ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
یادداشت

خبرخوش برای روزنامه‌نگاران

شهروندان- بهروز گرانپایه*:
اخبار امیدبخش مبنی بر بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، بازتاب‌های مثبتی در جامعه مطبوعاتی کشور داشته است.

بهروز گرانپایه اظهارات جناب آقای جنتی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین واکنش یک مقام رسمی به مجموعه تلاش‌ها و پیگیری‌هایی است که از جانب روزنامه‌نگاران و هیات‌مدیره انجمن در چهار ماه گذشته برای فک پلمب و بازگشایی دفتر انجمن صورت گرفته‌ است.

ایشان در حاشیه مراسم ختم مادر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران گفت: انجمن صنفی توسط وزارت اطلاعات لاک و مهر شده بود و با رویکرد جدید وزارت اطلاعات و وزارت کار احساس می‌کنیم انجمن صنفی می‌تواند مجمع عمومی را تشکیل و انتخابات شورای مرکزی مجمع را انجام دهند. این اظهارات نشان داد که موضوع درخواست روزنامه‌نگاران برای بازگشایی دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بر اساس دستور رییس‌جمهور اینک روی میز وزیران ذی‌ربط این پرونده است.

پاسخ رییس‌جمهور به پرسش خبرنگاران در نخستین مصاحبه مطبوعاتی دو نکته را به خوبی نشان داد: اول، نگرش و رویکرد شخص آقای روحانی در مقام رییس‌جمهوری درباره نهادهای صنفی و به‌رسمیت‌شناختن مسوولیت آنها در انجام امور مربوط به اعضای صنف، نکته‌ای که با صراحت توسط رییس‌جمهوری بیان شد و ایشان بر بازگشایی انجمن نیز تاکید ویژه‌ای داشت. نکته دوم، بروز حساسیت روزنامه‌نگاران نسبت به سرنوشت انجمن صنفی بود؛ انجمنی که هم نقش هویت‌بخشی به اعضا را ایفا کرده و هم مدافع و پیگیر حقوق صنفی و معنوی روزنامه‌نگاران بوده ‌است.

روزنامه‌نگاران نیز طی این مدت به‌خوبی نشان داده‌اند که علاقه و دلبستگی آنها به انجمن به اشکال یا جهت‌دهی در قالب‌های دیگری قابل تغییر و دگرگونی نیست و با جِدیت به دنبال بازگشایی خانه خود هستند. اظهارات آقای علی جنتی با خوشحالی روزنامه‌نگاران روبه‌رو شده و موج مثبت ایجادشده از این خبر در شبکه‌های مجازی حتی تصور فک پلمب و بازگشایی را نیز در بین افراد ایجاد کرده است.

اقدامی که البته هنوز تحقق نیافته اما وعده انجام آن در همین روزهای جاری به هیات‌مدیره انجمن نیز داده‌ شده ‌است. موج مثبت ایجادشده نیز نشانه انتظار و اشتیاق شدید به این امر در بین روزنامه‌نگارانی است که با هوشیاری و نجابت، پیگیر حقوق حرفه‌ای و صنفی خود هستند. اراده و تصمیم وزرای محترم اطلاعات، کار و ارشاد را به فال نیک می‌گیریم؛ چراکه به حسن‌نیت رییس‌جمهور و وزرای محترم در این زمینه باور داریم. اما آنچه در این میان و مرحله باید بر آن تاکید کرد، ضرورت احترام‌گذاشتن به استقلال نهادهای صنفی است. این باور باید در بین همه مسوولان نهادینه شود که تشکل صنفی در صورتی کارساز و کارآمد خواهد بود که نهادی مستقل قلمداد شود و به این استقلال احترام گذاشته شود.

پرهیز از دخالت‌دادن دیدگاه یا سلیقه شخصی در فرآیند فعالیت انجمن‌های صنفی- که گاهی با توجیه مصلحت‌سنجی- صورت می‌گیرد شرط این احترام به استقلال نهاد صنفی است و تنها در این صورت است که اعتماد متقابل بین نهادهای صنفی و دولت می‌تواند شکل بگیرد و پیوندی محکم و عمیق برقرار شود. روزنامه‌نگاران – که با انتقال پیام‌ و اخبار، سخنگویان منصف و بی‌طرف مردم و دولت محسوب می‌شوند- با بردباری و به امید تحقق وعده رییس‌جمهوری همچنان چشم‌انتظار بازگشایی دفتر انجمن هستند. اینک زمان انجام ماموریت وزرای محترمی است که میزان پایبندی آنها به اصول و وعده‌های رییس‌جمهور با نحوه اقدام و کنش آنها، در مواجهه با افکار عمومی محک می‌خورد.

*روزنامه‌نگار و پژوهشگر

شرق