دستنوشته‌های گردآورنده است. در ابتدای هر شعر هم توصیفی آمده از حال وهوای انتخاب شعر و دلیل انتخاب آنها اعم از شعر نو و اشعاری که در قالب کلاسیک سروده شده‌اند.

«باران نبار! زمین جای خوبی نیست» مجموعه‌ای از سروده‌های پوران کاوه است که توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.کاوه در فاصله سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۴ دهمین دفتر شعری است که منتشر می‌کند و در سال ۸۷ هم مجموعه‌ای از اشعار شاعران جهان را به فارسی ترجمه و منتشر کرده بود. شاعر این مجموعه پس از سال‌ها سرودن به ایجاز کامل رسیده است. کمتر کلمه و سطری در شعر او پیدا می‌کنید که امکان حذف و کوتاه کردن داشته باشد. غالب اشعار کاوه در جدید‌ترین سروده‌هایش کوتاه و تصویری است. شعرش، شعر اندیشه است، اگر از خود می‌گوید، «من» او «من» جمعی است و خطاب و خطابه هایش به خود نیست: «زندانی سلول نگاه توأم/ و در بندت تا به ابد/ معنای خلاصی را نمی‌داند/ دلی که همیشه تو را مرتکب می‌شود».

پابلو نرودا شاعر شیلیایی در ایران چهره‌ای نام آشنا و محبوب است. مترجمان مختلفی از هر نسل به سراغ ترجمه اشعارش رفته‌اند. از احمد شاملو، فرامرز سلیمانی، فرهاد غبرایی تا دیگران. جدید‌ترین ترجمه اشعارش تحت عنوان «مجموعه اشعار پابلو نرودا» به قلم سیروس شاملو در ۷۶۶ صفحه توسط مؤسسه انتشارات نگاه به بازار آمد. سیروس شاملو در مورد ترجمه این مجموعه می‌گوید: کتاب لغت در مقابل پیچیدگی‌های برگردان محتوای اثر کم می‌آورد. این بدان مفهوم نیست که باید اسب تخیل را به خاکی زد و محتوایی دور از آنچه اثر اصلی مطرح می‌کند، خلق کرد، من در برگردان اشعار نرودا از زبان ایتالیایی بهره‌ گرفته‌ام و اثر را در برخی موارد با زبان اسپانیایی مقایسه کرده‌ام. مترجم در این مجموعه از بیست ترانه عاشقانه آغاز می‌کند تا آتش بی‌امان، آخرین دفتر شعر نرودا و در پایان هم زندگینامه شاعر را می‌آورد.

«همسفر آتش و برف» رمانی مستند به روایت فرحناز رسولی از شهید سعید قهاری سعید است که به اهتمام فرهاد خضری توسط مؤسسه روایت فتح منتشر شد.
سردار سعید قهاری سالیان سال در بلندی‌های شمال غرب کشور جنگید و سرانجام به شهادت رسید. زندگی پر فراز و نشیب این سردار دلاور با همسرش فرحناز رسولی به مثابه الگویی درخشان برای نسل امروز است، بانویی که پا به پای سعید، قله‌های صعب‌العبور صبر و استقامت و پایداری را طی و چون تکیه گاهی استوار این سردار شهید را تا عرش بدرقه کرد. بخش پایانی کتاب به تصاویری از دوران مختلف زندگی این شهید اختصاص داده شد.

«همدم‌ها» عنوان کلی رمان چهار جلدی به قلم جولیا گلدینگ است که با ترجمه پیمان اسماعیلیان توسط انتشارات قدیانی منتشر شده است.
جلد اول این رمان «راز سیرن‌ها» است. عناوین جلدهای بعدی به ترتیب «نگاه گورکن» و «معادن مینوتار» و «نفرین شیمر» است. رمانی برای نوجوانان که به شیوه فانتزی نوشته شده و حوادث آن در فضای اسطوره‌ای می‌گذرد شیوه‌ای که مورد علاقه نوجوانان امروز است. پشت جلد کتاب در معرفی این رمان می‌خوانیم: «موجودات اسطوره‌ای هنوز هم وجود دارند. باور نمی‌کنید؟ آ‌نها قرن‌هاست توسط انجمنی مخفی تحت حمایت بوده‌اند. اما اکنون انجمن به خطر افتاده است!…»

«من و سیمین و مصطفی» جدیدترین رمان شیوا ارسطویی است که توسط انتشارات روزنه منتشر شد. این رمان ۷۸ صفحه‌ای در یازده فصل تدوین شده است. داستان از زبان راوی اول شخص روایت می‌شود. از اتوبوس پیاده شدم، آن طرف خیابان مؤسسه زبان ایران- امریکا بود. این طرف خیابان، ساختمانی که دارو دسته تروتسکی باز در آنجا اتاق گفت‌وگو داشتند… درجا خشکم زد. بابک و مصطفی و خواهرش و بقیه را دستبند زده بودند. یکی یکی آنها را چپاندند توی آن مینی بوس و هی کردند عینهو گوسفند.» شیوا ارسطویی سال گذشته رمان خوف را توسط همین ناشر به بازار عرضه کرد که مورد توجه منتقدان قرار گرفته بود.

«ملت عشق» رمانی نوشته الیف شافاک نویسنده اهل ترکیه است که با برگردان ارسلان فصیحی توسط انتشارات ققنوس منتشر شد. این رمان که از زبان راوی دانای کل روایت می‌شود، داستان زندگی زنی است به اسم اللا روبینشتاین که در آستانه چهل سالگی است و زندگی‌اش یکنواخت پیش می‌رود، شوهرش دیوید دندانپزشک مشهوری است و این زوج اولویت زندگی‌شان را تأمین خوشبختی فرزندان خود قرار داده بودند تا اینکه به شکل غیرمنتظره‌ پای نفر سومی به زندگی‌شان باز می‌شود و زندگی‌شان دگرگون می‌شود…

«دو پرده فصل» نام رمانی نوشته فرشته مولوی است که توسط انتشارات افراز منتشر شد. این رمان در دو فصل تألیف و تدوین شده که فصل اول پرده تابستان در پاییز نام گرفت و فصل دوم پرده زمستان در بهار!
لیدیا داویس یکی از بهترین نویسندگان داستان کوتاه در جهان شناخته می‌شود و برای نخستین بار محمد صادق رئیسی مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه او را تحت عنوان «کافکا شام می‌پزد» به فارسی برگردانده و توسط انتشارات سولار منتشر کرد. ویژگی‌های داستان‌های این نویسنده با توجه به فضاهای موجود در داستان‌های دیگر نویسندگان جهان، تفاوت‌های اساسی دارد. نگرش او به اوضاع نابسامان جهان از یک سو و حضور شخصیت‌های زن با محور قرار گرفتن تفکر زنانه در مسائل روزمره زندگی از جمله ویژگی‌های این داستان‌هاست.

«خاموشی» عنوان رمانی به قلم فرید درویش است که توسط انتشارات بوتیمار منتشر شد. این رمان که در سیزده بخش نوشته شده یک در میان عنوان خاموشی و یک در میان عنوان بانو دارد. یعنی یک بخش خاموشی است و یک بخش بانو به ترتیب تا فصل پایانی که جای بانو باران می‌نشیند. نویسنده در این رمان گویا به فرم توجه ویژه‌ای دارد. روایت بانو این گونه آغاز می‌شود: «با همان نگاه اول فهمیدم که می‌خواهم مابقی عمرم را در کنارش بگذرانم. با او زندگی کنم پیر شوم و بمیرم، فهمیدم که پس از آن به هیچ مرد دیگری نمی‌توانم دل ببندم….»

مسعود کیمیایی کارگردان مطرح سینمای ایران سومین رمان خود را نوشته و منتشر کرد.
«سرودهای مخالف ارکسترهای بزرگ ندارند» عنوان یک رمان سه جلدی است که توسط نشر اختران منتشر شد. ماجرای یک خانواده قدیمی در طول سال‌ها روایت می‌شود. جدیدترین رمان کیمیایی فضایی شبیه به فضای رمان اول او «جسدهای شیشه‌ای»‌دارد. در این رمان داستان زندگی اعضا یک خانواده در گذر زمان روایت می‌شود. این رمان که پنج سال وقت صرف نوشتن آن شد، زبانی متفاوت با دو رمان دیگر او دارد. رمان «جسدهای شیشه‌ای»‌حوادث‌اش از دوران مصدق آغاز می‌شود و در دوران انقلاب به پایان می‌رسد. رمان «حسد» او داستان زندگی عین القضات است.

«زن بابا» ‌نام رمانی به قلم ماندانا رفیعی است که توسط انتشارات امیرمحمد چاپ دوم آن منتشر شد. این رمان که در سال ۸۳ به بازار آمده بود، برنده کتاب سال دانش‌آموز شده بود. داستان این رمان روایت زندگی دختری است به اسم سارا که توسط نامادری مورد ستم قرار می‌گیرد. یک برادر ناتنی دارد به اسم سعید که نازپرورده است تبعیض بین این دو، در خانه سارا را کلافه می‌کند و تاب تحمل را از او می‌گیرد، تا اینکه برادرزاده زن بابا از آلمان برمی‌گردد و از او خواستگاری می‌کند.

منبع: روزنامه ایران

  بدون برچسب