ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

انجمنی زنانه برای روزنامه‌نگاران زن

شهروندان:
حدود 15سال پیش در سال‌های پایانی دولت خاتمی، جمعی از روزنامه‌نگاران زن که با دغدغه‌هایی نو در عرصه مطبوعات گرد هم آمدند، جمعی که دغدغه‌اش بررسی مشکلات روزنامه‌نگاران زن بود و چنین بود که انجمن روزنامه‌نگاران زن با حضور فعال تعدادی زنان روزنامه‌نگار برپا شد.

روزنامه‌نگاران زنشرق نوشت: اما پس از شکل‌گیری دولت اصولگرای احمدی‌نژاد و رویکرد متفاوت این دولت نسبت به حوزه زنان (هرچند که رییس این دولت هرگز آن را نپذیرفت) چراغ انجمن کم‌نور شد و فروغ گذشته را نداشت، چراکه برخورد و تهدید شامل احوال آن هم شد. اما با امیدی که دولت تدبیر و امید با رویکرد تعاملی و مثبت به حوزه زنان ایجاد کرد انجمن روزنامه‌نگاران زن فعالیت دوباره‌ای را شروع کرده است، البته فعالیتی که به قول ژاله فرامرزیان دبیر انجمن هرگز متوقف نشده و تحت شرایط تنها محدود‌تر بود.

این روزها انجمن صنفی روزنامه‌نگاران زن به‌عنوان مرجعی برای بررسی خاستگاه و جایگاه روزنامه‌نگاران زن در ایران نه‌تنها به اعضای گذشته خود اتکایی دوچندان دارد بلکه‌ درصدد است تا با دعوت از روزنامه‌نگاران زن فعال در عرصه مطبوعات حضوری پررنگ‌تر از گذشته را داشته باشد.

پس از پلمب دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران (رزا) امروز تنها انجمن صنفی فعال روزنامه‌نگاری است، که با تعطیلی موقت انجمن روزنامه‌نگاران، این انجمن با عضویت بیش از ۴۰۰نفر از روزنامه‌نگاران زن و مرد تلاش‌های بسیاری برای حضور فعال روزنامه‌نگاران و حمایت از حقوق آنها داشته که بخشی از آن با موفقیت و بخشی دیگر بدون دسترسی به نتیجه به‌صورت مسکوت باقی مانده است.

این انجمن با تلاش زنان روزنامه‌نگار در راستای توسعه مشارکت‌های اجتماعی زنان و ارتقای سطح روزنامه‌نگاری زنان در دهه ۷۰ بعد از اجلاس پکن تاسیس شد.

این اجلاس که نخستین فرصت بین‌المللی برای مشارکت زنان جهان برای مشارکت در راستای تبیین اهداف ‌هزاره و تعیین سال مشخصی برای زنان در سطح جهان بود نوید بسیاری را برای ارتقای سطح مشارکت زنان ایرانی در عرصه اجتماع با خود به‌همراه آورد.

جمیله کدیور، ژاله فرامرزیان، حمیرا حسینی‌یگانه و اشرف گرامی‌زادگان زنانی بودند که با درک شرایط جدید و پیام انقلاب اسلامی برای رشد و تحول مقام زن در جامعه نخستین پایه‌های این انجمن را در سال ۱۳۷۷ را بنیاد نهادند.

این تشکل که در نوع خود بی‌سابقه بود جمعی از صاحبنظران عرصه روزنامه‌نگاری را با کوله‌باری از تجارب به همکاری دعوت کرد و توانست نقش موثری را در توسعه روزنامه‌نگاری و زنان روزنامه‌نگار ایفا کند.

انجمن روزنامه‌نگاران زن (رزا) با انتشار نشریه داخلی صدای زن به سردبیری فروغ میرطهماسبی همچنین بستر تازه‌ای را علاوه بر روزنامه‌های دیگر با تاکید بر نقش اجتماعی روزنامه‌نگاران انتشار داد که در کنار سایت انجمن فرصتی برای تعامل سازنده در عرصه طبع و مجازی فراهم آورد.

این انجمن که با تشکیل مجمع عمومی سه دوره هیات‌مدیره را تجربه کرده در بخشی از سال‌های فعالیت به دلیل برخی موانع نتوانست آنطور که باید در عرصه تعاملات روزنامه‌نگاری فعالیت داشته باشد سال‌های ۸۰ تا ۸۸ فرصت‌هایی بود که انجمن بیشتر در راستای فعالیت‌های صنفی قدم برداشت تا با تکیه بر تقویت بنیه صنفی روزنامه‌نگاران زن زمینه بروز استعدادهای جدید را فراهم کند.

این انجمن هم‌اکنون با هیات‌مدیره پنج‌نفره ژاله فرامرزیان، اشرف گرامی‌زادگان، شهیندخت مولاوردی، زهرا نژادبهرام و فروغ میرطهماسب در بستری از تعامل سازنده ضمن موضع‌گیری‌های صریح و مشارکت در شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان فعالیت‌های خود را در دور تازه آغاز کرده است.

انجمن رزا تصویر مخاطرات و دشواری‌های روزنامه‌نگاری زنان در عرصه اجتماع است اما با تلاش اعضا توانسته حدود دو دهه فعالیت را از خود به یادگار بگذارد امید است در آینده نزدیک با مشارکت بیشتر روزنامه‌نگاران زن فرصت‌های تازه برای تعامل اجتماعی و حمایت از حقوق روزنامه‌نگاران فراهم‌ آید.

این انجمن هم‌اکنون در غیاب انجمن صنفی به بسیاری از نیازهای روزنامه‌نگاران اعم از زن و مرد توجه دارد و امید است با بازگشایی انجمن صنفی این ارتباط تنگاتنگ و موثر باشد. ذکر این نکته قابل توجه است که (رزا) با توجه به کسب مجوز فعالیت از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب توانسته است در کسوت یک تشکل سیاسی نیز خدمات مناسبی را در اختیار جامعه قرار دهد.

مشارکت در انتخابات و معرفی نمایندگان برای کاندیداشدن در مجلس و شورای شهر به‌همراه اعلام مواضع درخصوص اندیشه‌های توسعه‌طلبانه در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی بستری از تعامل را برای زنان روزنامه‌نگار فراهم کرده که شاید بتوان آن را کم‌نظیر دانست.

یادآور می‌شود دو نفر از اعضای شورای مرکزی کنونی (رزا) سه مجله را به‌صورت دوره‌ای منتشر می‌کنند که عبارتند از دوفصلنامه تشکل، ماهنامه حقوق زن و نشریه تازه متولد شده اقتصاد زنان که اولی به صاحب امتیازی و مدیرمسوولی زهرا نژادبهرام و دو تای دیگر به مدیرمسوولی و صاحب‌امتیازی اشرف گرامی‌زادگان است.

برچسب‌ها : , ,