ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

امیدواری به بازگشایی خانه روزنامه‌نگاران

شهروندان – بدرالسادات مفیدی:
بعد از این‌که آقای روحانی در نخستین کنفرانس مطبوعاتی شان بعد از پیروزی در انتخابات وعده دادند انجمن صنفی روزنامه نگاران بازگشایی می‌شود اعضای هیأت مدیره از این رویکرد استقبال کردند.

بدرالسادات مفیدی چرا که این احساس به وجود آمد که با روی کار آمدن دولت جدید، نگاه منفی دولت قبل نسبت به نهادهای صنفی و مدنی تغییر کرده؛ بنابراین اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران تلاش‌هایشان را بر بازگشایی انجمن صنفی متمرکز کردند.

از جمله این اقدامات، انجام مکاتبات با وزرای مربوطه یعنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت اطلاعات بود. مکاتبه با وزارت کار به دلیل صدور مجوز فعالیت انجمن از سوی این وزارتخانه است. ضمن این‌که انجمن غیراز دریافت مجوز، با اداره تشکل‌های کارگری این وزارتخانه در ارتباط است. از بعد از روی کار آمدن دولت اول آقای احمدی‌نژاد مسئولین وقت وزارت کار کم لطفی‌هایی به انجمن روا داشتند که بین این نهاد صنفی با وزارت کار چالش‌هایی ایجاد کرد.

متأسفانه وزارت کار وقت با یک نگاه افراطی و رادیکال سیاسی و جناحی بر سر برگزاری مجمع عمومی انجمن سدهایی ایجاد کرد. این در حالی بود که طبق اساسنامه مورد تأیید وزارت کار، تشکل های کارگری ملزم به برگزاری نشست‌های سالانه هستند.

اما مسئولان وقت این وزارتخانه حاضر نبودند مجامع عمومی را تأیید کنند و باوجود این‌که ناظر وزارت کار هم در مجامع حاضر می‌شد ولی با نگاه‌های سیاسی موانعی ایجاد کردند. بعد از روی کار آمدن دولت ما نامه‌هایی را ارسال کردیم و خوشبختانه نخستین نشانه مثبت از سوی وزارت کار دیده شد. جناب وزیر در تماس تلفنی که با بنده داشتند ما را به مدیر کل جدید اداره کار معرفی کردند. مدیر کل جدید هم بعد از استماع صحبت‌ها برای حل مسأله اعلام آمادگی کرد. بعد از این آقای ربیعی ملاقات حضوری ترتیب داده و بنده یک ماه پیش به عنوان نماینده هیأت مدیره خدمت ایشان رفتم که ملاقات خوبی بود.

در این جلسه توضیح داده شد چه عاملی موجب بسته شدن انجمن شده؛ چرا که با وجود چالش‌های گذشته انجمن با وزارت کار، عامل اصلی پلمب این مسأله نبود. مسأله اصلی که منجر به توقف فعالیت انجمن صنفی شد به فضای امنیتی و سیاسی‌ای برمی‌گردد که بعد از انتخابات سال ۸۸ در کشور ایجاد شد. مسئولان وقت وزارت کار و ارشاد این دغدغه و نگرانی را برای دستگاه‌های امنیتی بویژه وزارت اطلاعات ایجاد کرده بودند که ممکن است جمع شدن روزنامه نگاران در انجمن تبعاتی داشته باشد. از این رو دادستانی وقت آقای سعید مرتضوی شبانه اقدام به پلمب انجمن کردند.

آقای ربیعی هم با سعه صدر صحبت‌های ما را شنیده و برای حل مسأله انجمن صنفی اعلام آمادگی کرده و وعده داد با دو وزارتخانه مربوطه دیگر یعنی وزارت اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت‌وگو خواهد داشت. بعد از وعده ایشان، جناب جنتی وزیر فرهنگ تماس گرفتند و همانگونه که در خبر‌ها اعلام کردم وعده دادند بزودی انجمن باز شود. ایشان هم خواستند در جریان وضعیت فعلی انجمن قرار بگیرند بنده برای ایشان هم توضیح دادم؛ چرا که بیشترین ارتباط انجمن صنفی روزنامه نگاران از منظر محتوا و ماهیت کار روزنامه نگاری با وزارت ارشاد است. خوشبختانه آقای جنتی هم اعلام کردند هم اکنون این آمادگی وجود دارد که پس از راه‌اندازی انجمن ارتباط وزارت ارشاد با انجمن صنفی برقرار شود تا در بخش‌های مختلف بازویی برای دولت باشد. طبیعتاً دولت از این‌که بزرگ و فربه شود پرهیز دارد و به سمت کوچک‌سازی حرکت می‌کند.

در همین راستا اعلام آمادگی شد بخشی از اختیارات مرتبط با حرفه روزنامه نگاری پس از بازگشایی انجمن به این نهاد محول شود و از آنجایی که به نظر می‌آید آقای جنتی نگاه و رویکرد مثبتی به فعالیت انجمن دارند اعلام می‌کنم این آمادگی از سوی انجمن صنفی روزنامه نگاران هم وجود دارد که همکاری و تعامل کاملاً مثبت و سازنده در جهت پیشبرد حرفه روزنامه نگاری بین انجمن و ارشاد صورت بگیرد. مکاتبه سوم ما هم با وزارت اطلاعات و مبنی بر تقاضای ملاقات با آقای علوی بود که این دیدار محقق نشد ولی وزرای کار و ارشاد از نگاه مثبت وزیر اطلاعات خبر دادند و این امید ایجاد شد که وزارت اطلاعات بزودی شکایتش را پس بگیرد و انجمن فک پلمب شود.

این امیدواری وقتی تقویت شده که می‌بینیم بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران از دغدغه‌های جناب رئیس‌جمهوری و وزرای کار، فرهنگ و ارشاد اسلامی و اطلاعات است که برای ما جای خوشحالی است و ما هم قدردان این نگاه مثبت بوده و امیدواریم پلمب خانه روزنامه نگاران بزودی شکسته شود.

ایران