ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

آب آشامیدنی شهرستان نفتخیر بهمئی آلوده است

شهروندان:
آب شرب شهرستان بهمئی در کهگیلویه و بویراحمد هیچگونه سلامت بهداشتی ندارد و مصرف آن در درازمدت ضربات جبران ناپذیری به مردم این شهرستان وارد خواهد کرد.

آب آشامیدنیایلنا نوشت: بحران آب در شهرستان بهمئی استان کهگیلویه و بویراحمد را می‌توان مهمترین مشکل مردم این شهرستان دانست. در چند سال اخیر قول‌های زیادی به مردم این خطه برای برطرف شدن مشکل آب شرب و کشاورزی آنها داده شد ازجمله انتقال آب از سد کوثر اما به هیچکدام از این وعده‌ها عمل نشده است.

نمایندگان فعلی و ادوار گذشته مجلس و حتی رئیس جمهور سابق به مردم شهرستان بهمئی وعده رفع مشکل آب کشاورزی و شرب این شهرستان را داده بودند اما کم کم وعده‌ها به دست فراموشی سپرده شد تا مردم این شهرستان به اجبار از آب غیربهداشتی و غیرقابل شرب استفاده کنند.

همین عامل باعث شد تا مردم با ناامید شدن از وعده‌های تکراری مسئولان به تصفیه‌های الکتریکی خانگی روی آوردند که این دستگاه‌ها هزینه‌های زیادی را بر دوش خانواده‌های محروم این منطقه برحای گذاشته است. البته بسیاری از خانوارها به دلایل شرایط نامناسب اقتصادی و عدم توان خرید تصفیه خانگی، ناگزیر از استفاده از آب موجود در شهر هستند.

«تصویر زیر یک فیلتر استفاده شده در تصفیه خانگی در شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد که توسط خبرنگار ایلنا عکسبرداری شده است.

«فیلتر قهوه‌ای رنگ تصویر بالا همان فیلتر سفید رنگی است که بعداز ۱۰ روز نصب روی یک دستگاه تصفیه آب خانگی در شهر لیکک به علت آلودگی شدید آب به رنگ قهوه‌ای در آمده است.»

این فیلتر از الیاف پلی پروپیلن ساخته شده و دارای منافذی به قطر ۱ یا ۵ میکرون است که بیشتر در دستگاه‌های خانگی از نوع ۵ میکرون آن به عنوان فیلتر مرحله اول استفاده می‌شود. این فیلتر توانایی حذف شن و ماسه، گل و لای، زنگ لوله، لجن و بطور کلی تمامی ذرات معلق بزرگتر از ۱ یا ۵ میکرون را دارد. زمان تعویض آن بستگی به میزان ذرات معلق آب ورودی و میزان آلودگی آب دارد، البته از آنجا که اشباع شدن این فیلتر از آلاینده‌ها با تغییر رنگ آن محسوس است برای تشخیص بهتر زمان تعویض آن اکثر دستگاه‌ها امروزه دارای محفظه شفافی برای این فیلتر هستند تا مصرف کننده قادر به رویت تغییر رنگ آن باشد، زمان تعویض آن بسته به میزان وجود آلودگی‌ها در آب مصرفی خانواده‌ها رنگ آن تغییر می‌کند و پس از تغییر رنگ باید آن را تعویض کرد.

تصویر فیلتر بالا که مربوط به یک دوره ۱۰ روزه روی یک دستگاه تصفیه آب خانگی در شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی استان کهگیلویه و بویراحمد است؛ نشان می‌دهد که درصد آلودگی و کدورت آب شرب این شهر بسیار بالاست.

رنگ سفید و شفاف این فیلتر در مدت ۱۰ روز به زرد و قهوه‌ای تغییر کرده، و چنانچه مدت زیادتری از این فیلتر استفاده شود رنگ آن سیاه و قهوه‌ای سوخته خواهد شد، این عامل نشان می‌دهد مصرف درازمدت آب در این شهر می‌تواند ضربات جبران ناپذیری به کلیه و دستگاه ایمنی بدن وارد کند.

اما چرا آب کدر و یا به نوعی تغییر رنگ می‌دهد؟

مهمترین دلایل آن عبارتند از:

- تخلیه فاضلاب‌ها و مواد زاید گوناگون

- اسیدهای هیومیک و سایر ترکیبات آلی ناشی از تجزیه گیاهان

- وجود آلودگی‌های شدید در آب

- مقادیر زیاد آهن در آب به ویژه در آب‌های زیرزمینی که موجب قهوه‌ای شدن رنگ آب و فیلتر می‌شود

نگاهی به رابطه کدورت و کیفیت آب:

۱-کدورت آب نشان می‌دهد که تا چه اندازه یک آب آلوده است و آیا قابل شرب هست یا نه

۲- ذرات آلی و معدنی مسبب کدورت با فراهم آوردن بستر مناسب زمینه رشد میکروب‌ها را در شبکه آب فراهم می‌کنند

۳- ارتباط معناداری بین کدورت فیلتر تصفیه آب و وجود میکروب‌ها در آب وجود دارد، سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۶ شرط سلامت میکروبی و فقدان باکتری و ویروس‌ها در آب را بر مینای کدورت قرار داده است.

بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت که آب شرب این شهرستان هیچگونه سلامت بهداشتی ندارد و مصرف آن در درازمدت ضربات جبران ناپذیری به مردم این شهر وارد خواهد کرد.

امید است مسئولان سرانجام برای رفع مشکل و بحران آب در این منطقه بیندیشند.

به گزارش ایلنا از یاسوج، شهرستان بهمئی یکی از شهرستان‌های گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد بوده که با یاسوج مرکز استان ۲۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

این شهرستان هم اکنون با بحران‌های دیگری مانند بیکاری روزافزون، خودکشی جوانان، نبود کارگاه‌های صنعتی و نبود فضاهای مطلوب ورزشی و دانشگاهی مواجه است.

این درحالیست که شهرستان بهمئی یکی از شهرستان‌های تولیدکننده نفت در کهگیلویه و بویراحمد است.