ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

کوچ سیستانی‌ها به دلیل خشکی هامون

شهروندان:
خشکی هامون و به دنبال آن بیکاری هزاران نفر از کشاورزان و ماهیگیران حاشیه این تالاب از یک سو و افزایش گرد و غبار ناشی از این خشکسالی از دیگر سو، موجب افزایش مهاجرت سیستانی ها از این استان شده است.

مهاجرت به گفته مسئولان استانی، از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۰۰۰ خانواده از سیستان به استان های همجوار کوچ کرده اند، با این حال روند مهاجرت همچنان با شدت بیشتری حتی در روزهای پایان تعطیلات ادامه دارد.

نماینده زهک، زابل و هیرمند در مجلس با بیان این که منطقه سیستان ۱۵ سال است که از خشکسالی رنج می برد و مردم این رنج را تحمل کردند، گفت: اما ظاهرا طاقت مردم تمام شده است، به طوری که از ابتدای سال تاکنون ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ خانوار به دلیل خشکسالی مهاجرت کرده اند.

حلیمه عالی افزود: مردم سیستان و بلوچستان امیدوارند که دولت نسبت به تشکیل کارگروه احیای دریاچه هامون هم اقدام کند، چون این موضوع موجب می شود مردم مهاجرت نکنند و خشکسالی برطرف شود و امنیت شرق کشور نیز به خطر نیفتد.

سیدباقر حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که اگر شرایط مردم سیستان و مهاجرت ها ادامه داشته باشد، یک خطر و تهدید جدی برای امنیت کشور محسوب می شود، درباره راه های حفظ و ابقای مردم در مناطق روستایی و مرزی سیستان یادآور شد: اشتغال و حمایت از مردم بویژه روستاییان و مناطق مرزی باید مورد توجه قرار گیرد.

راهی جز مهاجرت نمانده

بسیاری از ساکنان روستاها و شهرستان زابل که این روزها برای فرار از مشکلات کوله بار سفر و هجرت بسته اند، به بهانه های مختلف از مهاجرت منع شده یا در میانه راه توسط نیروی انتظامی بازگشت داده می شوند و برای اجاره کامیون یا انتقال پرونده های فرزندان خود با مشکلات فراوانی روبه رو هستند که این مشکلات بر نارضایتی آنان دامن زده است.

نادر میرشکار که قصد مهاجرت به خراسان جنوبی را داشته، ازجمله کسانی است که در پاسگاه میل نادر توسط نیروی انتظامی از مهاجرت او جلوگیری شده است.

وی در این باره به مهر گفت: بدون شک اگر امکان ادامه زندگی با وضع موجود در سیستان فراهم بود، امثال من هیچ وقت سرزمین آبا و اجدادی خود را با خانه به دوشی و غربت در استان های دیگر عوض نمی کردند.

شاهرخ شیبک نیز با بیان این که در ماه گذشته سعی داشته است لوازم منزل خود را به شهرستان بیرجند انتقال دهد، اما بنگاه های باربری کامیون انتقال وسایل را منوط به دریافت نامه از فرمانداری می دانند، گفت: برای انتقال وسایل به شهرهای دیگر باید از فرمانداری مجوز گرفت و در این راستا مسئولان پس از بازدید فقط اجازه انتقال وسایل جزئی را می دهند.

ابوالحسن سرابندی یکی از ساکنان شهرستان هیرمند نیز که همچون دیگر شهروندان سیستانی در یکی از پاسگاه های منتهی به شهرستان بیرجند کامیون حامل اسباب و اثاثیه منزلش بازگشت داده شده است، گفت: به دلیل این که اجازه خروج اثاثیه منزلم را به استان خراسان جنوبی پیدا نکردم، حاصل یک عمر زندگی ام را به قیمت ده میلیون تومان به یک سمساری فروختم، زیرا چاره دیگری نداشتم.