ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

در کنار رودکاجو قرار داریم اما تشنگی و نبود آب در روستا بیداد می‌کند

شهروندان:
مشکل بی آبی در روستای چندوکان از توابع شهرستان قصرقند بخش ساربوک موجب شد تا نمایندگانی از اهالی روستا با مراجعه به خبرنگار ایسنا در شهرستان قصرقند خواستار رسیدگی به وضعیت اسفناک بی آبی این روستا شدند. بنابراین گزارش جمع زیادی از اهالی روستای فوق الذکر از نبود آب آشامیدنی در این روستا انتقاد کردند. موضوع بی آبی در روستای چندوکان و چه درسایر روستاهای دیگر مسئله ای دیر آشنا برای اهالی این مناطق به شمار می رود.

کمبود آب آشامیدنی در روستاولی محمد بلوچ عضو شورای اسلامی روستای چندوکان در گفت وگو با ایسنا در این باره گفت: چندوکان دارای جمعیت ۱۶۰۰ نفری است در حال حاضر در طول یک هفته فقط دو مرتبه آب از روستای همجوار حاجی آباد برای روستای چندوکان فرستاده می شود روستای چندوکان باوجود ۵ محله به صورت هرنیم ساعت به یک محله آب اختصاص دارد.

وی اظهار داشت: مشکل قعطی آب آشامیدنی به حدی است که اعضای شورا دهیار و مردم این روستا در ماهای گذشته نامه ها و پیگیری های زیادی به اداره آب و فاضلاب روستایی ارسال کردند ولی تاکنون مشکل حل نشده است.

وی گفت: این اعلام نارضایتی ها حکایت از کمبود شدید و قطعی آب آشامیدنی دارد به گونه ای که در برخی از محله ها مردم با افت خیلی شدید فشار آب مواجه هستند.و به بعضی از محله ها آب آشامیدنی نمی رسد.

وی افزود: به رغم مجاورت روستاهای چندوکان با رودخانه کاجو، همیشه کام ساکنان روستا تشنه یک دل سیر از آب است که بتواند آن را بدون دردسر و به راحتی نوش جان کند، اما با همه تلاشهایی که مسئولان ادعای انجام آن را دارند هنوز هم بسیاری از روستاها با بی آبی، کمبود و افت شدید آب و حتی قطعی های مکرر مواجهند همچون روستای«چندوکان» اهالی چشم به شیر فلکه های آب دوخته اند تا شاید با باز و بسته شدن سرپیچهایشان اندک آبی در کامشان ریخته شود و تلخی تشنه کامیشان را بشوید و با خود پائین ببرد.

وضعیت آب آشامیدنی در روستای چندوکان به‌گونه‌ای شده که برخی از اهالی این روستا مهاجرت به شهر را بهترین راه برای غلبه بر این مشکل تشخیص داده‌اند. برخی از مردم و اهالی روستا ازبی آبی ابراز نارضایتی و گلایه کرده‌اند و خواستار حل سریع این معضل جدی شدند.

منصور بلوچی دانشجوی کارشناسی ادبیات یکی از اهالی این روستا در این خصوص گفت: قطعی و نبود آب آشامیدنی در این روستا به گونه‌ای است که تاکنون چنین وضعیت نابسامانی را در طول سالیان گذشته در این روستا تجربه نکرده بودم.

وی افزود: قطعی آب در این روستا خانواده‌ها و روستائیان را در سختی و تنگنا برای جست‌وجوی حتی یک گالن ۲۰ لیتری آب شرب سالم قرار داده است.

وی بیان کرد: این در حالی است که تاکنون هیچ یک از مسئولان آبفای روستایی نیکشهر اقدام مناسبی برای حل و کاهش این معضل اساسی انجام نداده‌اند.

رضا بلوچزاده فرهنگی روستا نیز افزود: قطع مکرر و نبود آب آشامیدنی سالم آب در این منطقه حتی موجب بروز مشکلات خانوادگی در خانواده‌ها شده است.

وی افزود: در طول شبانه‌روز از یک طرف درد بی‌آبی و قطعی آب ذهن و فکرم را مشغول کرده و از سویی آماج سرزنش‌های خانواده خویش برای بروز چنین معضلی قرار گرفته‌ام.

وی با بیان اینکه مردم این روستا دیگر تحمل سختی‌ها و مشکلات کمبود آب آشامیدنی را ندارند از مسئولان و متولیان امور در شهرستان نیکشهر و قصرقند خواست تا در این راستا چاره‌ای بیاندیشند.

انتظار مردم این روستا است که مسئولین تدابیری بیاندیشند تا مردم در زمینه آب آشامیدنی به ویژه در ماهمبارک رمضان در مضیقه نباشند.

اسماعیل بلید ه ای بخشدار ساربوک نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: تنها منبع تامین آب ۳ روستای دزبن . حاجی آباد . و چندوکان. یک حلقه چاه است که با ادامه خشکسالیهای اخیر سطح آب این چاه نیز بشدت رو به کاهش است، هم اکنون آب شرب مورد استفاده مردم این روستاها به صورت جیره بندی و نوبتی از تنها چاه حفر شده تامین می شود.

بلیده ای ادامه داد: اضافه بر روستاهای بخش ما شاهد کم آبی در مرکز بخش شهر ساربوک هستیم و مسئولین آب و فاضلاب روستایی باید هرچه سریعتر نسبت به لایروبی هر دو حلقه چاه شهر ساربوک اقدام کنند.

بخشدار ساربوک بیان کرد: تنها وسیله آبرسانی به روستاهای بی آب بخش یک دستگاه تانکر است که از طرف اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان نیکشهر اختصاص داده شده است.باتوجه به جمعیت زیاد روستاها و پراکندگی روستاها اداره آب و فاظلاب رو ستایی باید حداقل دو یا سه دستگاه تانکر به بخش ساربوک اختصاص بدهند.

بلیده ای گفت: در روستاهایی با جمعیت بالغ ۵۰۰نفر هفته ای دو تانکر آب در هفته کفاف تامین آب شرب و مصارف دیگر را نمی دهد و مردم این روستاها در شرایط بد بهداشتی به سر می برند.

بخشدار ساربوک با تاکید برتسریع در برنامه ریزی برای رفع مشکل آبرسانی به بخش ساربوک گفت: برای مرتفع شدن مشکلات موجود با تامین اعتبار از محل اعتبارات ویژه در کمیته برنامه ریزی شهرستان تصمیم گیری خواهد شد.

وی تصریح کرد؛ تعداد بیش از ۱۵روستای بخش ساربوک با بی آبی کامل مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد: باید در اسرع وقت و با اقدامات کارشناسی لازم این مشکل به صورت اساسی برطرف شود.

محمد رییسی – نیکشهر