ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
نماینده تهران در مجلس:

طرح انتقال پایتخت بدون مطالعه تدوین شده است

شهروندان:
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کلیات طرح «انتقال پایتخت سیاسی و اداری»، می گوید: برای تدوین طرح انتقال پایتخت، مطالعه کافی انجام نشده است و طرح غیر عملیاتی است.

علیرضا محجوبعلیرضا محجوب، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با CHN، طرح انتقال پایتخت سیاسی و اداری از تهران را «غیر عملیاتی» می داند.

این نماینده مجلس با اشاره به کشورهایی که طرح انتقال پایتخت در آنها اجرا شده است، می گوید: در برخی کشورها چنین طرحی اجرا شده است، اما این طرح نتوانسته به کنترل شهرهای بزرگ منتهی شود. بطور مثال در آلمان، موضوع جنگ و جمعیت پایتخت را از برلین به شهر کوچکی مثل بن کشاند. اما برلین نه کوچک شد نه روند بزرگ شدن این شهر متوقف شد. همچنین کشور پاکستان پایتخت را از کراچی به اسلام آباد انتقال داد، اما مشکلات حل نشد.

محجوب معتقد است مطالعه کافی روی طرح انتقال پایتخت انجام نشده است. او می گوید: ما نمی گوییم تهران یک پایتخت اندیشیده شده یا مطالعه شده است. آقا محمد خان بر اثر ناچاری چنین تصمیمی گرفت و تهران را به عنوان پایتخت برگزید. ولی به هر حال زیر ساخت هایی در تهران تهیه شده است که درصد کوچکی از آنها را نمی توان در جایی تهیه کرد.

او با اشاره به سمنان که پیش نامش به عنوان محل پایتخت جدید مطرح شده بود، ادامه می دهد: در شهری مثل تهران که در آن رودخانه و سد داشتیم، روزگارمان این است و با مشکلات جدی در حوزه کم آبی مواجه هستیم. با این وضعیت اگر در تهران مشکل ما یک است، بدون شک در بیابان های سمنان مشکلمان صد خواهد شد. موضوع بعدی این است که مگر سمنان چقدر با تهران فاصله دارد؟ کرج را به تهران متصل کردیم و حالا نوبت سمنان است؟

او کنترل تهران و جلوگیری از بزرگ شدن این شهر امر درستی می داند و تاکید دارد: «ما این موضوع را می پذیریم و باید به این موضوع عمل کنیم. چه تهران پایتخت باشد و چه نباشد».

اگرچه برخی خبرها حاکی از این بود که برخی نماینده های تهران هم با طرح انتقال پایتخت موافق بودند، اما محجوب می گوید هیچ یک از نماینده های تهران موافق این طرح نبودند. او می گوید: ما پیش از این، موضوع را جدی نگرفته بودیم، اما الان باید به این موضوع بطور جدی رسیدگی کنیم. البته این طرح از رژیم گذشته مورد بحث بوده اما تاکنون به جایی نرسیده است. من حداقل سه یا چهار نوبت شاهد این بحث بوده ام، اما تا به حال ندیده ام که این موضوع به جایی برسد. به همین دلیل فکر می کنم این موضوع در کلیات متوقف می شود.

نماینده تهران در پایان تصریح کرد: من به همکاران شهرستانی پیشنهاد می کنم شهرهای خودشان را آباد کنند و مشکل شهرهای خودشان را حل کنند، شهرهای کوچک چند برابر تهران مشکل دارند. اگر مشکلاتی در تهران وجود دارد، این مشکلات را بزرگتر نکنیم. چون باید سرمایه گذاری جدید انجام شود. شهر جدید ساخته شود. ما که حتی نتوانستیم خرمشهر را دوباره بسازیم، چرا این بحث ها را مطرح می کنیم؟